Wypadek w pracy – krótki poradnik, podstawowe informacje
Wypadkiem przy pracy jest zdarzenie nagłe wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą: podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych; podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia; w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Pracownik, o ile stan zdrowia na to pozwala, po wypadku powinien natychmiastowo zawiadomić pracodawcę o zaistniałym wydarzeniu a pracodawca powinien zapewnić pierwszą pomoc poszkodowanemu oraz wysłuchać jego wyjaśnień. Pracodawca oprócz udzielenia poszkodowanym pierwszej pomocy musi ustalić okoliczności i przyczyny wypadku. Te zadania wykonuje powołany przez Pracodawcę zespół powypadkowy. Powołuje go natychmiast po tym jak otrzyma informację o zaistniałym wypadku.
W skład zespołu powypadkowego wchodzą dwie osoby: pracownik służby BHP oraz społeczny inspektor pracy. Jeśli w zakładzie nie istnieje funkcja społecznego inspektora pracy, wówczas do zespołu wchodzi przedstawiciel pracowników, posiadający aktualne zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie bhp. w skład zespołu może wejść: pracodawca, pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono obowiązki służby BHP albo specjalista z zewnątrz, § 5 ust. 1 [1].
Do obowiązków zespołu należą następujące działania: przeprowadzenie oględzin miejsca wypadku, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych, sporządzić szkic lub wykonać fotografię miejsca wypadku, wysłuchać wyjaśnień poszkodowanego, jeżeli stan jego zdrowia na to pozwala, Zebrać informacje dotyczące wypadku od świadków zdarzenia, zasięgnąć opinii lekarza, a w razie potrzeby opinii innych specjalistów.
Zespół dokonuje kwalifikacji prawnej wypadku Czyli mówiąc potocznie: uznaje lub nie uznaje zdarzenia za wypadek przy pracy. Kolejnym zadaniem zespołu jest określenie środków profilaktycznych oraz wniosków, w szczególności wynikających z oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy, na którym wystąpił wypadek.
Po zebraniu wyżej wymienionych danych, zespół powypadkowy sporządza – nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania zawiadomienia o wypadku – protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Na podstawie protokołu zostaje sporządzona karta wypadku.
Dokumenty powyższe stanowią jeden z załączników jakie należy dołączyć do wniosku o np. jednorazowe odszkodowanie z tytułu stałego uszczerbku na zdrowiu. Szczegółowych informacji można dowiedzieć się m.in. na stronach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Andrzej Koenig, mat. Pras.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.