System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej ruszy w listopadzie
Jeszcze w tym roku Cieszyn dołączy do miast z dynamiczną informacją pasażerską. To nic innego jak zintegrowany system zarządzania przepływem informacji z którego będą mogli korzystać pasażerowie i przewoźnicy. System będzie skupiał w sobie nie tylko obsługę przewoźników i linii, ale również sprzedaż biletów, całą internetową warstwę informacyjną związaną z tymi liniami, zarządzaniem przejazdami na dworcu. Mam nadzieję, że w docelowej fazie również w całym naszym mieście, a być może i poza miastem - jeżeli przewoźnicy będą otwarci na poszerzenie współpracy. System pozwoli nam również na zakup biletów za pośrednictwem kart płatniczych, czy przez internet. Co ważne ma pozwolić miastu Cieszyn na wdrożenie karty miejskiej, która w pierwszej kolejności będzie służyła komunikacji – przyznaje Wiceburmistrz Cieszyna Aleksander Cierniak.
Obecnie system jest na etapie odbiorów. Jak podkreśla Naczelnik Wydziału Strategii i Rozwoju Miasta Arkadiusz Skowroński dopiero w momencie potwierdzenia odbioru końcowego włodarz będzie mógł wydać decyzję, poprzez zarządzenie, na wprowadzenie nowych zasad funkcjonowania komunikacji miejskiej w Cieszynie. Bez odbioru tego nie można zrobić – tłumaczy Skowroński.
System ma wtedy sens kiedy działa w stu procentach – dodaje Cierniak. Połączenia, płatności, partnerzy, przewoźnicy – ta duża ilość nici do spięcia powoduje, że jest to bardzo skomplikowany system. Dlatego też to drobiazgowe sprawdzanie na etapie odbioru jest konieczne. Jeżeli jedna rzecz będzie szwankować to system będzie zawodził – zwraca uwagę Cierniak. Jak informuje magistrat to system dla Cieszyna. Skonstruowany na potrzeby tego miasta.
System jeszcze nie ruszył, ale na dworcu w Cieszynie są już pewne jego elementy – mowa tutaj o tablicach, które w sposób dynamiczny pokazują rozkład jazdy autobusów miejskich, a także rozkład jazdy przewoźników ponadlokalnych (offline). Zakończono także etap który polegał na wyposażeniu autobusów w komplet nowoczesnych urządzeń pozwalających na zarządzanie informacją on linie o pozycji pojazdów, parametrach technicznych itd. Dyspozytorzy będą wiedzieli gdzie dokładnie znajduje się autobus. Taką informację uzyska również każdy pasażer który posiada telefon z systemem Android i iOS oraz zainstalowaną aplikacją MyBus – podkreśla Skowroński.
Aplikacja nie tylko daje możliwość zapoznania się z przebiegiem linii komunikacyjnych oraz odjazdów autobusów z poszczególnych przystanków, ale również prezentuje „tablicę” odjazdów z konkretnego przystanku. Oprogramowanie podaje informację o odjeździe z przystanku w trybie on-line, to jest wskazuje za ile minut autobus przyjedzie na przystanek. Informacja w trybie on-line podawana jest dla odjazdów autobusów, które rozpoczęły kurs. Rozkłady jazdy są również dostępne na stronach internetowych: rozklad.zgk.cieszyn.pl, dworzec.um.cieszyn.pl
Skowroński zwraca uwagę na urządzenia głośnomówiące wewnątrz, jak i na zewnątrz autobusu. Istotne jest również to, iż w autobusach komunikacji miejskiej zamontowane są po 3 kasowniki obsługujące kartę miejską, w tym jeden dodatkowo posiada funkcjonalność płatności kartą bankomatową oraz telefonem z funkcją NFC.
Systemem są również zainteresowani prywatni przewoźnicy. Póki co prowadzone są w tej sprawie rozmowy. System podnosi jakość wykonywanych usług przez przewoźników, ale barierą są koszty. Dlatego szukamy alternatywnych rozwiązań opartych na aplikacjach – zaznaczył Cierniak.
MSZ
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.