Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Jeszcze niedawno uważano, że autyzm dotyczy głównie chłopców ponieważ był diagnozowany u nich niemal cztery razy częściej niż u dziewcząt. Stąd też symbolicznym kolorem autyzmu stał się niebieski. Najnowsze badania pokazują jednak, że autyzm w takim samym stopniu dotyka mężczyzn, jak i kobiet.
Autyzm uznaje się za jedno z najcięższych zaburzeń rozwojowych. Liczba osób z tym schorzeniem zwiększa się. W latach 80-tych autyzm na świecie diagnozowano u jednego dziecka na 2000 (0,05 proc.), obecnie ogólnoświatowe statystyki wskazują, że może ono występować u jednego dziecka na 100 (1 proc.). Obecnie ta niepełnosprawność jest również w Polsce coraz bardziej powszechna. Blisko jedna piąta wszystkich niepełnosprawnych w wieku do lat 16, to właśnie osoby autystyczne lub z zespołem Aspergera.
Autyzm czyli zaburzenie ze spektrum autyzmu jak można dowiedzieć się w sieci należy do zaburzeń neurorozwojowych. Charakteryzuje się ono trudnościami w komunikacji i interakcjach społecznych. Obejmuje też ograniczone i powtarzające się wzorce zachowań. Mogą im towarzyszyć również zaburzenia rozwoju intelektualnego i mowy funkcjonalnej. Termin „spektrum zaburzeń” oznacza różnorodność objawów i ich nasilenia. ASD zwykle zaczyna się we wczesnym dzieciństwie. Prowadzi do problemów w funkcjonowaniu osobistym, rodzinnym, społecznym, szkolnym czy zawodowym. Zdolności i potrzeby autystów są zróżnicowane i zmienne w czasie. Niektórzy Pacjenci mogą żyć samodzielnie, a inni – wymagają stałego wsparcia i opieki.
Pierwsze sygnały ASD można dostrzec już u niemowląt i małych dzieci. Za kluczowe objawy, które u najmłodszych mogą wskazywać na zaburzenie, uważa się: brak dzielenia uwagi (np. niepodążanie za wzrokiem osoby dorosłej), niewskazywanie palcem na interesujące malucha przedmioty, brak zabaw związanych z naśladowaniem i „na niby”. Dzieci z autyzmem wykazują też obojętność lub awersję wobec kontaktu fizycznego, np. wobec przytulania. Ponadto nie uśmiechają się na widok twarzy matki i nie reagują ożywieniem, kiedy się zbliża. Nie potrzebują też obecności i uwagi opiekunów.
Funkcjonowanie dziecka z autyzmem zależy od wielu czynników. Należy do nich: czas wystąpienia i nasilenie objawów, częstość pojawiania się samodzielnie inicjowanych interakcji społecznych, rozwój mowy Czy występowanie napadów padaczkowych. Jedną z ważniejszych pomocy dziecku z autyzmem jest szybka rehabilitacja i opieka lekarza specjalisty.
Wokół nas takich osób ze spektrum autyzmu, zarówno dzieci jak i dorosłych, nie brakuje. Nie przechodźmy obok takiej niepełnosprawności obojętnie. Może warto czasem się dopytać rodziców czy opiekunów jak możemy pomóc takiej osobie. Nie róbmy tego tylko dzisiaj lecz za każdym razem gdy ktoś taki pojawi się w naszym środowisku.
AK
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.