„Śląskie skrzydła” w skoczowskiej bibliotece
Przez większą część prelekcji prowadząca mówiła o Szkole Spadochroniarskiej na Górze Chełm, o początkach jej istnienia, przeplatając to historią lotnictwa światowego, polskiego oraz śląskiego (Góra Chełm w Godziszowie oraz lotnisko w Bielsku – Białej Aleksandrowicach).
Rozpoczęcie współczesnego okresu lotnictwa datuje się na 21 listopada 1783 roku wraz z pierwszym udokumentowanym lotem balonu na gorące powietrze braci Montgolfier. Pierwszy oficjalnie uznany lot aerodynamiczny miał miejsce w 1903 roku w Kitty Hawk dzięki braciom Wright, a co za tym idzie Karolina Północna w Stanach Zjednoczonych uznawana jest za miejsce narodzin lotnictwa[2][3].
Wracając na Górę Chełm, uczestnicy spotkania dowiedzieli się, że harcerze z Cieszyńskiego Koła Szybowcowego odkryli górę Chełm i w roku 1934 dokładnie 15 lipca nastąpiło tam Otwarcie Harcerskiej Szkoły Szybowcowej. Po dwóch latach szkoła ta została wpisana w ogólnopolski system kształcenia lotniczego stając się Śląską Szkołą Szybowcową Ligi Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej. W szkole tej na pilotów wykształciło się w latach 1934 – 1939 około 1300 pilotów a w latach 1945 – 1951 około 2800 pilotów.
Druga część prelekcji Pani Szotek była w większości poświęcona osobom, które zawodowo zajmowały się lataniem na szybowcach i samolotach wojskowych i pasażerskich, a wywodzących się z naszego, cieszyńskiego powiatu. Najciekawszą osobą był chyba Franciszek Kempka junior pochodzący z Goleszowa Był on polskim pilotem szybowcowym, pilotem samolotowym, instruktorem lotniczym, trenerem polskiej szybowcowej kadry juniorów. Był synem świetnego szybownika i trenera Franciszka Kępki seniora. Pierwsze samodzielne loty wykonywał w wieku 10 lat. W wieku 12 lat otrzymał oficjalną zgodę na pilotowanie szybowców. Pierwszy sukces odniósł mając 14 lat, kiedy zdobył II klasę pilota szybowcowego i srebrną odznakę szybowcową. W wieku 20 lat znalazł miejsce w polskiej narodowej kadrze szybowników. Czterokrotny II wicemistrz świata, dwukrotny Mistrz Europy, dwukrotny Mistrz Polski, czterokrotny wicemistrz Polski. Franciszek Kępka w całej swojej karierze przeleciał ponad 150 tysięcy kilometrów, spędził w powietrzu w szybowcach ponad 6,5 tysiąca godzin.
Ciekawe życiorysy mają również: Chorąży Jan Cholewa z Ustronia – pilot szybowców i samolotów bojowych, Kapitan Karol Pustówka z Goleszowa – pilot samolotów biorących udział w walkach podczas II wojny światowej oraz Paweł Kowala z Kozakowic – pilot samolotów bojowych. Podczas prelekcji można było obejrzeć ciekawe zdjęcia związane z Szkołą Szybowcową w Goleszowie, lotniskiem w Bielsku – Białej Aleksandrowicach, osobami związanymi z lotnictwem, a pochodzącymi z naszego terenu.
Po zakończeniu spotkania większość osób w nim biorących udział była zafascynowana informacjami o „Śląskich skrzydłach”, osobach z naszego terenu, które jako piloci bronili naszej Ojczyzny podczas II wojny światowej. Kolejne spotkanie historyczno – wspomnieniowe odbędzie się z udziałem historyk Haliny Szotek po wakacjach w grudniu br.
Andrzej Koenig/mat. Pras.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.