Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?

Rowerem po torach?

Wszystko wskazuje na to, że linia kolejowa Bielsko-Biała-Skoczów wciąż będzie zarastać chwastami. Urząd Marszałkowski w Katowicach poinformował właśnie, że na razie nie ma pieniędzy na przywrócenie na tej trasie ruchu pociągów. - Obecnie odcinek nie ma zapewnionego finansowania z żadnych możliwych źródeł – powiedział Witold Trólka z Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach.

Linię kolejową Bielsko-Biała Główna Cieszyn otwarto 1 czerwca 1888 roku. Zawieszenie relacji kursowania pociągów nastąpiło w 2009 roku. W 2013 roku PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiły listę linii kolejowych, które zostały wyłączone z eksploatacji w grudniu 2013 r. Na liście tej znajdują się m.in. odcinek z Bielska-Białej do Skoczowa oraz odcinek z Goleszowa do Cieszyna znajdujące się na linii kolejowej nr 190.

Pieniędzy wciąż za mało

Samorządy Bielska-Białej, Cieszyna, a także innych miejscowości leżących na szlaku linii nr 190 od kilku lat starają się uzyskać zielone światło dla modernizacji kluczowego odcinka na tej trasie, czyli 22 km między Bielskiem-Białą i Skoczowem. Teraz okazało się, że dla pomysłu zaświeciło się światło czerwone. - Podczas prac nad dokumentami planistycznymi w zakresie inwestycji kolejowych z udziałem środków unijnych, PKP PLK rekomendowało kilka dużych projektów z terenu naszego województwa. Wszystkie znalazły się w dokumencie pn. Program Rozwoju Kolei, który jest dokumentem strategicznym przyjętym przez zarząd województwa i niezbędnym do udzielenia dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego dla tego typu inwestycji – wyjaśnił Witold Trólka. Wśród projektów, które mogą ubiegać się więc o unijne wsparcie jest rewitalizacja linii kolejowej Bronów - Bieniowiec - Skoczów - Goleszów - Cieszyn / Wisła Głębce.

Pieniądze, ponad 273 mln złotych, przeznaczone na dofinansowanie nie pozwolą zaspokoić przedstawionych sześciu projektów PKP PLK. - Spodziewamy się złożenia przez PKP PLK tylko jednego tzn. pierwszego z listy rankingowej, czyli tego dotyczącego rewitalizacja linii Bronów - Bieniowiec - Skoczów - Goleszów - Cieszyn / Wisła Głębc. Obecnie otwarty jest nabór dla tego obszaru wsparcia i projekt może zostać złożony do 31 października – dodał Trólka. Koncepcja w takim kształcie, w jakim została zgłoszona do Programu Rozwoju Kolei, nie przewiduje rewitalizacji odcinka Skoczów - Bielsko.

Witold Trólka zaznaczył jednak, że Województwo Śląskie zamierza wpisać odcinek Bielsko-Biała - Skoczów do Planu Transportowego Województwa Śląskiego z zaznaczeniem, że ewentualne uruchomienie połączeń może nastąpić po wykonaniu jej rewitalizacji.

Samorządowcy nie odpuszczą

Janusz Król, starosta cieszyński jest zaskoczony obrotem sprawy. - Rozwiązaniem nie jest rezygnowanie z zadania. Należy szukać pieniędzy, by to zadanie wykonać – podkreślił. Brak funduszy na rewitalizację 22 kilometrów między Bielskiem-Białą i Skoczowem może sprawić, że w przyszłości powstanie w tym miejscu ścieżka rowerowa. - W Zebrzydowicach mamy już nową ścieżkę rowerową i to dobrze. Biegnie jednak po torach kolejowych, a to oznacza, że kolej już tam nie wróci – powiedział starosta.

Zdaniem cieszyńskiego starosty przywrócenie pociągów na trasie Bielsko-Biała-Skoczów-Cieszyn wciąż ma sens, choć kierowcy mają do dyspozycji drogę szybkiego ruchu. - Autobus, jeżeli jedzie przez Wapienicę, Jasienicę i Pogórze, to dociera w ciągu godziny. Pociąg byłby alternatywą, tym bardziej, że w Cieszynie mamy nowy węzeł przesiadkowy, a z Czeskiego Cieszyna ponad 130 połączeń kolejowych. Nie ma więc powodu, aby nie było połączenia z Bielskiem-Białą - podkreślił Król.

Brak pieniędzy to nie jedyny problem. Jak wyjaśnił Witold Trólka problem stwarzają także planowane zmiany do ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, które dotyczą m.in. zamieszczania nowych elementów. - Oznacza to, że wobec braku zmian legislacyjnych prace te są bardzo utrudnione – podkreślił Trólka.

anszaf

źródło: ox.pl
dodał: red

Komentarze

14
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2018-10-06 19:22:17
tom lem: No i ma pan Macura odpowiedź na temat dywagacji dotyczących transportu zbiorowego - piniendzy niet!!! Musi pan startować do sejmu nie na urząd w cieszyńskim grajdole.
2018-10-06 19:29:27
ciotka matylda: Przypomnę słowa byłej premier i jej guru,, wystarczy nie kraść a pieniądze się znajdą". Czyżby zaczęli kraść? Obecny premier pan Morawiecki zapewnia, że w wyniku uszczelnienia ściągalności VATu pieniędzy mamy na wszystko. A tu proszę, brak pieniędzy. Mam pytanie do przedstawicieli partii rządzącej PIS. W Cieszynie, Skoczowie bawili ostatnimi czasy premier Beata Szydło, prezydent Andrzej Duda, minister i wiceminister pracy, to o czym wy z nimi rozmawiacie? O dupie maryni czy o realnych problemach regionu? Z kim jak nie ze swoimi chcecie rozmawiać i zabiegać o pieniądze na inwestycje? Czy pan starosta myśli, że wszyscy mają auta elektryczne które obiecał Morawiecki? W Polsce mamy trzynaście milionów ludzi pozbawionych transportu publicznego a ten gostek opowiada o ścieżkach rowerowych zamiast kolei! Panie Starosto i pozostali włodarze naszych miast, życzę powodzenia w najbliższych wyborach. Kolejne wybory i kolejne obiecanki! Przyponę jeszcze raz "wystarczy nie kraść". Tu link z informacją o transporcie publicznym....... http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,164871,23996515,trzynascie-milionow-polakow-bez-transportu-publicznego-ze.html#s=BoxMmthImg1
2018-10-06 19:47:20
dawcza276: Nawiązując do tej jakże merytorycznej dyskusji na forum, chciałbym podkreślić, iż piętnastoma województwami (samorząd wojewódzki) w tym województwem śląskim od dwóch kadencji zarządza Platforma Obywatelska! Oczywiście nadal należy zabiegać o rewitalizację linii kolejowej 190
2018-10-06 19:53:04
bronek91: "między Bielskiem-Białą i Skoczowem może sprawić, że w przyszłości powstanie w tym miejscu ścieżka rowerowa"- cytat Z tego co kojarzę, pomysł zorganizowania ścieżki rowerowej na tym odcinku podsuwany był już w 2010 roku. Niestety ale infrastruktura kolejowa jaką dysponujemy nie pozwala kolei sprostać konkurencji z transportem drogowym. Najlepiej byłoby zbudować trakcje kolejowe od podstaw jednak skąd na to pieniądze? Tym bardziej, iż kolej jaką znamy odchodzi już do lamusa i coraz poważniej rozważane są projekty innego rodzaju form kolei, które czasem nawet nie wymagają torów. Myślę, iż pójście za przykładem Australii i Nowej Zelandii pod względem przekształcenia linii kolejowych w ścieżki rowerowe byłoby doskonałym wyjściem z sytuacji. Natomiast rozwiązanie transportu publicznego widziałbym w przywróceniu przewoźnika publicznego na rynku. Jednak jakie wtedy problemy "załatwialiby" nasi politycy, kierując się rzekomo tylko i wyłącznie interesem ludu czy klientów? Oczywiście są jeszcze przedszkola i szkoły….
2018-10-06 19:58:52
tom lem: @dawcza276- nawiązując do tej jakże merytorycznej wypowiedzi na forum, chciałbym podkreślić, że w PKP jest wakat dla misiewicza- dlatego piniendzy brak.
2018-10-07 12:31:21
nobody66: Po co wydawać kasę na wskrzeszanie linii kolejowej nr 190 skoro przed jej zamknięciem jeździły do Bielska prawie puste składy. Kto będzie korzystał z pociągu, który 35 km pokonuje w godzinę, albo nawet dłużej, bo kandydaci raczej nie.
2018-10-07 16:55:45
tom lem: @nobody66- nie byłbym taki pewny- rozliczona delegacja pociągiem do Bielska (8 godz.) a w tej samej sprawie, też do Bielska - samochodem( 3 godziny). Nie widzisz zalet?
2018-10-07 17:26:10
bronek91: tom lem: Typowo PełOwski styl podchodzenia do spraw publicznych. Jak najwięcej ugrać dla siebie.
2018-10-07 19:03:44
nobody66: @bronek91 coś Ci się pomyliło w osądach - to p. Broszce i jej rządowi się należało i nadal się należy. Za cały okres rządów PO nie nagrabiło dla siebie tyle co PiS za 3 lata.
2018-10-07 19:18:53
tom lem: Dla kogo należy ugrać, może dla przyjaciół – bronek91. Wypisujesz o Australii i Nowej Zelandii jakby włodarz miasta decydował o trendach globalnych. Puki co do jego kompetencji , ba nawet obowiązków należą działania polegające na uruchomieniu linii kolejowej do Goleszowa, nie dalej. Wszystko ponad jest bajką dla naiwnych. Linia ta mogłaby być wykorzystana jak połączenie tramwajowe - jak w dużych aglomeracjach. Snuje się plany o połączeniu tramwajowym rynek - dworzec w CZ. Cieszynie. Z pewnością te pomysły są z rękawa specjalistki od rewitalizacji centrum i przyjaźni Polsko Czeskiej. Zadaję jednak pytanie jakie jest umocowanie tych planów w polskim MSZ?
2018-10-07 23:43:28
Burak: Nie jestem w stanie tego pojąć, dlaczego w ten sposób postępuje się z mieszkańcami powiatów bielskiego i cieszyńskiego ? Czy te powiaty, albo ich mieszkańcy nie płacą podatków ? Dlaczego ten rejon Polski jest zapaźniany komunikacyjnie? Sama infrastruktura drogowa jest jaka jest, użycie słowa "dostateczna" jest nadużyciem. Kolej w Polsce jest i była dotowana z podatków, oznacza to, iż stan linii istniejących powinien być utrzymywany i modernizowany, współmiernie do potrzeb. Samośmierć ruchu pasażerskiego na odcinku Bielsko-Skoczów jest wynikiem złego zarządzania i braku szacunku dla społeczeństwa. Społeczeństwo nie odeszło od kolei, to kolej zrezygnowała z obsługi społeczeństwa ! "Nie opłaca nam się o nich dbać bo pieniądze i tak dostaniemy."
2018-10-08 05:52:29
bronek91: nobody66: O mainstreamie i wszelkiej maści kameleonach, młodszych pokoleniach itd. już nie raz się wypowiadałem. Wszyscy są siebie warci.
2018-10-08 06:03:22
bronek91: tom lem:"Wypisujesz o Australii i Nowej Zelandii"- cytat, niewłaściwie dobrana manipulacja z Twojej strony. Dobrze wiem jakie kto ma kompetencje i na co sobie może pozwolić. Pomysł organizacji tramwaju nawet na łamach ox ze strony różnych komentujących już się przewijał. Jest ok. Niestety to tylko oczekiwanie. Dla włodarzy realizacja jest niemożliwa i stanowi przykład przekraczającego własny grajdołek wizjonerstwa. Napisałeś „Snuje się plany o połączeniu tramwajowym rynek - dworzec w CZ. Cieszynie.”- cytat Zadawałeś sobie pytanie w jakim celu niegdyś takowe połączenie uruchomiono?
2018-10-08 06:07:24
bronek91: bronek91 "Samośmierć ruchu pasażerskiego na odcinku Bielsko-Skoczów jest wynikiem złego zarządzania i braku szacunku dla społeczeństwa. Społeczeństwo nie odeszło od kolei, to kolej zrezygnowała z obsługi społeczeństwa !" - cytat Całkowita zgoda. Ciekawe jaka byłaby odpowiedź polityka? Na dofinansowanie przeznaczyliśmy...... Na szczęście nowoczesne media coraz bardziej obnażają hipokryzję i małostkowość pewnych osób. Ciekawe jak długo politycy jeszcze na to pozwolą?
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: