Pomoc społeczna w powiecie w czasie pandemii: Ustroń (2)
- Mija właśnie rok od momentu pierwszego zachorowania na korona wirusa w Polsce. Jak zmieniła pracę Waszego ośrodka właśnie ta pandemia?
- MOPS Ustroń: - Pandemia, która rozpoczęła się z początkiem wiosny 2020 roku, wpłynęła na pracę Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ustroniu. Najbardziej odczuli to pracownicy socjalni, którzy każdy wywiad środowiskowy przed pandemią mieli obowiązek przeprowadzić w miejscu zamieszkania lub pobytu osoby ubiegającej się o pomoc. W okresie pandemii po wprowadzeniu ograniczeń w kontaktach, tylko nieliczne wywiady są przeprowadzane w środowisku. Większość załatwiana jest telefonicznie lub w siedzibie naszego Ośrodka. Jest możliwość rozmowy z pracownikiem w wyznaczonym do tego celu miejscu, pod warunkiem założenia maski i dezynfekcji rąk. Można też składać podania i inne dokumenty do specjalnie przygotowanej skrzynki. Dokumenty te są przekazywane pracownikom po odbyciu kwarantanny. Pracownicy zajmujący się świadczeniami rodzinnymi, 500+, 300+ i inne w zwiększonej ilości korzystają z korespondencji internetowej. Szkolenia tradycyjne zamieniły się na szkolenia on-line. To uważam za plus, bo większa ilość osób może korzystać z tej formy, a dodatkowo oszczędność czasu.
- Jako instytucja świadcząca pomoc osobą starszym, chorym, bezrobotnym, z trudną sytuacją finansową zauważyliście większą ilość osób zgłaszających się do Was o pomoc?
- MOPS Ustroń: - Odnosząc się do ilości osób zgłaszających się po pomoc, to należy to podzielić na dwie grupy. Pierwsza, która ubiega się oświadczenia z pomocy społecznej głównie finansowe, w tej grupie nie odnotowujemy znaczącego wzrostu. Druga grupa, to osoby będące na kwarantannie lub w wieku powyżej 70 lat, którzy chcą korzystać z możliwości zaopatrzenia w artykuły spożywcze. Porównując ilościowo do osób, którzy w tym zakresie korzystali z usług opiekuńczych to nastąpił wyraźny wzrost szczególnie na początku. Z czasem jest coraz to mniej telefonów, większość potrafiła zaadoptować się do nowej rzeczywistości.
- Na jakie usługi i jaką pomoc mogą liczyć osoby zgłaszające się do ośrodka? Jak wygląda pomoc świadczona przez ośrodek i czy zlecacie jakieś usługi zewnętrznym podmiotom?
- MOPS Ustroń: - Rozeznawanie potrzeb w zakresie dostarczania żywności osobom na kwarantannie lub po 70 roku życia należy do zadań Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ustroniu. Dostarczenie żywności dla osób na kwarantannie Miasto Ustroń realizowało przez Ochotniczą Straż Pożarną. Zakupy w ramach rządowego programu „Wspieraj Seniora” realizowane są w ramach umowy zlecenia.
Pandemia trwa już 12 miesięcy i na pewno wiele osób, które potrzebują pomocy osoby drugiej, wsparcia wiedzą do kogo się zwrócić i na co można liczyć. Jednak są również tacy, którzy pomimo potrzeby krępują się o nią prosić. Ośrodki pomocy społecznej zapraszają do zgłaszania potrzeb do nich i w miarę możliwości udzielą pomocy.
AK, MOPS Ustroń
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
