Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Parkingi w Cieszynie. Mała rewolucja

Podział na strefę A i B, zmiany stawek, poszerzenie strefy płatnego parkowania oraz abonamenty dla mieszkańców i nie mieszkańców. Ale też o parkingu przy przychodni na ul. Bielskiej, parkingu na ul. Katowickiej czy parkingu wielopoziomowym na ul. Liburnia. Wiele się zmieni w parkowaniu w Cieszynie. – Wyznaczanie stref płatnego parkowania służy mieszkańcom miasta – przekonuje zastępca burmistrza Przemysław Major.

Niedawno pisaliśmy o sytuacji parkingowej w Cieszynie [ Cieszyńskie parkingi ], a już napływają do nas nowe informacje w tym zakresie.

Na ostatniej sesji (27.11.2024) temat ten został obszernie omówiony w związku z procedowaniem uchwały uchwałę ws. ustalenia strefy płatnego parkowania.

Jak zaznaczył na wstępie Burmistrz Przemysław Major głównym celem jest wprowadzenie rotacyjności parkowania w obszarach, w których występuje deficyt miejsc parkingowych. Choć dochody, jak podkreślał, są drugorzędnym argumentem za poszerzeniem stref, przypomniał, że z opłat z tego tytułu opłaca się m.in. zadania związane z utrzymaniem dróg, infrastruktury itp.

Parkowanie po nowemu, czyli Strefa A i Strefa B w Cieszynie

Uchwała proponuje poszerzenie stref płatnego parkowania w Cieszynie oraz ich podział na A i B (przebieg stref dostępny w załączniku do Uchwały), zmianę stawek za parkowanie, oraz wprowadzenie różnych kilku abonamentów – rocznych lub miesięcznych w zależności czy jesteśmy mieszkańcami strefy czy nie, czy jesteśmy mieszkańcami miasta lub nie lub przedsiębiorcami.

 

TABELA OPŁAT ZA POSTÓJ POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH W STREFIE PŁATNEGO PARKOWANIA "A" i "B"
L.p. Rodzaj opłaty Czas postoju Stawka dla SPP "A" Stawka dla SPP "B"
1. Opłata za niestrzeżony postój pojazdu samochodowego postój do 30 minut 2,50 zł 1,50 zł
postój powyżej 30 minut nie przekraczający jedną godzinę 5,00 zł 3,00 zł
postój za drugą godzinę 5,50 zł 3,50 zł
postój za trzecią godzinę 6,50 zł 4,00 zł
postój za czwartą godzinę i kolejne godziny postoju 5,00 zł 3,00 zł
2. Opłata abonamentowa „abonament mieszkańca” – opłata roczna 250,00 zł 200,00 zł
„abonament miesięczny lokalny” – opłata miesięczna 200,00 zł 150,00 zł
„abonament miesięczny standardowy” – opłata miesięczna 300,00 zł 200,00 zł
„abonament miesięczny przedsiębiorcy” – opłata miesięczna 150,00 zł 100,00 zł
„abonament miejsca zastrzeżonego” – opłata miesięczna 700,00 zł 600,00 zł

 

Teren wokół przychodni na ul. Bielskiej

Wątpliwości co do niektórych zapisów uchwały wyraził radny Jakub Skałka, który zwrócił uwagę na to, że czasami w rodzinie kilka samochodów zarejestrowanych jest na jedną osobę i wtedy – zgodnie z uchwała, żeby pozostałe pojazdy parkowały w strefie, by mogły ich kierowcy wykupić abonament, muszą auto przerejestrować na siebie.

Zauważył również, że gorsza sytuacja będzie dla osób mieszkających na pograniczu stref płatnego parkowania. Bo na „ich” ulicach będą parkować mieszkańcy stref, uciekający przed opłatami, a oni sami będą musieli albo uiszczać opłaty i parkować w strefie (a że w strefie nie mieszkają to zapłacą 200 zł nie za rok, ale za miesiąc), albo szukać miejsc parkingowych jeszcze dalej. Zastanawiał się, czy możliwe jeszcze są korekty w uchwale.

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Cieszyna Joanna Kulesza dołączyła do tego głosu w zakresie korekty obszaru wokół Przychodni (część ul. Bielskiej i ul. Szybińskiego).

Przemysław Major odpowiadając, zwrócił uwagę, że były konsultacje społeczne i to był czas na zgłaszanie modyfikacji, wniosków, zmian.

Dzisiaj prezentujemy projekt uchwały który jest efektem kilku miesięcy prac […]. Każdy projekt uchwały można zmienić w trakcie procedowania, […] dzisiaj pokazujemy materiał, który jest efektem pewnego kompromisu, który wynika z oczekiwań mieszkańców, ale też osób zarządzających drogami -  zauważył o dodał, że nie zgłaszałby uchwały, gdyby nie był przekonany do tej uchwały. – Wiem, że tego typu uchwały zawsze wzbudzają kontrowersje, natomiast to jest propozycja, która jest swego rodzaju konsensusem. Kwestia przychodni to doskonały przykład, dlaczego tam warto wprowadzić strefę płatnego parkowania. Bo dzisiaj zaparkuje tam pierwszy lepszy i będzie tam stał tak długo jak chce i konsekwencje tego ponoszą mieszkańcy tych ulic. Bo dzisiaj tam nie ma rotacji – tłumaczył.

Parking na targowisku przy ul. Katowickiej

Radny Krzysztof Pszczółka zwrócił uwagę, że targowisko przemysłowe stoi puste 5 dni w  tygodniu i że można by utworzyć tam duży parking, taki węzeł przesiadkowy i zachęcić np. dojeżdżających do pracy w Cieszynie do parkowania na targowisku, a stamtąd by byli dowożeni do centrum autobusami miejskimi. Zgłosił też, że studenci zapychają centrum, bo nie mają się jak do centrum dostać spod uniwersytetu. Zapytał też, co z parkingiem wielopoziomowym.

- Cały czas pracujemy nad dostępnością komunikacyjną, czego efektem jest choćby uruchomienie linii nr 1, która jest dzisiaj darmowa, nie podnosimy cen biletów. […] - mówił Major. Odpowiadając na trudności studentów z dostaniem się do centrum zauważył: - Dzisiaj mamy możliwość dostania się spod uniwersytetu do centrum linią nr 40. […] Jest 11 albo 13 kursów z przystanku Cieszyn Uniwersytet w stronę centrum miasta, Garncarskiej i dalej w stronę ulicy Szymanowskiego.

- Kwestia Targowiska przy ul. Katowickiej? Dostrzegamy ten potencjał. Dowodem na to jest to, że decyzją pani burmistrz w poprzedniej kadencji targowisko zostało otwarte i wyznaczone jako miejsce parkingowe bezpłatnego parkowania, nawet w dniach targowych – mówił Major, zauważając, że problemem w tym miejscu jest wjechanie i wyjechanie z tego parkingu, bo nie ma tam lewoskrętu, jeśli jedzie się w stronę centrum (od północy). Burmistrz zdradził, że w ubiegłym roku miasto podjęło się takiej analizy w zakresie przygotowania inwestycji w tym miejscu. Żeby przygotować lewoskręt trzeba by przebudować skrzyżowanie ul. Katowickiej i ul. Moniuszki i sygnalizację świetlną. Major zauważył, że nie byłoby wtedy dwóch pasów w kierunku ronda, tylko jeden – prawy, a lewy (który dziś jest na wprost) byłby lewoskrętem na ten parking.

- Pracuję nad tym, żeby przygotować taką wstępną koncepcję. […] Koszt najprostszego rozwiązania (czyli tego lewoskrętu – przyp.red.) to byłoby pół miliona złotych. Zbudowanie nowej sygnalizacji świetlnej Katowicka-Moniuszki i wyjazd z parkingu. To mamy w planach. Natomiast trzeba wybrać rozwiązanie, które będzie najbardziej efektywne i też pod katem finansowym.

Jak dodał, parking przy ul. Katowickiej jest wpisany do działań w zakresie transportu do strategii subregionalnej, gdzie też są dedykowane środki na tego typu działania.

Parking wielopoziomowy na ul. Liburnia

Burmistrz Major odniósł się także do kwestii planowanego parkingu wielopoziomowego na ul. Liburnia – przypomnijmy, miasto ogłosiło przetarg, ale go unieważniło, gdyż nie przystąpiła do niego żadna firma.

- Będziemy się przygotowywali do kolejnego postępowania, natomiast mamy sygnał od przedsiębiorców, którzy brali udział wp postępowaniu, że ta lokalizacja jest dobra, ale trzeba patrzyć przez pryzmat generatorów ruchu. I pamiętajmy, że my w tym postępowaniu nie wzięliśmy pod uwagę budowy kładki, która miała być staraniem gminy, a nie staraniem inwestora. […] Myślę, że przyszły kwartał następnego roku to będzie moment, kiedy będziemy mogli przedstawić informację, czy przystępujemy do postępowania w takim samym zakresie, jak było czy zmodyfikowanym. Mamy porobione analizy ekonomiczno-finansowe. Wiemy, że możemy się starać o środki w zakresie doradztwa przy następnym postępowaniu, bo ze strony OPP tu musi być doradztwo ze strony podmiotu zewnętrznego i to są wydatki bieżące miasta. To co robiliśmy w ramach poprzedniego postępowania było finansowane wszystko ze środków zewnętrznych. 

 

Ostatecznie za uchwałą głosowało 12 radnych, przeciw 5, wstrzymały się 4 osoby. Uchwała ma wejść w życie 1 lipca 2025 – miasto potrzebuje czasu, żeby przygotować znaki pionowe i poziome, poinformować mieszkańców o zmianach.

 

Uchwała (pdf)

Zapis wideo transmisji online sesji można zobaczyć TUTAJ

 

Natasza Gorzołka

 

źródło: ox.pl
dodał: NG

Komentarze

20
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2024-12-05 19:52:03
Ar--Ai: Biurokratyczny nowotwór rośnie nie tylko w cieszyńskim ratuszu. Wciąż nienażarty.
2024-12-05 20:03:40
SzpiegZNadOlzy: Mała rewolucja to eufemistyczne określenie skoku na kasę obywateli. Jeszcze żeby z tych pieniędzy utworzyli jakieś miejsca parkingowe. Ale po co, nie?
2024-12-05 20:17:30
Oko: Podniesienie opłat "jest efektem pewnego kompromisu, który wynika z oczekiwań mieszkańców". Tego nie wymyślisz.
2024-12-05 21:33:41
RysiekK22: uświadamiam / przypominam : 1 . likwidacja i ograniczenie wielkości miejsc parkingowych to docelowo jeden z elementów Słusznej Miejskiej Polityki Transportowej ( której w Tym Mieście nie ma ) , 2 są wolne miejsca na parkingi obrzeżne przy wszystkich drogach wlotowych do miasta 3 ( w związku z p.2 ) budowa parkingów w centrum mieście to megaszkodnictwo i sabotaż ekologiczno-ekonomiczno -transportowy a dopominanie się przez niektórych radnych parkingów jest dowodem na niekompetencję - tak wielką jak u ekipy żądzącej , 4 transport dla studentów UŚ pomoże i powinna zapewniać linia autobusowa "okrężna": dworzec- Zor- "banotówka"-UŚ-dworzec .----------- Jak długo jeszcze bedę musiał przypominać tak proste rzeczy ???
2024-12-05 22:17:12
Grzesiek30: Jak można napisać uchwałę i bazować na mapie, która jest nie aktualna już kilka lat. Dramat
2024-12-05 23:31:09
miriam11: Dziady dziadami pozostaną i tyle. To już lepi zróbcie zakaz wjazdu do Cieszyna. Tanio i bez ceregieli.
2024-12-06 08:18:20
cieszyniok_od_zawsze: Major odpowiadając, zwrócił uwagę, że były konsultacje społeczne i to był czas na zgłaszanie modyfikacji, wniosków, zmian... taaa. Ogłaszanie konsultacji wygląda tak, aby zbyt wiele osób na czas się o tym nie dowiedziało. A poza tym, jak już komuś uda się w terminie zgłosić uwagi do projektu, to albo to olewają, albo odpowiadają, że mają uwagi w 4 literach, bo wiedzą lepiej (znam to z autopsji). No ale jak się głosuje na takich włodarzy oraz bezradnych-radnych, to nie ma się co dziwić, że mieszkańcy się nie liczą. A odnosząc się do samego projektu - zwróćcie uwagę, ile papierów trzeba złożyć, aby łaskawie rozpatrzyli, czy w ogóle będziesz za normalne pieniądze mógł stanąć pod własnym domem (który w wielu przypadkach, w rodzinie jest już w którymś pokoleniu)... a i tak nie masz pewności, że ten abonament dostaniesz.
2024-12-06 09:08:14
Ar--Ai: @cieszyniok: "pod własnym domem" jest ok, o ile na własnej działce. O ile wiem ulice nie są przypisane do budynków przy nich stojących. Za ich utrzymanie płacą wszyscy mieszkańcy i wszyscy chcemy mieć możliwość parkowania na nich. A tak w ogóle to nie bardzo rozumiem dlaczego ktoś kto mieszka w centrum ma mieć prawo do parkowania tam za półdarmo. Jakiś rzeczowy argument?
2024-12-06 09:53:27
kriskis: @Ar--ai: Jeśli jesteś cieszyniokiem i nie mieszkasz w śródmieściu to nie zrozumiesz... pod twoim domem nie kłębią się nonstop setki pojazdów, nie masz problemu z znalezieniem miejsca po powrocie z pracy do domu i nie masz tych wszystkich uciążliwości związanych z faktem, że w okolicy twojego zamieszkania są setki miejsc pracy do których codziennie dojeżdżają tysiące ludzi. Nie zrozumiesz tego bo pod twoim domem nie odbywa się swoiste polowanie na każdy wolny metr kwadratowy parkingu. Nie musisz nosić 300m większych zakupów z samochodu... itd, itp. Więc ponieważ nie mieszkasz w Śródmieściu to nie pisz takich mądrości... I rady typu "nie podoba się to się wyprowadź" są tu nie na miejscu.
2024-12-06 10:41:59
one: Śródmieście tylko dla mieszkańców środmieścia (najlepiej w drugim pokoleniu). Turyści, ludność lewobrzeżna (nieendemiczna) - opłaty odstraszające wjazd.
2024-12-06 10:54:55
cieszyniok_od_zawsze: @Ar--Ai a dlaczego ktoś, kto mieszka od urodzenia, nieraz w którymś już pokoleniu, w strefie wyznaczonej jako strefa płatnego parkowania, często mając tam swój dom lub kamienicę i płacący podatki, ma teraz biegać przez pół miasta do auta, albo płacić ekstra bliżej nieokreśloną kwotę (bo z projektu wynika, że niekoniecznie załapie się na abonament dla mieszkańca, co jest absurdem)? Jakiś rzeczowy argument? Może miejsce dla paniusi przyjeżdżającej z deweloperskiego osiedla zrobić sobie tipsy, jest ważniejsze niż zapewnienie miejsca mieszkańcowi?
2024-12-06 11:02:21
cieszyniok_od_zawsze: @one - też bez przesady. Nie chodzi o odstraszanie innych, ale o zapewnienie pierwszeństwa mieszkańcom i zadbanie o ich prawa, a resztę miejsc można udostępnić (odpłatnie) przyjezdnym. Dlaczego ktoś ma być karany za to, że mieszka bliżej centrum? To może w ramach zwiększenia miejsc parkingowych zobowiążmy właścicieli posesji poza centrum do tego, aby zapewnili po 2 miejsca postojowe na swojej posesji, a jak im zostanie wolne miejsce, to potem mogą sobie sami zaparkować u siebie za darmo? Będzie sprawiedliwie.
2024-12-06 11:16:57
Tomasz Turoń: Niestety jest tak, że wszystkim się nie dogodzi. Mieszkańcy centrum często mieszkają tam z pokolenia na pokolenie i nie powinni płacić takiej stawki, co ktoś, kto przyjeżdża na godzinę lub dwie coś załatwić. Co do parkingu wielopoziomowego, nie widzę osobiście problemu żeby był prawie w centrum, w dużych miastach takie są i bardzo dobrze to działa przede wszystkim wśród turystów, którzy chcą zaparkować w miarę blisko zabytkowego centrum, pozwiedzać, coś zjeść i odjechać. Moim zdaniem największy problem mają ludzie pracujący w centrum, chcąc zaoszczędzić na parkowaniu będą zmuszeni parkować coraz dalej od centrum by zostawić samochód na 8 godzin. Zawsze znajdą się osoby protestujące przeciw konkretnym działaniom jak nie mieszkańcy centrum, to mieszkańcy spoza centrum, kierowcy lub rowerzyści, ekolodzy itd. Podstawa co się jakoś dogadać i osiągnąć kompromis.
2024-12-06 11:21:06
one: @cieszyniok_od_zawsze niestety sytuacja w srodmiesciu jest tak beznajdziejna, ze wedlug mnie potrzebne sa juz rozwiazania bezkompromisowe
2024-12-06 11:36:23
kriskis: Najciekawsze w tej całej sprawie jest to, że ratusz wykonuje "skok na kasę" licząc już zarobione dutki na ulicach, na których do tej pory nie było strefy płatnego parkowania i widząc aktualny duży ruch parkingowy. Nie przygotowali studium wykonalności albo wykonali go byle jak. A będzie tak: 1. W obrębie parkingu na ul. Solnej (na razie jeszcze bezpłatnego) od lipca 2025 będzie toczyła się regularna bitwa na karoserie pracowników ZZOZ - chyba, że odrębną uchwałą wprowadzą opłaty. Jeśli wprowadzą opłaty na parkingu przy Solnej (plac niedawno odświeżony przez firmę Instal Cymorek- bo trudno to remontem nazwać) to jednak pracownicy ZZOZ stwierdzą, że opłaca im się jednak wykupić abonament na terenie Szpitala - bo taniej u pracodawcy (chociaż to i tak absurd, żeby pracodawca obciążał swojego pracownika kosztami parkingu. Ale to już inna sprawa jaką politykę prowadzi Szpital - chyba że zmiany proponowane przez UM są efektem lobbowania ze strony szpitala. 2. Jeśli pracownicy ZZOZ znikną (ze swoimi pojazdami) z parkingu przy ul. Solnej oraz przyległych ulic Solnej i Żwirki/Wigury to zniknie zainteresowanie tymi miejscami ze strony osób innych niż mieszkańcy przyległych kamienic. Wszystkie osoby, które parkowały dotychczas w powyższej okolicy parkowały tam dlatego, że było "za darmo". Jeśli osoby te i tak będą musiały płacić to zapewne wybiorą albo miejsca bliżej centrum (bo tak lepiej skoro płacę) albo rozpoczną ucieczki jeszcze bardziej "na zewnątrz" miasta. 3. Wykonanie w obrębie ulic Solnej i Żwirki/Wigury przejść dla pieszych oraz oznaczeń zgodnie z projektem organizacji ruchu (jaki miał być realizowany w 2019r. w trakcie remontu ul. Solnej prowadzonego przez firmę Instal Cymorek) wykluczyłoby znaczą ilość tych miejsc postojowych, które obecnie (nie do końca zgodnie z przepisami) są wykorzystywane do postoju samochodów. Zachowanie przepisowych odległości od skrzyżowań i przejść dla pieszych spowoduje znaczne uszczuplenie ilości miejsc postojowych w ulicy Solnej i na fragmencie Żwirki/Wigury (do ok. 8 miejsc postojowych), natomiast część ul. Żwirki/Wigury straci połowę obecnie wykorzystywanej ilości miejsc w związku z koniecznością wyłączenia jednej strony drogi z możliwości parkowania (zbyt wąsko na ruch dwukierunkowy). W takiej sytuacji wstyd jest mówić o realizacji celów założonych przez Ratusz chyba, że zabiegają o: > Zmniejszenie rotacji miejsc ( bo mało kto będzie parkował) > Niegospodarność (bo przygotowanie infrastruktury, jej utrzymanie i obsługa parkingów nie są za darmo, a w tej sytuacji okres zwrotu będzie znaczny) > Utrudnienie życia mieszkańcom oraz osobom pracującym w okolicy Pytanie o co tak naprawdę zabiega Ratusz pozostawię bez odpowiedzi.
2024-12-06 14:02:41
Ar--Ai: W Czeskim Cieszynie - i nie tylko - są miejsca "pierwsze pół godziny za darmo". Wystarczy papierowy zegar wystawić za szybą albo nawet na kartce napisać o której się przyjechało. Świetne rozwiązanie dla poprawienia rotacji, wpadam coś załatwić, nie szukam parkomatów i nie czekam na bilet. Pół godziny starczy by swoje sprawy ogarnąć, zwalniam miejsce. Jednocześnie to ożywczy zastrzyk klienteli dla wszelkich lokali w centrum. Ale jeśli ratusz parkuje na podwórku SM, a pół godziny za darmo to utrata choćby niedużej kasy potrzebnej na ratuszowe stołki, to oczywiście nikt tam nie będzie zainteresowany. Ratusz jest dla siebie, mieszkańcy też dla niego. Taka tam panuje logika.
2024-12-06 14:05:04
Ar--Ai: @cieszynik: swoje racje wyłożyłem jasno, trudno je zlekcważyć
2024-12-06 14:42:47
Juliet: W Ustroniu karta parkingowa dla mieszkańców. Odbijasz i masz bez opłat godzinkę na załatwienie spraw . Dlaczego w Cieszynie nie można?
2024-12-06 18:26:15
Mach: Wszelkie zmiany w zakresie parkowania rzeczywiście mają jedyny głowny cel- zarobić na nieustosunkowanych mieszkańcach i nie zorientowanych przybyszach, ci mają zapłacić za postój a jak czas przekroczą dorzucić niechybnie dopłatę- zedrzeć kasę, o czym napiszę w następnym poście. Tym ustosunkowanym, głownie aparatowi urzędniczemu i mieszkancom śródmieścia oczywiście umieszcza się pod zakazem parkowania dopisek- "tylko za zezwoleniem MZD". Dosyć tego- wszyscy obywatele miasta są wobec prawa równi i żadnych uprzywilejowanych. każdy gdzieś pracuje i gdzieś mieszka, jednym sprzyja lokalizacja i korzystają z bliskośći urzędu, miejsc usługowych, placówek kultury, kościołow więc nie muszą mieć zagwarantowanego parkowania w centrum w przeciwieństwie od tych którzy mieszkają na peryferiach i zmuszeni są dojechać do tych instytucji ze względu na znaczną odległośc i wiek. Używasz samochodu, poszukaj sobie miejsca do parkowania- niekoniecznie pod samym miejscem pracy- te powinny być udostępnione głównie petentom. Nie rozumiem dlaczego parkingi w Ustroniu (obecnie 5zł za 1 h parkowania są droższe od parkingów w mieście powiatowym jakim jest Cieszyn gdzie godzina parkowania kosztuje 3 zł. A przecież w Cieszynie jest szpital ,szkoły średnie urzędy administracji powiatowej zatrudniające urzędników nie tylko z Cieszyna i obciążenia i uciążliwości z tego tytułu dla samych mieszkańców są o wiele większe niż pozostałych ośrodków gminnych powiatu. Pod względem ustalania opłat za parkowanie panuje wszędzie wolnoamerykanka- każdy z gospodarzy gmin orze jak może, rozdając przy tym swoim przywileje, depcząc przy tym godność pozostałych. Najwyższy czas ,żeby te sprawy uregulowano centralnie- taka stawka za parkowanie w mieści wojewódzkim, tyle w powiatowym a tyle w pozostałych ośrodkach gminnych- zaś uprzywilejowane pojazdy to te ,które wykonują służbę - policja, pogotowie ratunkowe, gazowe, energetyczne , komunalne, sam. dostawcze i nikt więcej.
2024-12-06 23:09:41
miriam11: Hmmm??? A jak by tak zrobić jak za Olzą. Czyli za darmo, ni,ni to był by cios do starostwa po którym by się nie podniósł. Dziady nad DZIADAMI!!!!
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: