Parkingi w Cieszynie. Mała rewolucja
Niedawno pisaliśmy o sytuacji parkingowej w Cieszynie [ Cieszyńskie parkingi ], a już napływają do nas nowe informacje w tym zakresie.
Na ostatniej sesji (27.11.2024) temat ten został obszernie omówiony w związku z procedowaniem uchwały uchwałę ws. ustalenia strefy płatnego parkowania.
Jak zaznaczył na wstępie Burmistrz Przemysław Major głównym celem jest wprowadzenie rotacyjności parkowania w obszarach, w których występuje deficyt miejsc parkingowych. Choć dochody, jak podkreślał, są drugorzędnym argumentem za poszerzeniem stref, przypomniał, że z opłat z tego tytułu opłaca się m.in. zadania związane z utrzymaniem dróg, infrastruktury itp.
Parkowanie po nowemu, czyli Strefa A i Strefa B w Cieszynie
Uchwała proponuje poszerzenie stref płatnego parkowania w Cieszynie oraz ich podział na A i B (przebieg stref dostępny w załączniku do Uchwały), zmianę stawek za parkowanie, oraz wprowadzenie różnych kilku abonamentów – rocznych lub miesięcznych w zależności czy jesteśmy mieszkańcami strefy czy nie, czy jesteśmy mieszkańcami miasta lub nie lub przedsiębiorcami.
L.p. | Rodzaj opłaty | Czas postoju | Stawka dla SPP "A" | Stawka dla SPP "B" |
---|---|---|---|---|
1. | Opłata za niestrzeżony postój pojazdu samochodowego | postój do 30 minut | 2,50 zł | 1,50 zł |
postój powyżej 30 minut nie przekraczający jedną godzinę | 5,00 zł | 3,00 zł | ||
postój za drugą godzinę | 5,50 zł | 3,50 zł | ||
postój za trzecią godzinę | 6,50 zł | 4,00 zł | ||
postój za czwartą godzinę i kolejne godziny postoju | 5,00 zł | 3,00 zł | ||
2. | Opłata abonamentowa | „abonament mieszkańca” – opłata roczna | 250,00 zł | 200,00 zł |
„abonament miesięczny lokalny” – opłata miesięczna | 200,00 zł | 150,00 zł | ||
„abonament miesięczny standardowy” – opłata miesięczna | 300,00 zł | 200,00 zł | ||
„abonament miesięczny przedsiębiorcy” – opłata miesięczna | 150,00 zł | 100,00 zł | ||
„abonament miejsca zastrzeżonego” – opłata miesięczna | 700,00 zł | 600,00 zł |
Teren wokół przychodni na ul. Bielskiej
Wątpliwości co do niektórych zapisów uchwały wyraził radny Jakub Skałka, który zwrócił uwagę na to, że czasami w rodzinie kilka samochodów zarejestrowanych jest na jedną osobę i wtedy – zgodnie z uchwała, żeby pozostałe pojazdy parkowały w strefie, by mogły ich kierowcy wykupić abonament, muszą auto przerejestrować na siebie.
Zauważył również, że gorsza sytuacja będzie dla osób mieszkających na pograniczu stref płatnego parkowania. Bo na „ich” ulicach będą parkować mieszkańcy stref, uciekający przed opłatami, a oni sami będą musieli albo uiszczać opłaty i parkować w strefie (a że w strefie nie mieszkają to zapłacą 200 zł nie za rok, ale za miesiąc), albo szukać miejsc parkingowych jeszcze dalej. Zastanawiał się, czy możliwe jeszcze są korekty w uchwale.
Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Cieszyna Joanna Kulesza dołączyła do tego głosu w zakresie korekty obszaru wokół Przychodni (część ul. Bielskiej i ul. Szybińskiego).
Przemysław Major odpowiadając, zwrócił uwagę, że były konsultacje społeczne i to był czas na zgłaszanie modyfikacji, wniosków, zmian.
– Dzisiaj prezentujemy projekt uchwały który jest efektem kilku miesięcy prac […]. Każdy projekt uchwały można zmienić w trakcie procedowania, […] dzisiaj pokazujemy materiał, który jest efektem pewnego kompromisu, który wynika z oczekiwań mieszkańców, ale też osób zarządzających drogami - zauważył o dodał, że nie zgłaszałby uchwały, gdyby nie był przekonany do tej uchwały. – Wiem, że tego typu uchwały zawsze wzbudzają kontrowersje, natomiast to jest propozycja, która jest swego rodzaju konsensusem. Kwestia przychodni to doskonały przykład, dlaczego tam warto wprowadzić strefę płatnego parkowania. Bo dzisiaj zaparkuje tam pierwszy lepszy i będzie tam stał tak długo jak chce i konsekwencje tego ponoszą mieszkańcy tych ulic. Bo dzisiaj tam nie ma rotacji – tłumaczył.
Parking na targowisku przy ul. Katowickiej
Radny Krzysztof Pszczółka zwrócił uwagę, że targowisko przemysłowe stoi puste 5 dni w tygodniu i że można by utworzyć tam duży parking, taki węzeł przesiadkowy i zachęcić np. dojeżdżających do pracy w Cieszynie do parkowania na targowisku, a stamtąd by byli dowożeni do centrum autobusami miejskimi. Zgłosił też, że studenci zapychają centrum, bo nie mają się jak do centrum dostać spod uniwersytetu. Zapytał też, co z parkingiem wielopoziomowym.
- Cały czas pracujemy nad dostępnością komunikacyjną, czego efektem jest choćby uruchomienie linii nr 1, która jest dzisiaj darmowa, nie podnosimy cen biletów. […] - mówił Major. Odpowiadając na trudności studentów z dostaniem się do centrum zauważył: - Dzisiaj mamy możliwość dostania się spod uniwersytetu do centrum linią nr 40. […] Jest 11 albo 13 kursów z przystanku Cieszyn Uniwersytet w stronę centrum miasta, Garncarskiej i dalej w stronę ulicy Szymanowskiego.
- Kwestia Targowiska przy ul. Katowickiej? Dostrzegamy ten potencjał. Dowodem na to jest to, że decyzją pani burmistrz w poprzedniej kadencji targowisko zostało otwarte i wyznaczone jako miejsce parkingowe bezpłatnego parkowania, nawet w dniach targowych – mówił Major, zauważając, że problemem w tym miejscu jest wjechanie i wyjechanie z tego parkingu, bo nie ma tam lewoskrętu, jeśli jedzie się w stronę centrum (od północy). Burmistrz zdradził, że w ubiegłym roku miasto podjęło się takiej analizy w zakresie przygotowania inwestycji w tym miejscu. Żeby przygotować lewoskręt trzeba by przebudować skrzyżowanie ul. Katowickiej i ul. Moniuszki i sygnalizację świetlną. Major zauważył, że nie byłoby wtedy dwóch pasów w kierunku ronda, tylko jeden – prawy, a lewy (który dziś jest na wprost) byłby lewoskrętem na ten parking.
- Pracuję nad tym, żeby przygotować taką wstępną koncepcję. […] Koszt najprostszego rozwiązania (czyli tego lewoskrętu – przyp.red.) to byłoby pół miliona złotych. Zbudowanie nowej sygnalizacji świetlnej Katowicka-Moniuszki i wyjazd z parkingu. To mamy w planach. Natomiast trzeba wybrać rozwiązanie, które będzie najbardziej efektywne i też pod katem finansowym.
Jak dodał, parking przy ul. Katowickiej jest wpisany do działań w zakresie transportu do strategii subregionalnej, gdzie też są dedykowane środki na tego typu działania.
Parking wielopoziomowy na ul. Liburnia
Burmistrz Major odniósł się także do kwestii planowanego parkingu wielopoziomowego na ul. Liburnia – przypomnijmy, miasto ogłosiło przetarg, ale go unieważniło, gdyż nie przystąpiła do niego żadna firma.
- Będziemy się przygotowywali do kolejnego postępowania, natomiast mamy sygnał od przedsiębiorców, którzy brali udział wp postępowaniu, że ta lokalizacja jest dobra, ale trzeba patrzyć przez pryzmat generatorów ruchu. I pamiętajmy, że my w tym postępowaniu nie wzięliśmy pod uwagę budowy kładki, która miała być staraniem gminy, a nie staraniem inwestora. […] Myślę, że przyszły kwartał następnego roku to będzie moment, kiedy będziemy mogli przedstawić informację, czy przystępujemy do postępowania w takim samym zakresie, jak było czy zmodyfikowanym. Mamy porobione analizy ekonomiczno-finansowe. Wiemy, że możemy się starać o środki w zakresie doradztwa przy następnym postępowaniu, bo ze strony OPP tu musi być doradztwo ze strony podmiotu zewnętrznego i to są wydatki bieżące miasta. To co robiliśmy w ramach poprzedniego postępowania było finansowane wszystko ze środków zewnętrznych.
Ostatecznie za uchwałą głosowało 12 radnych, przeciw 5, wstrzymały się 4 osoby. Uchwała ma wejść w życie 1 lipca 2025 – miasto potrzebuje czasu, żeby przygotować znaki pionowe i poziome, poinformować mieszkańców o zmianach.
Zapis wideo transmisji online sesji można zobaczyć TUTAJ
Natasza Gorzołka
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.