Nowy rozkład, nowe problemy
Mimo to pociągi w naszym powiecie jeżdżą i wiele wskazuje na to, że powoli bo powoli, sytuacja naszego regionalnego przewoźnika zaczyna się stabilizować. Do normalności jeszcze daleko, ale pojawiają się pierwsze przesłanki, że można w dobrych warunkach i tanio podróżować pociągami nie tylko lokalnie ale i do Katowic. Co więcej trasa z Czechowic-Dziedzic do Cieszyna jest drugą obok linii Sosnowiec Główny – Tychy Lodowisko na której pociągi jeżdżą punktualnie a pojemność taboru dobrana jest właściwie do liczby podróżnych. To w Kolejach Śląskich jeszcze rzadkość.
Mieszkańcy powiatu cieszyńskiego jako jedni z pierwszych w województwie mieli styczność z Kolejami Śląskimi, ponieważ od 1 czerwca pociągi tej spółki kursują na trasie Katowice – Wisła. Była to druga trasa jaką samorządowa spółka wzięła w swoje władanie. I prawdą jest, że od 9 grudnia praktycznie nic się nie zmieniło bo i liczba pociągów jest podobna (6 par dziennie oraz jedna dodatkowa jeżdżąca w weekendy, święta i wakacje do i z Częstochowy), pozostały także te same ceny i promocje (patrz niżej). Godne podkreślenia jest to, że w nowym rozkładzie z Ustronia do Katowic pojedziemy 10 minut szybciej niż to miało miejsce poprzednio. Warto jednak wiedzieć, że wraz z przejęciem przez KŚ wszystkich tras w województwie (przynajmniej tak było planowane) każda z nich otrzymała swoją numerację. I tak „wiślance” przyporządkowano symbol S6. Tutaj jeszcze zdarza się, na szczęście coraz rzadziej, że pociągi są opóźnione albo jak miało to miejsce w poniedziałek tabor skierowany do obsługi trasy nie „nadąża” za rozkładem jazdy. Wynik - przyjazd do Katowic 10 minut później.
Mamy także na terenie powiatu wspomnianą już linię S58. Zaczyna się ona w Czechowicach-Dziedzicach i przez Zabrzeg, Chybie, Drogomyśl, Pruchną, Zebrzydowice, Kończyce, Kaczyce, Pogwizdów prowadzi do Cieszyna. Każdego dnia roboczego kursuje 7 par pociągów. W święta odpada jedna para. Niestety, składy nie będą się zatrzymywać na każdej stacji . Nie ma wskazówki na zasadzie jakiego klucza autor rozkładu jazdy decydował na jakiej stacji pociąg stanie, a którą przejedzie bez postoju. Czarna magia. Problem najbardziej dotyczy mieszkańców Pruchnej , Kaczyc i Drogomyśla. Dlatego, jeśli mamy wątpliwości czy pociąg się zatrzyma, najlepiej zapytać o to obsługę lub sprawdzić w rozkładzie jazdy. Prawdopodobnie stan ten nie potrwa długo, ponieważ w ramach leczenia ran po poprzednim zarządzie KŚ aktualny rozkład poddany zostanie weryfikacji i dokonany zostanie wyraźny rozdział na pociągi przyspieszone, które nie będą się zatrzymywać na wszystkich przystankach i osobowe, które będą do dyspozycji podróżnych na każdej stacji. Od poniedziałku, gdy do obsługi tej linii skierowano małe holenderskie szynobusy nie notuje się większych opóźnień, a jeśli są to tylko z powodu skomunikowania tej relacji z pociągami do Katowi, Wisły, Bielska i Zwardonia a tam jeszcze trochę do normalności brakuje.
Jeden ze wspomnianych codziennych kursów (Cieszyn odj.6.12) został wydłużony do Bielska-Białej, podobnie jak jeden z powrotnych kursów popołudniowych (Bielsko odj.14.03., Cieszyn przyj.15.42). Niestety, nadal nie będzie możliwa podróż z Cieszyna do Bielska przez Skoczów i Goleszów. Istnieją plany przywrócenia tutaj ruchu, jednak nie nastąpi to prędzej jak w rozkładzie jazdy 2014/15.
Jeśli chodzi o połączenia dalekobieżne to Wisła będzie miała weekendowe i sezonowe połączenia z Warszawą i Gdynią, a z Zebrzydowic do Warszawy kursować będzie tradycyjnie pospieszny Chopin oraz 5 pociągów Euro City. Pierwszy z nich o 9.39 i potem co 2 godziny. W drugą stronę z Zebrzydowic dotrzemy do Pragi, Wiednia, Villach, Budapesztu i Brzecławia. Chopin z Warszawy dotrze do Zebrzydowic tuż po 1 w nocy.
Przykładowe promocyjne ceny połączeń lokalnych i regionalnych:
Wisła – Gliwice 12 zł
Wisła – Sosnowiec 11 zł
Ustroń – Sosnowiec 10 zł
Skoczów – Sosnowiec 9 zł
Cieszyn – Sosnowiec 12 zł
Cieszyn – Zebrzydowice 4 zł
Promocja „bilet liniowy’ polega na tym, że nabywając bilet relacji Ustroń – Sosnowiec możemy tak samo wysiąść z pociągu w Tychach czy Katowicach, czy jeśli jest to konieczne w Sosnowcu. Podobnie w drodze powrotnej, jadąc do Ustronia obojętne czy wsiadamy w Tychach, Katowicach czy Sosnowcu zapłacimy 10 zł. Nie ma znaczenia również na której stacji w Ustroniu będziemy wsiadać bądź wysiadać. By dotrzeć do ostatniej stacji w tej relacji jeśli to konieczne możemy również korzystać z przesiadek. W przypadku korzystania z biletu liniowego Cieszyn – Sosnowiec (czyli jadąc np. do Katowic w cenie 12 zł możemy skorzystać z przesiadki w Zabrzegu (pociągi Wisła – Katowice) lub Czechowicach-Dziedzicach (szlak Katowice – Bielsko-Biała – Zwardoń).
Całodzienny bilet ważny na terenie całego województwa na wszystkie pociągi to wydatek 26 zł
Jerzy Gościński - tekst nadesłany
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.