Nie pociągiem a rowerem do Bielska?

Czy linia kolejowa nr 190 z Bielska - Białej do Cieszyna przekształcona zostanie w ścieżkę dla rowerów? Nieczynna od kilku lat trasa może przekształcić się szlak dla cyklistów. Takie informacje napływają z Katowic, samorząd województwa zlecił audyt nieczynnych tras kolejowych pod kątem utworzenia na nich tras rowerowych.

Jeśli chodzi o linię 190, nie można powiedzieć, żeby samorządy na Śląsku Cieszyńskim próżnowały w ostatnich latach. Odbyło się wiele spotkań, dyskusji, pisano sporo listów. Jednak kwestia przywrócenia ruchu i remontu odcinka między Bielskiem a Cieszynem ciągle jest zawieszona i trudno powiedzieć kiedy zapadną decyzje w tej kwestii. Tym bardziej, że samorząd województwa śląskiego zlecił niedawno przeprowadzenie audytu nieczynnych tras kolejowych pod kątem utworzenia na nich tras rowerowych. Następnie wytyczony szlak zostanie zweryfikowany pod kątem stanu technicznego, w jakim znajduje się obecnie, a także formalno-prawnych możliwości zagospodarowania tras i infrastruktury kolejowej na potrzeby tras rowerowych. Po przeprowadzonym audycie zaproponowane zostanie ok. 250-300 km szlaków, które potencjalnie mogą zostać zaadaptowane na trasy rowerowe. Wyniki audytu mają zostać przedstawione pod koniec roku. - informuje Śląski Urząd Wojewódzki. Pracy urzędnicy będa mieli sporo, bo w całym województwie trzeba prześwietlić ok. 800 km tras kolejowych. Witold Trólka z Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach zapowiada w mediach, że jedną z nich jest linia nr 190 z Bielska-Białej do Cieszyna.

Słowa rzecznika marszałka brzmią bardzo dziwne, w sytuacji, kiedy w ubiegłym roku w efekcie intensywnych działań samorządów powiatów cieszyńskiego i bielskiego oraz zaangażowaniu i przychylności władz samorządowych województwa remont odcinka z Cieszyna do Goleszowa został uwzględniony w zakresie inwestycji kolejowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

Linia kolejowa 190 może być dla mieszkańców miast Bielska-Białej, Skoczowa oraz gmin Jaworza i Jasienicy alternatywnym, niezależnym od infrastruktury drogowej środkiem transportu publicznego. Szansą na znalezienie źródeł finansowania remontu odcinka L 190 jest nowy Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. skierowanym przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa do konsultacji społecznych
– informuje poseł Grzegorz Puda, członek sejmowej komisji infrastruktury.

Zwiększeniem szansy tej linii na otrzymanie dofinansowania i wpisanie jej w program rewitalizacji, jest wzięcie udziału w konsultacjach społecznych prowadzonych przez Ministerstwo. Jak mówi poseł w rozmowie z naszą redakcją - Zwracam się z prośbą do mieszkańców Śląska Cieszyńskiego i Bielska – Białej aby zmobilizowali się i wysłali wnioski, które są do pobrania na stronie Ministerstwa Infrastruktury. Wszystkie działania, które spowodują aktywność mieszkańców są pożądane, aby wpisać całą trasę 190 do programu, aby zabezpieczyć ją przed wizjami przekształcenia ją na trasę rowerową. Im więcej wniosków wpłynie, tym większa szansa na zauważenie problemu w Ministerstwie.

Jak zauważa poseł Grzegorz Puda - Bardzo ważne dla naszego regionu jest zwiększenie roli pasażerskiego transportu kolejowego w południowej części naszego województwa a szczególnie perspektywa przywrócenia do ruchu całej długości linii kolejowej 190 Cieszyn – Bielsko-Biała. Jednak jak wynika z zestawienia Krajowego Programu Kolejkowego do 2023 roku, w programie podstawowym do rewitalizacji zapisano jedynie odcinki linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/ Wisła Głębce

Termin składania uwag i wniosków do nowego KPK upływa z dniem 02.09.2016 r. 
Formularze znajdziecie w poniższym linku.
http://mib.bip.gov.pl/ogloszenia/konsultacje-spoleczne.html

JB

Zobacz też:

Miliardy pójdą w kolej


Co z linią 90 i 190

źródło: ox.pl/mat. prasowe
dodał: JB

Komentarze

8
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2016-08-27 21:57:29
ciotka matylda: Właściwie to nie wiadomo śmiać się czy płakać. Od kilku lat władze wmawiają nam z jaką to troską pochylają się nad problemem transportu publicznego. Ileż to nasiadówek się odbyło ile obietnic, że to już, już a tu masz babo placek. Jakiś mądrala wymyślił ścieżki rowerowe. No qurna, normalny Nobel się należy. Proponuję aby w pierwszej kolejności i to od zaraz sprzedać wszystkie samochody będące w posiadaniu gmin,powiatów, województw Sejmu, senatu i prezydenta. Niech jeżdżą swoimi rowerami. Czy ludzie ci mają coś takiego jak mózg?! Czy cymbały te nie widzą ile dzieci dojeżdża do powiatowych szkół? Czy du..pki widzą ilu rodziców dowozi swoje pociechy swoim transportem bo brak pociągu i porządnego i bezpiecznego autobusu ? Czy ktoś z tych pomysłodawców i burmistrzów przejechał się śmierdzącym busem gnającym na oślep?! Cisną się na usta słowa uważane za obraźliwe. Prostym i tańszym rozwiązaniem będzie zamienić trakt kolejowy na piesze drogi. Będzie taniej i szybciej i można też szybko zameldować Prezesowi Wszystkich Prezesów o wykonaniu zadania. Mamy w ramach dojnej zmiany i koryta plus ludzi o inteligencji trójkołowego rowerka!
2016-08-27 21:57:29
ciotka matylda: Właściwie to nie wiadomo śmiać się czy płakać. Od kilku lat władze wmawiają nam z jaką to troską pochylają się nad problemem transportu publicznego. Ileż to nasiadówek się odbyło ile obietnic, że to już, już a tu masz babo placek. Jakiś mądrala wymyślił ścieżki rowerowe. No qurna, normalny Nobel się należy. Proponuję aby w pierwszej kolejności i to od zaraz sprzedać wszystkie samochody będące w posiadaniu gmin,powiatów, województw Sejmu, senatu i prezydenta. Niech jeżdżą swoimi rowerami. Czy ludzie ci mają coś takiego jak mózg?! Czy cymbały te nie widzą ile dzieci dojeżdża do powiatowych szkół? Czy du..pki widzą ilu rodziców dowozi swoje pociechy swoim transportem bo brak pociągu i porządnego i bezpiecznego autobusu ? Czy ktoś z tych pomysłodawców i burmistrzów przejechał się śmierdzącym busem gnającym na oślep?! Cisną się na usta słowa uważane za obraźliwe. Prostym i tańszym rozwiązaniem będzie zamienić trakt kolejowy na piesze drogi. Będzie taniej i szybciej i można też szybko zameldować Prezesowi Wszystkich Prezesów o wykonaniu zadania. Mamy w ramach dojnej zmiany i koryta plus ludzi o inteligencji trójkołowego rowerka!
2016-08-28 08:10:27
zwykły człowiek: Niestety ciotka masz rację. Na zachodzie kolej wraca do łask i zapewne Unia niedługo wdroży jakąś dyrektywę o transporcie ekologicznym. Wtedy wszystkie linie kolejowe, które zostały zlikwidowane, będą musiały być za ciężką kasę odtworzone. Jak zwykle obudzimy się wówczas z ręką w nocniku.
2016-08-28 10:29:44
qqłka: Mogą rowerami jeździć po szynach, wtedy nie trzeba nic demontować :)
2016-08-28 10:57:01
marian1951: Ostatnio modne jest na nieczynnych liniach kolejowych organizowanie przejażdżek drezynami z napędem ręcznym. Pole do popisu jest.PKP do dzieła !!!
2016-08-28 11:09:58
ciotka matylda: Panie pośle! Na początek mały cytat z pańskiego wywiadu \&quot; - Nie chodzi o to, kto zadaje najwięcej pytań, ale o to, aby skutecznie działać - twierdzi Puda. - Nie przyszedłem do Sejmu, aby się ścigać w ilości składanych interpelacji.\&quot; <br />Tak więc oczekuję od pana większej aktywności i skuteczności. Jak do tej pory siedzi pan ukryty gdzieś w ławach i milczy. Może to i dobrze, ale nie po to ludzie wybrali pana aby pan milczał. Nawoływanie do ludzi o większą aktywność w sprawie przywrócenia ruchu na linii kolejowej 190 jest zwykłym lenistwem z pańskiej strony. Może kilka spotkań z wyborcami zwiększy aktywność niż wypełnianie ankiet na stronie ministerstwa. Chętnie jeździcie na wszystkie imprezy masowe. Bo to i można i coś zjeść i wypić na krzywy ryjek oraz zrobić sobie fotkę z wielebnym którą można się pochwalić na fejsie. Jednak na spotkaniu z wyborcami trzeba mieć jakąś wiedzę i co gorsza swoje zdanie. Tu już nie jest tak miło a nawet można usłyszeć kilka gorzkich słów na temat koryta plus oraz dojnej zmiany. Trudno jednak o to aby Prezes Wszystkich Prezesów miał jakieś zdanie na ten temat kiedy pan milczy. Pańskie apele skończą się tym,że nim się pan ruszy i zechce zająć stanowisko to my już będziemy zamiast pociągami jeździć rykszami a pan będzie właścicielem tego taboru. Czy pan naprawdę jest tak ograniczony czy tylko takiego udaje. Dlaczego pan nie mobilizuje pozostałych posłów z naszego okręgu! Proszę pokazać ,że jest pan skuteczniejszy od swych poprzedników! Obawiam się jednak,że nic z tego nie będzie ,bo jak tu wystąpić przeciw swojemu ministrowi. Lepiej zająć się duperelami cyt. z tego samego wywiadu \&quot; Jako przedstawiciel klubu PiS przedstawię wniosek o uznanie roku 2017 rokiem Tadeusza Kościuszki w związku z przypadającą dwusetną rocznicą jego śmierci - wyjaśnia pan Grzegorz.\&quot; Tak Tadek nam pomoże w walce z idiotycznymi pomysłami!!! Zaiste trafiła się nam perełka!
2016-08-28 20:35:59
Przepierón: Po co tory demontować, dać złomiarzom zielone światło i po torach a podkładami kolejowymi to pare zim bedą domy opalać.
2016-08-29 12:56:47
qbalo: A niech zrobią ścieżkę, dojedzie się rowerem szybciej niż pociągiem. Skoro zaorali nam dworzec PKS i PKP, niech orają i tory, byle nie zahaczyli sobie o koryto....
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
kontakt z redakcją