Nie pociągiem a rowerem do Bielska?
Jeśli chodzi o linię 190, nie można powiedzieć, żeby samorządy na Śląsku Cieszyńskim próżnowały w ostatnich latach. Odbyło się wiele spotkań, dyskusji, pisano sporo listów. Jednak kwestia przywrócenia ruchu i remontu odcinka między Bielskiem a Cieszynem ciągle jest zawieszona i trudno powiedzieć kiedy zapadną decyzje w tej kwestii. Tym bardziej, że samorząd województwa śląskiego zlecił niedawno przeprowadzenie audytu nieczynnych tras kolejowych pod kątem utworzenia na nich tras rowerowych. Następnie wytyczony szlak zostanie zweryfikowany pod kątem stanu technicznego, w jakim znajduje się obecnie, a także formalno-prawnych możliwości zagospodarowania tras i infrastruktury kolejowej na potrzeby tras rowerowych. Po przeprowadzonym audycie zaproponowane zostanie ok. 250-300 km szlaków, które potencjalnie mogą zostać zaadaptowane na trasy rowerowe. Wyniki audytu mają zostać przedstawione pod koniec roku. - informuje Śląski Urząd Wojewódzki. Pracy urzędnicy będa mieli sporo, bo w całym województwie trzeba prześwietlić ok. 800 km tras kolejowych. Witold Trólka z Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach zapowiada w mediach, że jedną z nich jest linia nr 190 z Bielska-Białej do Cieszyna.
Słowa rzecznika marszałka brzmią bardzo dziwne, w sytuacji, kiedy w ubiegłym roku w efekcie intensywnych działań samorządów powiatów cieszyńskiego i bielskiego oraz zaangażowaniu i przychylności władz samorządowych województwa remont odcinka z Cieszyna do Goleszowa został uwzględniony w zakresie inwestycji kolejowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.
Linia kolejowa 190 może być dla mieszkańców miast Bielska-Białej, Skoczowa oraz gmin Jaworza i Jasienicy alternatywnym, niezależnym od infrastruktury drogowej środkiem transportu publicznego. Szansą na znalezienie źródeł finansowania remontu odcinka L 190 jest nowy Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. skierowanym przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa do konsultacji społecznych – informuje poseł Grzegorz Puda, członek sejmowej komisji infrastruktury.
Zwiększeniem szansy tej linii na otrzymanie dofinansowania i wpisanie jej w program rewitalizacji, jest wzięcie udziału w konsultacjach społecznych prowadzonych przez Ministerstwo. Jak mówi poseł w rozmowie z naszą redakcją - Zwracam się z prośbą do mieszkańców Śląska Cieszyńskiego i Bielska – Białej aby zmobilizowali się i wysłali wnioski, które są do pobrania na stronie Ministerstwa Infrastruktury. Wszystkie działania, które spowodują aktywność mieszkańców są pożądane, aby wpisać całą trasę 190 do programu, aby zabezpieczyć ją przed wizjami przekształcenia ją na trasę rowerową. Im więcej wniosków wpłynie, tym większa szansa na zauważenie problemu w Ministerstwie.
Jak zauważa poseł Grzegorz Puda - Bardzo ważne dla naszego regionu jest zwiększenie roli pasażerskiego transportu kolejowego w południowej części naszego województwa a szczególnie perspektywa przywrócenia do ruchu całej długości linii kolejowej 190 Cieszyn – Bielsko-Biała. Jednak jak wynika z zestawienia Krajowego Programu Kolejkowego do 2023 roku, w programie podstawowym do rewitalizacji zapisano jedynie odcinki linii kolejowych nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/ Wisła Głębce
Termin składania uwag i wniosków do nowego KPK upływa z dniem 02.09.2016 r.
Formularze znajdziecie w poniższym linku.
http://mib.bip.gov.pl/ogloszenia/konsultacje-spoleczne.html
JB
Zobacz też:
Miliardy pójdą w kolej
Co z linią 90 i 190
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.