Jak wygląda e-nauka w regionie?
Jak się okazuje, nauka zdalna wystartowała we wszystkich szkołach w powiecie – syn aktualnie siedzi przed komputerem i przerabia zadany materiał. Codziennie uczy się w ten sposób przez kilka godzin – mówiła nam mama ucznia, uczęszczającego do jednej ze szkół podstawowych w Gminie Hażlach.
- Na podstawie dziennika elektronicznego sprawdzane są obecności. Nauczyciele nagrywają swoje wykłady i udostępniają je uczniom. Są również karty pracy, które mają zostać później ocenione. Czasem pojawia się problem, związany z przeciążeniem sieci, dziennik elektroniczny się zawiesza, jednak wtedy kontakt z nauczycielami odbywa się za pośrednictwem różnych komunikatorów – takie informacje dotarły do nas od rodziców uczniów ze szkół podstawowych i średnich na terenie Cieszyna.
- Dostajemy zadania zdalnie. Odsyłamy swoje prace i na tej podstawie wystawiane są nawet oceny – informowała nas tegoroczna maturzystka z jednej z cieszyńskich szkół.
Nauka zdalna w regionie ma się dobrze, jednak dyrektorzy szkół podkreślają, że w nauce nic nie zastąpi kontaktu bezpośredniego. Aktualna sytuacja wymaga wprowadzenia ograniczeń, jednak jest to dla uczniów trudne. Często muszą wejść nagle w tryb nauki, który jest odpowiedni dla studentów – W szkole wielu uczniów pracowało z materiałem przerabianym samodzielnie i omawianym w czasie konsultacji z nauczycielami. Na tym polega między innymi nauka osób, które przygotowują się do olimpiad. Samodzielna nauka pod kontrolą nauczyciela się sprawdza, jednak dla niektórych może być trudna. Nic nie zastąpi spotkania człowiek – człowiek, jednak wprowadzamy wiele nowych rozwiązań, dzięki którym uczniowie mogą pracować nad materiałem. Na 663 uczniów w szkole tylko w trzech przypadkach pojawiły się problemy z kontami internetowymi, jednak jest to problem do rozwiązania. Dużo możliwości dały nam firmy, które udostępniają określone opcje nieodpłatnie (możliwość wideokonferencji, praca na wspólnym dokumencie). Pomocni są również nasi absolwenci, którzy dziś zajmują się na przykład informatyką. Szkoła bierze udział w projekcie unijnym, w związku z czym już od tego roku dysponujemy 4 monitorami dotykowymi, czy tabletami, co daje sporo możliwości, ale w bezpośredni kontakcie z uczniami. Nie zapominajmy jednak, że na przykład podczas lekcji matematyki, uczeń sam z podręcznikiem zrobi niewiele w nowym temacie. Dlatego wystartowały też nagrywane wykłady, a z nauczycielami można kontaktować za pośrednictwem różnych komunikatorów. Poprosiłam również uczących, by w sposób umiarkowany podeszli do proponowanego uczniom materiału do samodzielnej pracy. Chodzi mi zrównoważenie między „nic nierobieniem” a wytężoną pracą podopiecznych. Bardzo zależały mi, by nauczyciele nie zarzucili uczniów zadaniami- poinformowała Jolanta Dawidowicz-Macura, dyrektor I LO im. A. Osuchowskiego w Cieszynie.
Zapytaliśmy również, czy zdarza się, że któryś z uczniów zgłaszał brak komputera lub brak dostępu do Internetu. Nikt nie potwierdził, że miałby się spotkać z takim przypadkiem. Podsumowując, uczniowie pracują nad materiałem, a nauczyciele starają się zdalnie przekazywać wiedzę.
A jak Wy sobie radzicie? macie jakieś uwagi do zdalnego nauczania? Piszcie w komentarzach.
JŚ
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.