Jak nie dać się oszukać?
Jak się okazuje, wiele firm w dalszym ciągu bazuje na nieświadomości konsumentów. Ofiarami moralnie wątpliwych transakcji bardzo często padają osoby starsze. Przykładem może być, chociażby zakup kompletu pościeli za kilka tysięcy, którego wartość jest kilkunastokrotnie niższa, czy doprowadzenie do zawarcia umowy z nowym operatorem telekomunikacyjnym, co powoduje konieczność uiszczenia wysokiej opłaty. Pojawiają się również zaproszenia na badania, które tylko teoretycznie są bezpłatne.
- Wpływa do nas bardzo dużo skarg od konsumentów w podeszłym wieku lub ich rodzin. Te osoby są oszukiwane – ktoś podszywa się pod ich sprzedawcę prądu, zapraszane są na rzekomo bezpłatne badania, których wiarygodność jest wątpliwa. Cały czas odbywają się prezentacje drogich naczyń do gotowania. Sprawdziliśmy, że w samej Łodzi w ciągu roku odbyło się 600 pokazów w 80 hotelach! Skala jest bardzo duża. Przygotowaliśmy specjalną pomoc prawną dla tych z Państwa, którzy zostali wprowadzeni w błąd, ponieważ ktoś podszył się pod Państwa sprzedawcę prądu, gazu czy operatora telekomunikacyjnego – poinformował Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W związku z dużą skalą problemu, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o możliwości udzielenia pomocy, osobom oszukanym w ten sposób. Pomoc można uzyskać w Stowarzyszeniu Aquila (w tym zakresie działa ono na zlecenie UOKiK). Do Stowarzyszenia mogą zgłaszać się osoby, które otrzymały sądowe nakazy zapłaty, lub zostały pozwane przez nieuczciwych dostawców określonych towarów, lub usług.
W przypadku otrzymania nakazu zapłaty lub pisma z sądu należy podjąć odpowiednie kroki, aby skorzystać z pomocy. Pomoc jest nieodpłatna, jedyne koszty to 37 złotych, które pokryją koszty opłaty skarbowej i pełnomocnictwa sądowego. Aby skorzystać z pomocy, należy zeskanować umowę i przesłać do Stowarzyszenia, jednocześnie opisując całą sprawę. W wiadomości zwrotnej otrzyma się wzór pełnomocnictwa, które jest konieczne do prowadzenia danej sprawy. Wszystkie kroki należy podjąć stosunkowo szybko – na złożenie sprzeciwu od nakazu zapłaty osoba zainteresowana ma zaledwie 14 dni. Więcej informacji można uzyskać pod numerem: 801 440 220.
Jednocześnie, aby uniknąć takich sytuacji, należy przestrzegać odpowiednich zasad bezpieczeństwa. Przede wszystkim, w przypadku otrzymania telefonu od dostawcy danej usługi, z której korzystamy, w razie wątpliwości dobrze jest zakończyć połączenie i zadzwonić bezpośrednio do firmy, z której usług korzystamy. Dzięki temu sprawdzimy, czy rzeczywiście firma ta przygotowała dla nas odpowiednią ofertę. W razie wyjścia na pokaz dobrze jest zostawić dowód osobisty i odcinek od renty, dzięki temu nie zaciągniemy kredytu pod wpływem impulsu. W przypadku zakupu towarów na pokazie lub zmiany operatora warto pamiętać, że mamy 14 dnia na odstąpienie od umowy. W razie wątpliwości dobrze również skontaktować się z Rzecznikiem Konsumentów.
JŚ/UOKiK
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.