Informacja ws. PKS Cieszyn
Janina Cichomska Cieszyn 2013-12-11
Radna
Rady Miejskiej Cieszyna
PRZEWODNICZĄCY
RADY
MIEJSKIEJ CIESZYNA
Pan
Bolesław Zemła
INFORMACJA
dla radnych Rady Miejskiej Cieszyna
w sprawie: od zamiaru prywatyzacji do likwidacji spółki PKS Cieszyn
W związku z nieuzasadnionymi zarzutami, iż winę za trudności komunikacyjne spowodowane likwidacją PKS sp. z o.o., sprzedażą i wyburzeniem dworca autobusowego, ponosi wyłącznie miasto Cieszyn, a z takimi zarzutami nam radnym Rady Miejskiej przychodzi się coraz częściej spotykać, postanowiłam rozeznać sprawę likwidacji spółki PKS Cieszyn.
Udało mi się dotrzeć do dokumentów, dzięki którym mogłam usystematyzować i poszerzyć swoją wiedzę na temat likwidacji PKS Cieszyn i w ten sposób powstała
niniejsza informacja, którą Państwu radnym przedstawiam.
W przedłożonym materiale, poprzestałam na informacji, bo tej najbardziej brakuje, starałam się nie komentować , nie oskarżać i nie formułować wniosków.
PKS CIESZYN – SZANSE I MOŻLIWOŚCI - FAKTY
W kwietniu 2008 roku w życie wszedł opracowany przez Ministerstwo Skarbu Państwa Plan Prywatyzacji na lata 2008 -2011.
W opublikowanej liście zamierzeń prywatyzacyjnych
zawierającej 750 podmiotów, w tym 73 przedsiębiorstwa komunikacyjno samochodowe, na pozycji 281 znalazł się PKS Cieszyn sp. z o.o., dla którego Ministerstwo dopuszczało 2 scenariusze :
- nieodpłatne przekazanie samorządom - komunalizacja
- zbycie akcji/udziałów w trybie przetargu publicznego.
Prywatyzacja spółki PKS Cieszyn miała zostać przeprowadzona do 2010 roku.
ETAP I - KOMUNALIZACJA
Możliwość nieodpłatnego zbycia na rzecz j.s.t. dawał art. 4a ustawy o komercjalizacji przedsiębiorstw. Zgodnie z tym art. nieodpłatne przekazanie mogło nastąpić na rzecz organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego na obszarze, której znajduje się siedziba przedsiębiorstwa, na podstawie uchwały organu stanowiącego tej jednostki . Nieodpłatne zbycie mogło nastąpić pod warunkiem, że podstawowy przedmiot działalności spółki służył realizacji zadań własnych j.s.t. lub związku j.s.t.
Zgodnie z powyższym nieodpłatne przekazanie PKS w Cieszynie mogło nastąpić na rzecz :
- samorządu wojewódzkiego (woj.śląskie)- organizatora wojewódzkich
przewozów pasażerskich tj. przewozów wykonywanych w granicach co
najmniej 2 powiatów i nieprzekraczających granicy województwa
- samorządu powiatowego (Powiat Cieszyński) – organizator publicznego
transportu powiatowego tj. przewozów wykonywanych w granicach co
najmniej 2 gmin i nie przekraczających granicy powiatu
- związku utworzonego przez kilka jednostek samorządu terytorialnego –
np. powiat i gminy, powiat i samorząd wojewódzki
Gmina Cieszyn nie miała szans na samodzielne przejęcie PKS Cieszyn sp. z o .o., ponieważ przedmiot działalności spółki nie miał żadnego związku z realizacją zadań własnych gminy w obszarze transportu zbiorowego . Zadania własne samorządu gminnego obejmują sprawy związane z lokalnym transportem zbiorowym - komunikacją miejską , a przedmiotem działalności spółki PKS Cieszyn był transport ponadlokalny- powiatowy, wojewódzki i międzywojewódzki.
Komunalizacja spółki PKS Cieszyn mogła przyjąć formę:
● bezpłatnego przekazania na rzecz samorządu wojewódzkiego – ta forma
traktowana była przez Ministerstwo Skarbu priorytetowo.
W 2010 roku, wicemarszałek Skarbu Mikołaj Budzanowski zwraca się do wszystkich marszałków województw z prośbą o informację, czy są zainteresowani nieodpłatnym przejęciem PKS .W skali całego kraju tylko trzech marszałków zdecydowanie odcięło się od możliwości przejęcia PKS- śląski, świętokrzyski i warmińsko-pomorski. Upadła zatem koncepcja nieodpłatnego przejęcia PKS Cieszyn przez samorząd województwa śląskiego.
Szkoda, bo w województwie lubelskim przekazano na rzecz województwa aż 9 PKS, po kilka przejęły również woj. kujawsko –pomorskie i podlaskie.
●bezpłatnego przekazania na rzecz samorządu powiatowego -
z powodu braku zainteresowania przejęciem PKS przez samorząd województwa śląskiego Minister Skarbu zwrócił się z propozycją komunalizacji PKS do jednostki samorządu terytorialnego niższego rzędu tj. Powiatu Cieszyńskiego.
Powiat Cieszyński swoje stanowisko w tej sprawie wyraził na sesji XLIII sesji Rady Powiatu w dniu 28 czerwca 2010 roku, podczas realizacji 10 punktu porządku obrad: Informacja na temat komunalizacji PKS w Cieszynie .Stanowisko to najpełniej zobrazuje fragment protokołu z sesji :
„Przewodniczący Rady oświadczył, że Zarząd po wielokrotnej analizie działalności PKS w Cieszynie, jego wyniku finansowego majątku i zatrudnienia nie podjął decyzji w tej kwestii i nie przedstawił Radzie uchwały w sprawie wystąpienia do ministra z wnioskiem o komunalizację spółki.
Temat był omawiany także na posiedzeniu komisji Dróg Publicznych i Bezpieczeństwa.
Przewodniczący poprosił komisję o opinię.
Przewodniczący komisji radny E.Dutkowiak oświadczył, że opinia komisji jest jednogłośnie negatywna.
Przewodniczący zapytał czy ktoś chce zabrać głos w dyskusji.
Wobec braku zgłoszeń poddał pod głosowanie wniosek w sprawie wystąpienia do Ministerstwa Skarbu o komercjalizację mienia PKS w Cieszynie.
Żaden radny nie głosował za wnioskiem, przeciw 25, wstrzymał się 1 radny.” (wypis z protokołu XLIII sesji Rady Powiatu, z dnia 28 czerwca 2010 roku)
Jednoznaczne stanowisko Rady Powiatu spowodowało, iż koncepcja nieodpłatnego przekazania PKS sp. z o.o. na rzecz uprawnionych jednostek samorządu terytorialnego definitywnie upadła.
Szkoda, że ani Zarząd Powiatu, ani Rada Powiatu nie spojrzała na kwestię komunalizacji spółki PKS z perspektywy przyszłych, obciążających(od 1 marca 2011 roku) powiat, jako organizatora publicznego transportu zbiorowego, obowiązków.
A jak komunalizacja przedsiębiorstw komunikacji samochodowej wskazanych w Planie Prywatyzacji postępowała w skali kraju?
Na pewno nie tak, jakby oczekiwało tego Ministerstwo Skarbu Państwa, które planowało do połowy 2011 wyzbyć się wszystkich PKS. Udało się jednak skomunalizować 33 spośród 73 umieszczonych na liście przeznaczonych do prywatyzacji PKS, wnioski kilku powiatów oczekiwały na komercjalizację.
Na koniec 2010 roku, pod nadzorem Ministerstwa Skarbu Państwa, zostało jeszcze około 30 PKS, które planowano prywatyzować wg. nowych zasad tj. grupowo, poprzez sprzedaż kilku działających w regionie przedsiębiorstw na rzecz jednego inwestora branżowego. (Sejm-informacja wiceministra Skarbu Marka Budzanowskiego) Wśród tej 30 znalazła się również spółka PKS Cieszyn.
ETAP II - SPRZEDAŻ
Zanim przystąpiono do zbycia udziałów w trybie przetargu publicznego spółka PKS Cieszyn miała możliwość ubiegania się o pomoc publiczną z Funduszu Restrukturyzacji .
1.Pomoc publiczna – Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorstw
W dyspozycji Ministerstwa Skarbu Państwa znajdowały się środki finansowe gromadzone w Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorstw, z którego udzielana była pomoc publiczna na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw. Udzielenie pomocy uwarunkowane było jednak koniecznością opracowania przez spółkę programu restrukturyzacji, który musiał uzyskać akceptację komisji Europejskiej.
W dniu 1 lipca 2010 roku Minister Skarbu ogłosił w dziennikach: Rzeczpospolita i Gazeta Wyborcza oraz na stronie Ministerstwa Skarbu rozpoczęcie kolejnej edycji składania wniosków o udzielenie pomocy publicznej . Jednocześnie do wszystkich przedsiębiorstw komunikacji samochodowej wysłana została pisemna informacja na temat możliwości aplikacji o środki funduszu.
Z szansy tej skorzystało kilka PKS, między innymi :
- PKS w Busku Zdroju uzyskując 3000 000 zł na dekapitalizowanie spółki
- PKS w Ostrowcu Świętokrzyskim - 5 200 000 zł na przywrócenie stabilnej
kondycji ekonomiczno- oraz zdolności do długookresowego konkurowania na
rynku przewozów.
Cieszyński PKS, niestety, nie podjął próby skorzystania z pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw z Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorstw .
2. Zbycie udziałów PKS Cieszyn sc. z o.o. w trybie przetargu publicznego
Po nieudanych próbach komunalizacji spółki PKS Cieszyn, Ministerstwo Skarbu Państwa przystępuje do realizacji drugiego z możliwych scenariuszy.
W dniu 4 listopada 2010Departament Prywatyzacji wydaje zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji/udziałów spółki PKS w Częstochowie , PKS w Katowicach, PKS w Lublińcu i PKS w Cieszynie (51 000 udziałów o wartości nominalnej 50 zł każdy, stanowiących 85 % kapitału zakładowego).
Termin składania pisemnych odpowiedzi mija 9 grudnia 2010 roku o godz. 15.00.
Pojawia się jeden zainteresowany oferent - Spółka Veniro, która wyraża chęć nabycia 3 PKS-ów, bez cieszyńskiego PKS.
Niestety, pomimo kolejnych prób Ministerstwa Skarbu, z powodu braku zainteresowanych inwestorów (wycofanie oferty przez Spółkę Mobilis z Warszawy), prywatyzacja PKS Cieszyn ostatecznie zakończyła się fiaskiem.
ETAP III - LIKWIDACJA PKS
●Uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników, z dnia 27 lutego 2012 roku, z powodu trudnej sytuacji ekonomiczno-finansowej spółka PKS Cieszyn zostaje postawiona w stan likwidacji .Z funkcji Prezesa Zarządu zostaje odwołany Adam Siekierka, a powołany (przez Ministra Skarbu) zostaje likwidator spółki -Andrzej Sokólski, który ma zakończyć interesy spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki. Zgodnie z wstępnymi prognozami likwidacja PKS sp. z o. o. miała potrwać około 1-1,5 roku.
● W drugiej połowie marca 2012 roku, w odpowiedzi na postawienie w stan likwidacji PKS Cieszyn sp. z o.o., burmistrz miasta Cieszyna występuje do Ministra Skarbu i Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z prośbą o pomoc w przekazaniu na rzecz miasta w drodze umowy darowizny nieruchomości gruntowej , na której zlokalizowany jest dworzec autobusowy.
Starania władz miasta Cieszyna popierają wszystkie gminy Powiatu Cieszyńskiego, Powiat Cieszyński oraz posłowie na sejm RP Aleksandra Trybuś Stanisław Szwed, Jacek Falfus i Sławomir Kowalski. Poparcie poselskie wyrażone było poprzez złożenie interpelacji i skierowanie wystąpień do odpowiednich ministerstw.
●Procedura likwidacji spółki PKS gwałtownie przyśpiesza - już w kwietniu likwidator ogłasza przetarg na sprzedaż wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej, położonej przy ul. Korfantego 23 oraz własności budynku Dworca Autobusowego.
● W odpowiedzi na działania podjęte przez likwidatora Burmistrz Miasta Cieszyna pismem SRM-III.0242.3.2012, z dnia 24 kwietnia zwraca się do Starosty Powiatu Cieszyńskiego z wnioskiem o zainicjowanie działania, którego celem będzie podjęcie przez Radę Powiatu Cieszyńskiego uchwały wskazującej nieruchomość gruntową jako miejsce lokalizacji dworca komunikacji ponadlokalnej(powiat jest organizatorem komunikacji ponadlokalnej).
● W dniu 29 kwietnia Rada Miejska kieruje do Burmistrza Miasta Cieszyna apel w sprawie kontynuowania działań mających na celu nabycie praw do nieruchomości gruntowej i budynku dworca, wskazując jako źródło finansowania możliwość emisji obligacji komunalnych.
Niestety, już 10 maja 2012 roku , za cenę wywoławczą (3 655 000 zł), plac i budynek dworca autobusowego zostaje sprzedany .
● W dniu 22 maja 2012 roku, czyli 12 dni po sprzedaży dworca PKS do biura poselskiego posła Stanisława Szweda wpływa odpowiedź Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, z której wynika, że zgodnie z art.13 ustawy o gospodarce nieruchomościami, darowizny nieruchomości gruntowej przy ul.Korfantego na rzecz gminy Cieszyn mógł dokonać Starosta Powiatu Cieszyńskiego- za zgodą wojewody.
● W dniu 4 czerwca 2012 roku , czyli prawie miesiąc od sprzedaży dworca PKS i po 3 miesiącach od wystąpienia Burmistrza do Ministerstwa Transportu do Urzędu Miejskiego w Cieszynie wpływa odpowiedź Ministra Transportu i Budownictwa i Gospodarki Wodnej wskazująca iż wyłącznie Minister Skarbu Państwa może wyrazić zgodę na zbycie nieruchomości gruntowej , na której zlokalizowany jest PKS w innym trybie niż publiczna licytacja.
Jako ten inny tryb Minister Transportu wskazuje sprzedaż z wolnej ręki, ale do tego potrzebna jest uchwała wspólników PKS w Cieszynie sp. z o.o. (jedyny wspólnik to Ministerstwo Skarbu Państwa ) określająca cenę zbycia.
Zbycie z wolnej ręki, zgodnie z przepisami, nie może nastąpić pod tytułem darmym, co nie wyklucza możliwości przyjęcia ceny symbolicznej.
● Likwidator kontynuując swą działalność sprzedaje zajezdnię, wyprzedaje autobusy, by w dniu 26 października ostatecznie zakończyć działalność przewozową cieszyńskiego PKS.
ETAP IV – WYBURZENIE DWORCA AUTOBUSOWEGO
W grudniu 2012 budynek dworca autobusowego w Cieszynie został wyburzony.
Koniec PKS Cieszyn sp. z o.o. stał się widomym faktem.
Załączniki:
1.pismo posła Stanisława Szweda do Ministra Transportu,Budownictwa i Gospodarki Morskiej
2.odpowiedź w/w Ministra
Janina Cichomska…………………..
Informacja Janiny Cichomskiej w pdf
Pisaliśmy m.in.:
01-03-2012 PKS decyzja o likwidacji
25-04-2012 Kto kupi PKS? Likwidator szuka chętnych
29-04-2012 Autobusy nie znikną z dróg
10-05-2012 Dworzec PKS sprzedany!
12-05-2012 PKS sprzedany. Co dalej?
28-05-2012 KOMUNIKAT W SPRAWIE PKS
10-08-2013 Był PKS, będzie parking
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.