Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Informacja ws. PKS Cieszyn

Temat cieszyńskiego PKS rozgrzewa emocje niejednego mieszkańca Cieszyna. I choć od jego likwidacji minął ponad rok, ciągle pojawiają się wątpliwości. Sprawę PKS postanowiła uporządkować radna Cieszyna, Janina Cichomska, która przygotowała informację dla radnych Rady Miejskiej. Poniżej publikujemy ją w całości.




Janina  Cichomska                                         Cieszyn 2013-12-11
Radna
Rady Miejskiej Cieszyna


                                                        PRZEWODNICZĄCY
                                                        RADY
                                                        MIEJSKIEJ  CIESZYNA
                                                        Pan
                                                        Bolesław Zemła
                                                        
                                            INFORMACJA
                     dla radnych Rady Miejskiej Cieszyna


w sprawie: od zamiaru prywatyzacji do likwidacji spółki PKS Cieszyn

   W związku z nieuzasadnionymi  zarzutami, iż winę za trudności  komunikacyjne spowodowane likwidacją PKS sp. z o.o., sprzedażą i wyburzeniem dworca autobusowego,  ponosi  wyłącznie miasto Cieszyn, a z takimi zarzutami nam  radnym  Rady Miejskiej przychodzi się coraz częściej spotykać, postanowiłam  rozeznać sprawę likwidacji spółki PKS Cieszyn.
  Udało mi się dotrzeć do dokumentów, dzięki którym mogłam usystematyzować i poszerzyć swoją wiedzę na temat likwidacji  PKS Cieszyn i w ten sposób powstała
niniejsza informacja,  którą Państwu radnym przedstawiam.
     W przedłożonym materiale, poprzestałam na informacji, bo tej najbardziej brakuje, starałam się nie komentować , nie oskarżać i nie formułować  wniosków.

 

PKS  CIESZYN – SZANSE I MOŻLIWOŚCI - FAKTY
 
  W kwietniu 2008 roku w życie wszedł opracowany przez Ministerstwo Skarbu Państwa   Plan Prywatyzacji na  lata 2008 -2011.
   W opublikowanej liście zamierzeń prywatyzacyjnych
zawierającej 750 podmiotów, w tym 73 przedsiębiorstwa komunikacyjno samochodowe,   na pozycji 281 znalazł się PKS Cieszyn sp. z o.o., dla którego Ministerstwo dopuszczało 2 scenariusze :
- nieodpłatne  przekazanie samorządom -  komunalizacja
 - zbycie akcji/udziałów w trybie przetargu publicznego.
Prywatyzacja  spółki PKS Cieszyn  miała zostać przeprowadzona  do  2010 roku.

 

ETAP I  - KOMUNALIZACJA
    Możliwość nieodpłatnego zbycia na rzecz j.s.t. dawał art. 4a ustawy o komercjalizacji przedsiębiorstw. Zgodnie z tym art. nieodpłatne  przekazanie mogło  nastąpić na rzecz organu wykonawczego  jednostki samorządu terytorialnego na obszarze, której znajduje się siedziba przedsiębiorstwa, na podstawie uchwały organu stanowiącego tej jednostkiNieodpłatne zbycie mogło nastąpić pod warunkiem, że  podstawowy przedmiot działalności spółki służył  realizacji zadań własnych j.s.t. lub związku j.s.t.
   Zgodnie z powyższym nieodpłatne przekazanie  PKS  w Cieszynie mogło nastąpić na rzecz :
               - samorządu wojewódzkiego (woj.śląskie)- organizatora wojewódzkich
                 przewozów pasażerskich tj. przewozów wykonywanych w granicach co
                 najmniej 2 powiatów i  nieprzekraczających  granicy województwa
               - samorządu powiatowego (Powiat Cieszyński) – organizator publicznego
                  transportu powiatowego tj. przewozów wykonywanych w granicach co
                  najmniej 2 gmin i nie przekraczających granicy powiatu
               - związku utworzonego przez kilka jednostek samorządu terytorialnego
                 np. powiat i gminy, powiat i samorząd wojewódzki

   Gmina Cieszyn nie miała szans na samodzielne przejęcie PKS Cieszyn sp. z o .o., ponieważ  przedmiot działalności  spółki nie miał żadnego związku z realizacją zadań własnych gminy w obszarze transportu zbiorowego . Zadania własne samorządu gminnego  obejmują sprawy związane  z lokalnym transportem zbiorowym - komunikacją miejską , a przedmiotem  działalności  spółki PKS Cieszyn był transport ponadlokalny- powiatowy, wojewódzki i międzywojewódzki.  

 
Komunalizacja spółki PKS Cieszyn mogła przyjąć  formę:

    ● bezpłatnego przekazania  na rzecz samorządu  wojewódzkiego – ta forma
      traktowana była  przez  Ministerstwo Skarbu  priorytetowo.

    W 2010 roku, wicemarszałek Skarbu Mikołaj Budzanowski  zwraca się do wszystkich marszałków województw z prośbą o informację, czy są zainteresowani nieodpłatnym przejęciem PKS .W skali całego kraju tylko trzech marszałków zdecydowanie odcięło się od możliwości  przejęcia  PKS- śląski, świętokrzyski i warmińsko-pomorski. Upadła zatem koncepcja nieodpłatnego przejęcia  PKS Cieszyn przez samorząd województwa śląskiego.
    Szkoda, bo w  województwie  lubelskim przekazano na rzecz województwa aż 9 PKS, po kilka przejęły również  woj. kujawsko –pomorskie  i podlaskie.
 
 ●bezpłatnego przekazania  na rzecz samorządu powiatowego -  
z  powodu braku zainteresowania przejęciem PKS przez samorząd  województwa śląskiego Minister Skarbu zwrócił się z propozycją komunalizacji  PKS do jednostki samorządu terytorialnego niższego rzędu tj. Powiatu Cieszyńskiego.
 
   Powiat Cieszyński  swoje stanowisko w tej sprawie wyraził  na sesji XLIII sesji Rady Powiatu w dniu 28 czerwca 2010 roku, podczas realizacji 10 punktu porządku obrad: Informacja na temat komunalizacji PKS w Cieszynie .Stanowisko to najpełniej  zobrazuje fragment protokołu z sesji :

 „Przewodniczący Rady oświadczył, że Zarząd po wielokrotnej analizie działalności PKS w Cieszynie, jego wyniku finansowego majątku i zatrudnienia nie podjął decyzji w tej kwestii i nie przedstawił Radzie uchwały w sprawie wystąpienia do ministra z wnioskiem o komunalizację spółki.
 Temat był omawiany także na posiedzeniu komisji Dróg Publicznych  i Bezpieczeństwa.
Przewodniczący poprosił komisję o opinię.

Przewodniczący komisji radny E.Dutkowiak  oświadczył, że opinia komisji jest jednogłośnie negatywna.
Przewodniczący zapytał czy ktoś chce zabrać głos w dyskusji.

Wobec braku zgłoszeń poddał pod głosowanie wniosek  w sprawie wystąpienia do Ministerstwa Skarbu o komercjalizację mienia PKS w Cieszynie.


Żaden radny nie głosował za wnioskiem, przeciw 25, wstrzymał się 1 radny.” (wypis z protokołu XLIII sesji Rady Powiatu, z dnia 28 czerwca 2010 roku)

   Jednoznaczne stanowisko  Rady Powiatu spowodowało, iż koncepcja nieodpłatnego przekazania  PKS sp. z o.o. na rzecz uprawnionych  jednostek samorządu terytorialnego  definitywnie upadła.

  Szkoda, że ani Zarząd Powiatu, ani Rada Powiatu nie spojrzała na kwestię komunalizacji spółki  PKS  z perspektywy przyszłych, obciążających(od 1 marca 2011 roku)  powiat, jako organizatora publicznego transportu zbiorowego, obowiązków.  
   
 
    A jak  komunalizacja  przedsiębiorstw komunikacji samochodowej  wskazanych w Planie Prywatyzacji postępowała w skali kraju?     
   Na pewno nie tak,  jakby oczekiwało tego Ministerstwo Skarbu Państwa, które planowało do połowy 2011 wyzbyć się wszystkich PKS. Udało się jednak  skomunalizować  33 spośród 73 umieszczonych  na liście przeznaczonych do prywatyzacji PKS, wnioski kilku powiatów oczekiwały na komercjalizację.
   Na koniec 2010 roku, pod nadzorem Ministerstwa Skarbu Państwa,  zostało jeszcze około 30 PKS, które planowano prywatyzować wg. nowych zasad tj.  grupowo, poprzez sprzedaż kilku  działających w regionie  przedsiębiorstw na rzecz jednego inwestora branżowego. (Sejm-informacja  wiceministra  Skarbu Marka Budzanowskiego) Wśród tej 30 znalazła się  również spółka PKS Cieszyn.
 

ETAP II - SPRZEDAŻ

Zanim przystąpiono do zbycia udziałów w trybie przetargu publicznego spółka PKS Cieszyn miała możliwość ubiegania  się o pomoc publiczną z Funduszu Restrukturyzacji .

1.Pomoc publiczna  – Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorstw

   W dyspozycji Ministerstwa Skarbu Państwa znajdowały się środki finansowe gromadzone w Funduszu Restrukturyzacji Przedsiębiorstw, z którego udzielana była pomoc publiczna na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw.  Udzielenie pomocy uwarunkowane było jednak  koniecznością opracowania  przez spółkę programu restrukturyzacji, który musiał uzyskać  akceptację komisji Europejskiej.
    W dniu 1 lipca 2010 roku Minister Skarbu ogłosił w dziennikach: Rzeczpospolita i Gazeta Wyborcza oraz na stronie Ministerstwa Skarbu rozpoczęcie kolejnej edycji składania wniosków  o udzielenie pomocy publicznej . Jednocześnie do wszystkich przedsiębiorstw komunikacji samochodowej wysłana została pisemna informacja na  temat możliwości aplikacji o środki funduszu.
   Z szansy tej skorzystało kilka PKS, między innymi  :
      - PKS w Busku Zdroju  uzyskując  3000 000 zł  na dekapitalizowanie spółki
     - PKS w Ostrowcu Świętokrzyskim  - 5 200 000 zł  na przywrócenie  stabilnej
   kondycji ekonomiczno-  oraz zdolności do długookresowego konkurowania na
   rynku przewozów.

      Cieszyński PKS, niestety, nie podjął próby skorzystania  z pomocy publicznej na ratowanie i restrukturyzację  przedsiębiorstw z Funduszu  Restrukturyzacji Przedsiębiorstw .


 2. Zbycie udziałów PKS Cieszyn sc. z o.o. w trybie przetargu publicznego
 
   Po nieudanych próbach komunalizacji  spółki PKS Cieszyn, Ministerstwo Skarbu Państwa przystępuje do realizacji drugiego z możliwych scenariuszy.
    W dniu 4 listopada  2010Departament Prywatyzacji wydaje zaproszenie do negocjacji w sprawie nabycia akcji/udziałów spółki PKS w Częstochowie , PKS w Katowicach, PKS w Lublińcu i PKS w Cieszynie (51 000 udziałów o wartości nominalnej 50 zł każdy, stanowiących 85 % kapitału zakładowego).
Termin składania pisemnych odpowiedzi mija  9 grudnia 2010 roku o godz. 15.00.
   Pojawia się jeden zainteresowany oferent -  Spółka Veniro, która  wyraża chęć nabycia 3 PKS-ów, bez cieszyńskiego PKS.  
   Niestety, pomimo kolejnych prób Ministerstwa Skarbu, z powodu braku zainteresowanych inwestorów (wycofanie oferty przez Spółkę Mobilis z Warszawy), prywatyzacja PKS  Cieszyn  ostatecznie zakończyła się fiaskiem.

 ETAP III - LIKWIDACJA PKS

●Uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników, z dnia 27 lutego 2012 roku, z powodu trudnej sytuacji ekonomiczno-finansowej spółka PKS Cieszyn zostaje postawiona  w stan likwidacji .Z funkcji Prezesa Zarządu zostaje odwołany Adam Siekierka, a powołany (przez Ministra Skarbu) zostaje likwidator spółki -Andrzej Sokólski, który ma zakończyć interesy spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki. Zgodnie z wstępnymi prognozami likwidacja PKS  sp. z o. o. miała potrwać około 1-1,5 roku.

W drugiej połowie marca 2012 roku, w odpowiedzi na postawienie w stan likwidacji PKS Cieszyn sp. z o.o., burmistrz miasta Cieszyna  występuje do Ministra Skarbu i Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z prośbą o pomoc w przekazaniu na rzecz miasta w drodze umowy darowizny nieruchomości  gruntowej , na której zlokalizowany  jest dworzec autobusowy.
Starania władz miasta Cieszyna popierają wszystkie gminy Powiatu Cieszyńskiego, Powiat  Cieszyński oraz  posłowie  na sejm RP Aleksandra Trybuś  Stanisław Szwed, Jacek Falfus i Sławomir Kowalski. Poparcie poselskie  wyrażone  było poprzez złożenie interpelacji i skierowanie wystąpień do odpowiednich ministerstw.

●Procedura likwidacji spółki PKS  gwałtownie przyśpiesza -  już w  kwietniu  likwidator ogłasza przetarg na sprzedaż wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowej, położonej przy ul. Korfantego 23 oraz własności budynku Dworca  Autobusowego.

 ● W odpowiedzi na działania podjęte przez likwidatora  Burmistrz Miasta Cieszyna pismem SRM-III.0242.3.2012, z dnia 24 kwietnia zwraca się do Starosty Powiatu Cieszyńskiego z  wnioskiem o zainicjowanie  działania, którego celem będzie podjęcie przez Radę Powiatu Cieszyńskiego uchwały  wskazującej nieruchomość gruntową jako miejsce lokalizacji dworca komunikacji ponadlokalnej(powiat jest organizatorem komunikacji ponadlokalnej).

 ● W dniu 29 kwietnia  Rada Miejska kieruje do Burmistrza Miasta Cieszyna apel w sprawie kontynuowania działań mających na celu nabycie praw do nieruchomości gruntowej  i budynku dworca, wskazując  jako źródło finansowania możliwość emisji obligacji komunalnych.
   Niestety, już 10 maja 2012 roku , za cenę  wywoławczą (3 655 000 zł),  plac i budynek dworca autobusowego zostaje sprzedany .

●   W dniu 22 maja 2012 roku, czyli 12 dni po sprzedaży dworca PKS do biura poselskiego posła  Stanisława Szweda wpływa odpowiedź Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, z której wynika, że zgodnie z art.13 ustawy o gospodarce nieruchomościami,  darowizny nieruchomości gruntowej przy ul.Korfantego   na rzecz gminy Cieszyn mógł dokonać Starosta Powiatu Cieszyńskiego- za zgodą wojewody.

● W dniu 4 czerwca  2012 roku , czyli prawie miesiąc od sprzedaży dworca PKS i po 3 miesiącach  od wystąpienia  Burmistrza do Ministerstwa  Transportu  do  Urzędu Miejskiego w Cieszynie wpływa odpowiedź Ministra Transportu i Budownictwa i Gospodarki Wodnej  wskazująca iż wyłącznie Minister Skarbu Państwa może wyrazić zgodę na zbycie nieruchomości gruntowej , na której  zlokalizowany jest PKS w innym trybie niż publiczna licytacja.
     Jako ten inny tryb Minister Transportu  wskazuje sprzedaż z wolnej ręki, ale do tego potrzebna jest uchwała wspólników PKS w Cieszynie sp. z o.o. (jedyny wspólnik to Ministerstwo Skarbu Państwa ) określająca cenę  zbycia.
  Zbycie  z wolnej ręki, zgodnie z przepisami,  nie może nastąpić pod tytułem darmym, co nie wyklucza możliwości przyjęcia ceny symbolicznej.

 ● Likwidator kontynuując swą działalność sprzedaje zajezdnię, wyprzedaje autobusy, by w dniu 26 października  ostatecznie zakończyć działalność przewozową cieszyńskiego PKS.

ETAP IV – WYBURZENIE DWORCA AUTOBUSOWEGO

   W grudniu 2012 budynek dworca autobusowego w Cieszynie został wyburzony.
  Koniec  PKS Cieszyn sp. z o.o. stał  się widomym faktem.
      
Załączniki:
1.pismo posła Stanisława Szweda do Ministra Transportu,Budownictwa i Gospodarki Morskiej
2.odpowiedź w/w Ministra

                                                             Janina Cichomska…………………..





                                          
Informacja Janiny Cichomskiej w pdf



Pisaliśmy m.in.:
01-03-2012  PKS decyzja o likwidacji

25-04-2012  Kto kupi PKS? Likwidator szuka chętnych

29-04-2012  Autobusy nie znikną z dróg

10-05-2012  Dworzec PKS sprzedany!

12-05-2012  PKS sprzedany. Co dalej?

28-05-2012  KOMUNIKAT W SPRAWIE PKS

10-08-2013  Był PKS, będzie parking

źródło: OX.PL/mat.pras.
dodał: NG

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: