Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?

Groźne skrzyżowanie na ustrońskim "Manhatanie"

Wypadki, stłuczki, niebezpieczne sytuacje drogowe. Te wszystkie określenia świetnie opisują skrzyżowanie obwodnicy Ustronia z ul. Brody. Poprawy bezpieczeństwa domagają się już niemal wszyscy - na mieszkańcach i władzach lokalnych zaczynając, na samorządzie powiatowym kończąc.

Z perspektywy lokalnej o temacie pisaliśmy już m.in. pod poniższymi linkami:

Warto jednak pamiętać, że obwodnica Ustronia jest drogą wojewódzką i podlega pod Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. W związku z tym postanowiliśmy zapytać tę instytucję o to, jakie rozwiązania bierze pod uwagę i które z nich mają największą szansę rychłej realizacji.

- W roku ubiegłym zleciliśmy projekt całkowitej zmiany organizacji ruchu na DW 941 od Harbutowic do skrzyżowania z ul. Brody. W projekcie będą prawoskręty, wysepki i zawężenie jezdni do jednego pasa, co wpłynie na zmniejszenie prędkości pojazdów. Jak tylko projekt będzie gotów, wdrożymy go - uważa Ryszard Pacer, rzecznik prasowy ZDW w Katowicach. - Wkrótce powstaną wyspy segregujące ruch oraz pasy włączenia do ruchu, co uspokoi ruch w najbardziej niebezpiecznych miejscach - dodaje.

Rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich zaznacza, że problemy ze skrzyżowaniem zaczęły się, kiedy wybudowano market "Biedronka" po drugiej stronie drogi. Przez to piesi częściej muszą przechodzić przez jezdnię. - Niestety na etapie planowania inwestycji, ani inwestor, ani wydające pozwolenie na budowę władze miasta Ustronia, nie zadbały o właściwe skomunikowanie sklepu. Co więcej, władze miasta Ustronia nie konsultowały z ZDW w Katowicach decyzji o pozwoleniu na budowę. Gdyby wniosek o konsultację był, wskazalibyśmy konieczność budowy urządzeń zapewniających bezpieczeństwo pieszych także na drodze wojewódzkiej - twierdzi Ryszard Pacer.

Czy zdaniem zarządu winę ponoszą tylko i wyłącznie władze Ustronia? Niekoniecznie. - Nakładanie na inwestora obowiązku zapewnienia sprawnej komunikacji z nowymi obiektami handlowymi jest stałą praktyką. Wiedzą to władze miast, gdzie powstają większe, czy mniejsze centra handlowe - zaznacza rzecznik.

Zarząd Dróg Wojewódzkich uważa, że najlepszym i najbardziej kompleksowym rozwiązaniem problemu skrzyżowanie byłoby przejście podziemne dla pieszych lub... przeniesienie marketu na osiedle Manhatan. - Koszty tych działań powinien ponieść właściciel sklepu Bierdonka - uważa Ryszard Pacer.

Dodajmy, że powyższe wypowiedzi rzecznika ZDW w Katowicach pochodzą z wiadomości mailowej, którą otrzymaliśmy w piątek (22.03). Co ciekawe, treść odpowiedzi na nasze zapytanie (wysłane w poniedziałek, 18.03) jest identyczna z wiadomością Zarządu Dróg Wojewódzkich, którą otrzymał ustroński radny Paweł Sztefek 11 marca. Pełny komunikat można przeczytać na jego profilu facebookowym (LINK).

Czy władze ustrońskie mogą liczyć na wsparcie radnych wojewódzkich? - To są uzgodnienia na szczeblu organów wykonawczych, czyli burmistrza miasta dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich. Jeżeli będzie potrzebna ingerencja ze strony radnych, to podejrzewam, że burmistrz Ustronia będzie się z nami kontaktował. Z reguły tak to działa - powiedział nam Jan Kawulok, przewodniczący Sejmiku Województwa Śląskiego.

KR

źródło: ox.pl
dodał: Krzysztof Rojowski

Komentarze

6
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2019-03-26 10:10:13
gorski: A wystarczy zrobić sygnalizację świetlną. Ale nie trzeba utrudnia życie sobie jak i innym. No tak polska polityka
2019-03-26 10:26:10
budowa_1: A my jako mieszkańcy górnej części A.Brody się nie liczymy / nie musimy korzystać z tego przejścia? Tylko klienci sklepu Biedronka?
2019-03-26 12:02:01
Halos: Widzę wiedza Pana rzecznika ZDW na temat administracji drogami jest na poziomie podstawówki. Pozwolenie na budowę Biedronki nie wydawał UM Ustroń, tylko jak w całym powiecie Starostwo Powiatowe w Cieszynie. To raz. Po drugie każda inwestycja lokalizowana przy drodze wojewódzkiej musi być zaopiniowana przez ZDW i nie wierze, że taki inwestor jak Jeronimo Martins, który wybudował tysiące swoich sklepów o to nie zadbał. Ewidentne spychanie winy na innych.
2019-03-26 13:44:43
Kriz: gorski - sygnalizacji świetlnej nie można tam postawić. Wynika to z przepisów, które mówią o minimalnej odległości między dwoma skrzyżowaniami ze światłami.
2019-03-26 14:18:29
Jan Śliwka: Cytat - "W projekcie będą prawo skręty, wysepki i zawężenie jezdni do jednego pasa, co wpłynie na zmniejszenie prędkości pojazdów." - najpierw z dwupasmowej drogi szybkiego ruchu zrobili drogę wolnego ruchu - ograniczenie 70 km/h. A teraz zanosi się na drogę jednopasmową z ograniczeniem pewnie do 40 km/h.
2019-03-26 19:38:39
Halos: Jan Śliwka: Masz całkowitą rację, idiotyzm na skalę światową. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest bezkolizyjne przejście dla pieszych czyli albo kładka nad drogą albo tunel pod nią. Idealny kompromis. Ruch nie wstrzymywany, piesi bezpieczni. Ale to za dużo dla pracowników ZDW.
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować: