Cieszyn/Czeski Cieszyn i Europe - realizacja projektu
Jak wskazują władze Cieszyna, po wstąpieniu Czech i Polski do Unii Europejskiej a następnie do Strefy Schengen, zmianie uległy priorytety współpracy międzynarodowej. Miasta przygraniczne zaczęły ściśle współpracować, zdezaktualizował się problem barier przestrzennych (granic), systemów kontroli, czy swobodnym przepływem osób i towarów.
- Po wstąpieniu do Strefy Schengen wiele barier przestrzennych, administracyjnych, geopolitycznych i prawnych przestało istnieć. Przeszkodami pozostającymi we wspólnych przestrzeniach polskiego i czeskiego Cieszyna są różnice kulturowe, historyczne i mentalności, które są wynikiem wieloletniej izolacji obywateli obu miast w okresie 1945-1989. Choć dzięki wejściu do Strefy Schengen udało się scalić organizm miejski obu miast, nie udało się wprowadzić długofalowego wspólnego podejścia w zakresie wzajemnego poznawania się i budowania wspólnej przestrzeni do życia kulturalno-społecznego obywateli polskiej i czeskiej strony Cieszyna na bazie współpracy instytucjonalnej obu samorządów – wskazują władze Cieszyna.
W ramach realizacji projektu Cieszyn/ Cesky Tesin In Europe będzie wyznaczanie celów i wyzwań w zakresie integracji społeczności lokalnych, tworzenie wspólnej oferty kulturalnej i turystycznej obu miast, kreowanie strategii dotyczącej marketingu i identyfikacji wizualnej dla promowania wspólnych przedsięwzięć. Miasta mają wspólnie działać w zakresie: planowania przestrzennego, współpracy instytucjonalnej (zakres usług publicznych), działań w zakresie kulturalno-społecznym, kreowania wspólnych ofert i usług turystycznych, działania marketingowe (m.in. wspólne logo, dla działań podejmowanych w ramach projektu).
Zakładane cele projektu to stworzenie współpracy transgranicznej, której celem będzie wsparcie obu miast w tworzeniu średniookresowej strategii rozwoju przestrzeni społeczno-kulturowej; wypracowanie średniookresowej strategii współpracy instytucjonalnej Cieszyna i Czeskiego Cieszyna, a także stworzenie wspólnej strategii marketingowej oraz wizualizacji graficznej, dla promowania wspólnych działań. Obie części Euroregionu (Olza ze strony polskiej i RSTS ze strony czeskiej) są podmiotami wspierającymi działania. Budżet projektu to 117.611,12 Euro.
JŚ/mat.pras.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.