Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Zmiany w urzędach pracy

Do tej pory wszystkie dane osoby bezrobotnej i poszukującej pracy spisywane były na biało-żółtych kartach rejestracyjnych. Przyszła pora na zmiany w urzędach pracy. Od grudnia (2012) obowiązują nowe zasady. Jakie?

Po pierwsze papierowa forma rejestracji nie jest już obowiązkowa, po drugie osoba rejestrująca się w urzędzie może już na początku zadeklarować w jakich szkoleniach chciałaby uczestniczyć. Po trzecie kontakt z pracownikiem Urzędu Pracy ma opierać się na większej komunikacji. Przynajmniej takie jest założenie.

Na tych zmianach jednak nie koniec. Osoby bezrobotne i poszukujące pracy będą mogły dokonać rejestracji przez Internet. Przepisy dotyczące użycia systemu informatycznego w procesie rejestracji, mają wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia rozporządzenia w Dzienniku Ustaw, tj. od 26 listopada 2012r.  Internetowa rejestracja możliwa więc będzie w maju (2013 roku), do tego czasu urzędnicy będą mieli czas, by dostosować się do nowych przepisów. A wszystko po to, by przyśpieszyć i usprawnić rejestrację oraz ewidencjonowanie danych.

- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Określa nowe zasady, sposób rejestracji i rozszerza nieco możliwości korzystania z nowoczesnych systemów, między innymi za pomocą internetu – potwierdza informację Dorota Bizoń - zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Cieszynie - Zmiana ma usprawnić funkcjonowanie urzędu pracy, ale przede wszystkim ma być dla osób bezrobotnych, które korzystają z dostępu do nowoczesnych technologii.

Warto podkreślić, że internetowa rejestracja nie oznacza całkowitego "zerwania" kontaktu z urzędem pracy. Ten nadal będzie trwał, choćby po to, by złożyć podpis pod dokumentami rejestracyjnymi przesłanymi drogą internetową. Pewnym utrudnieniem póki co, może być jednak dostęp do podpisu elektronicznego, który jest jednym z warunków tego rodzaju rejestracji.

Zanim jednak zmiana ta zacznie obowiązywać warto skupić się na tych, które już weszły w życie. Od 11 grudnia w urzędach pracy nie obowiązują dobrze znane wielu osobom biało-żółte formularze na których spisywało się kolejne etapy edukacji, zatrudnienia i wiele innych danych. - Takiego obowiązku już nie ma, jednak choć zmienił się sposób rejestracji nie zmienił się zakres dokumentów i potrzebnych do tego celu informacji – przyznaje Dorota Bizoń - Aktualnie wszystkie dane bezpośrednio trafiają do systemu komputerowego. Klient potwierdza ich zgodność poprzez stosowane oświadczenia.

W dużym uproszczeniu wygląda to tak, że rejestrując się, podajemy pracownikowi urzędu pracy ustnie wszystkie wymagane dane, które zostają przez niego wprowadzone do systemu. W zamian otrzymujemy plik dokumentów.

- Rozporządzenie nałożyło na osoby bezrobotne i poszukujące pracy obowiązek składania oświadczeń, które potwierdzają stan faktyczny i możliwości korzystania z pewnych form pomocy oferowanych przez urzędy. Nasi klienci otrzymują pisemną informację o prawach i obowiązkach osoby rejestrującej się, którą podpisują. Oprócz tego informowani są również o formach pomocy, z których mogą korzystać w ramach ustawy. Podpisują także oświadczenie potwierdzające, że przekazane dane są zgodne ze stanem faktycznym. Urząd opuszczają wyposażeni w pakiet własnych danych – wyjaśnia zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Cieszynie, apelując jednocześnie o to, by każdy klient urzędu otrzymując od pracownika taki pakiet danych osobowych - dbał o nie, odpowiednio je przechowując.

Barbara Stelmach-Kubaszczyk

 

źródło: ox.pl
dodał: BSK

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: