Zakończyło się pierwsze spotkanie dot. uchwały krajobrazowej
Podczas spotkania, każdy zainteresowany mógł wyrazić swoją opinię na temat założeń, a także dopytać o interesujące go kwestie. Jedno z pytań dotyczyło terminu dostosowania nowych i już istniejących elementów ujętych w uchwale (m.in. reklamy, szyldy, ogrodzenia, czy też elementy małej architektury) - przepisy ustawy określają jedynie minimalny czas dostosowania, tj. minimum rok, natomiast nie precyzują granicy maksymalnego czasu dostosowania, czyli gmina może określić termin nie krótszy niż rok, ale może go wydłużyć. Konieczne jest określenie czasu dostosowania dla szyldów i reklam. Natomiast nie jest koniecznym określenie czasu dostosowania ogrodzeń, czyli ustawodawca przewidział, że jeżeli ktoś wybudował nowy płot, a za jakiś czas wejdą nowe przepisy, to Gmina może nie wprowadzać obowiązku dostosowania istniejących ogrodzeń do nowych przepisów. Płot będzie mógł stać dalej, a nowe będą musiały być dostosowane. Natomiast w przypadku reklam – wszystkie (zarówno nowe, jak i te już istniejące) będą musiały być dostosowane do nowych przepisów – wyjaśniał Bartosz Poniatowski, spocjalista z zakresu krajobrazu i estetyki, który prowadzi prace zwiazane z przygotowaniem cieszyńskiej uchwąły krajobrazowej.
W trakcie prezentacji głównych założeń uchwały, zgromadzeni mieli szansę dowiedzieć się, w jaki sposób ilość szyldów, czy reklam ma zostać ograniczona. Proponowana dopuszczalna ilość szyldów dla jednego przedsiębiorcy na terenie prowadzonej działalności, to 7 szyldów na budynku, z czego 3 mogą znajdować się na jednej elewacji. Mogą występować 4 szyldy wolnostojące, 10 może znajdować się na obiektach małej architektury. Liczba szyldów, zgodnie z ogólnopolskim prawem, czyli tzw. ustawą krajobrazową (na terenie gmin wprowadzana jest uchwała krajobrazowa) liczba szyldów musi być określona, stąd też regulacje, dotyczące małej architektury.
Zgromadzeni przedsiębiorcy, zwrócili uwagę na reklamy tymczasowe, szczególnie te, które pojawiły się w mieście, w związku z trwającą kampanią wyborczą. Jak zauważyli, ich ilość jest niezwykle duża i znajdują się praktycznie na terenie całego Cieszyna. Pojawiły się głosy, aby tę kwestię również jakoś uregulować – ich zdaniem, jeżeli restrykcje będą dotyczyły szyldów, czy reklam sklepów, powinny one dotyczyć również materiałów wyborczych. Wszystkie sugestie, wskazane przez zgromadzonych zostały odnotowane i będą rozważone w trakcie przygotowywania ostatecznej treści uchwały krajobrazowej dla Cieszyna.
Spotkanie dla mieszkańców miasta i innych zainteresowanych odbędzie się dziś (04.10.2018) o godzinie 17:30 w sali konferencyjnej oranżerii cieszyńskiego zamku.
(JŚ/red.)
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.