Z promocji do biblioteki
Zarządzenie w kwestii odwołania dyrektorki i powołania jej następcy podpisał burmistrz Skoczowa Mirosław Sitko. Jak tłumaczy tę decyzję jego zastępca, Andrzej Bubnicki, odwołanie dyrektor z funkcji, wiązało się z szeregiem nieprawidłowości, które, jego zdaniem, wpływały na pracę całej biblioteki. - Odbywały się wielokrotne rozmowy dotyczące braku rozwoju biblioteki, braku powstawania i realizowania inicjatyw, czy pomysłów, które w pewnym momencie zaczynałem już sam proponować, ponieważ ze strony byłego Dyrektora ich brakowało. Niestety, Pani Dyrektor dalej nie reagowała i nie podejmowała tej współpracy. Generalnie, sposób zarządzania biblioteką był daleki od tego, jakiego oczekiwałem. Nieprawidłowo prowadzono dokumentację, w tym kadrową. Pomimo przeprowadzenia w latach ubiegłych łącznie kilku kontroli funkcjonowania biblioteki i wystawienia wielu zaleceń pokontrolnych, pewne istotne rzeczy nie były realizowane, ze szkodą dla pracowników. W moim przekonaniu źle funkcjonowała kontrola zarządcza – wylicza przewinienia wiceburmistrz Bubnicki.
Jak dodaje, w bibliotece brakowało menadżerskiego zarządzania. - Biblioteka w Skoczowie, nie uczestniczyła w naszych, miejskich wydarzeniach, poprawy wymaga też podejście do współpracy oferowanej przez Bibliotekę Miejską w Cieszynie pełniącą zadania biblioteki powiatowej – mówi. Z przewinień wiceburmistrz wylicza również słabą ofertę dla młodzieży i seniorów.
- W placówce brakowało materiałów promocyjnych, nie wychodzono na zewnątrz, Dyrektor praktycznie nie promował biblioteki, pierwsza strona internetowa powstała dopiero w zeszłym roku. Zresztą była zaprojektowana i wdrożona na początku 2016 r. przez Pana Marcina Wieczorka – aktualnego p.o. Dyrektora. Dodatkowo trzeba wspomnieć, że według informacji, jakie posiadam, program 'Mateusz', do obsługi bibliotek, był w tej placówce wdrażany aż cztery lata. W innych, często większych instytucjach, trwa to pół roku, maksymalnie rok – dodaje zastępca burmistrza. To wszystko wpłynęło na to, że burmistrz zdecydował się na zmiany.
Od kilku dni nowym pełniącym obowiązki dyrektora Gminnej Biblioteki Publicznej w Skoczowie jest Marcin Wieczorek, dotychczasowy pracownik Biura Promocji, Informacji i Turystyki Urzędu Miejskiego w Skoczowie. W przeszłości pracował m.in. w Wyższej Szkole Biznesu w Cieszynie oraz cieszyńskiej Bibliotece Publicznej.
- W bibliotece nikt nie ma magisterskiego wykształcenia bibliotecznego, oczywiście część pracowników ma za sobą lata praktyki i kursy kierunkowe, są też dobrzy w tym co robią, natomiast jest to wiedza nabyta przez praktykę. Moim zdaniem jest to świetny zespół, któremu brakowało dobrego i otwartego leadera. Również Pan Marcin Wieczorek takiego wykształcenia nie ma, ale oprócz doświadczenia w pracy bibliotecznej charakteryzuje się wieloletnim doświadczeniem organizacyjnym i kierowniczym. To jest teraz szczególnie potrzebne. Aktualnie oprócz wyzwań reorganizacyjnych związanych z koniecznością bezzwłocznego naprawienia nieprawidłowości konieczne jest sprawne przeniesienie obsługi księgowej i kadrowej Biblioteki do MZO – które od 01 stycznia pełni w Skoczowie funkcję Centrum Usług Wspólnych. Stąd zaproponowałem tę osobę na to stanowisko, powierzając Panu Wieczorkowi pełnienie obowiązków dyrektora na podstawie art. 16a ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej - wyjaśnia Andrzej Bubnicki.
Marcin Wieczorek, jak czytamy w treści zarządzenia, funkcje będzie pełnił do dnia objęcia jej przez dyrektora wyłonionego w drodze konkursu, jednak nie później niż do 31 grudnia 2017. Odwołana Dyrektor aktualnie przebywa na zwolnieniu lekarskim. Na wolne miejsce w wydziale promocji skoczowskiego urzędu na razie nie zostanie ogłoszony konkurs.
JB
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.