Ślady cyrylo-metodiańskiej misji chrystianizacyjnej na Śląsku Cieszyńskim
Wykład bogato ilustrowany był fotografiami przedstawiającymi miejsca na Śląsku Cieszyńskim (ale nie tylko) związane z działalnością świętych Cyryla i Metodego w trakcie ich misji chrystianizacyjnej. Wykładowcy wybrali miejsca Śląska Cieszyńskiego w szerokim tego słowa znaczeniu, Księstwa Cieszyńsko-oświęcimskiego, których nazwy należą do najstarszej warstwy nazewnictwa na ziemiach polskich, takich jak: Wisła, Olza, Wędrynia, Guty, Radoń, Radowice, Morawka, a także nazwy pochodzenia greckiego: Tyra, Rzeka. Georg zwrócił też uwagę na miejsca, których nazwy są pochodzenia pogańskiego: Radhoszcz, Godula, Praszywa. Ponadto wymienił toponimy miejsc na Śląsku Cieszyńskim, których nazwy pochodzą od imion świętych, przede wszystkim świętego Klemensa (po starosłowiańsku svateho Klimonta) jak wzgórze Klimont (w Lędzinach koło Oświęcimia - w IX - X wieku najważniejszego grodu w tamtym rejonie), góra Klimczok, przysiółki Klimasy, Klimówki, Klimczaki, Klimurówka, Polana Klimowa itd., a także nazwy miejsc pochodzące od świętych: św. Jerzego i św. Wawrzyńca, takie jak góra Girowa, Wawrzaczów Groń. I wreszcie, te miejscowości, gdzie wybudowane kościoły obrały jako swoje patrocinum imiona: św. Klemensa (Ustroń), św. Jerzego (Cieszyn- Frysztackie Przedmieście), Puńców i Jasienica, św. Marcina (Leszna Górna, Ochaby, Międzyrzecze, Pisarzowice, Ćwiklice, Jawiszowice, św. Wawrzyńca w Bielowicku oraz św. Michała Archanioła, jako zwycięzcę w walce z poganami (Goleszów, Kończyce Wielkie, Rzepiszcze, a także św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Wędryni i Wierzbicach (część Bogumina), Tarnawce k. Przybora.
Prowadzący fotograficzną prezentację Andrzej Georg przedstawił dwa szlaki misji cyrylometodiańskiej. Pierwszy, szlak świętych Cyryla i Metodego i ich uczniów, który zdaniem Andrzeja Georga, prowadził w latach 863-867, z Nitry i Devina przez Przełęcz Jabłonkowską, Girową, Herczawę, Klimasy, Wawrzaczów Groń, Przysiółek Radwanów, (część Jabłonkowa), Wędrynię, Puńców, do Cieszyna, a także do Goleszowa, Ustronia, skąd przez Lipowiec, Jasienicę, Bielowicko, Stare Bielsko, na Klimczok. Drugi szlak cyrylo-metodiańskiej misji chrystianizacyjnej, św. Metodego i jego prezbiterów, zdaniem Andrzeja Georga, wiódł w latach 875-880, wraz z ekspansją księcia wielkomorawskiego Świętopełka I Wielkiego przez Ołomuniec, Radhoszt, Czeladną, Morawkę, Praszywą, Guty, Godulę, Rzekę, Tyrę, Wędrynię do Ustronia i dalej przez Wiślicę k. Skoczowa, Ochaby, Wisłę Małą i Wisłę Wielką, Miedźną, Ćwiklice, do Lędzin i Oświęcimia.
W trzecim już spotkaniu historycznym w Ustroniu wzięli udział gospodarz ks. proboszcz parafii rzymskokatolickiej św. Klemensa Wiesław Bajger, przedstawiciele ks. prałata Adama Drożdża, Dziekana Goleszowskiego, państwo Lucyna i Dariusz Gołyszni z Rady Parafialnej Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Michała Archanioła z Goleszowa, radna Rady Powiatu Cieszyńskiego Anna Suchanek, mieszkańcy Ustronia ale też goście z Cieszyna, Zebrzydowic, Płocka i Katowic.
Następne spotkanie historyczne w Ustroniu odbędzie się w ramach XIV Festiwalu Ekumenicznego 13 lipca (piątek) w Czytelni Katolickiej o godzinie 17.00. Będzie to wykład Elżbiety i Andrzeja Georgów połączony z prezentacją fotograficzną zatytułowany „Cyryl i Metody Apostołowie Słowian. „Domysł śledzeniu podany; Goście Piasta mogli być Cyryl i Metody, apostołowie Słowian”- w 290 - lecie ogłoszenia rozprawy Józefa Maksymiliana Ossolińskiego, jako temat badań nadal aktualny…”
(indi)
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.