Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?

Skoczów: kiedyś i dziś. Część 31/16

Miejsce, w którym żegnamy Skoczów. Miejsce, w którym witamy go po czasie rozłąki. Działające już od ponad stu lat. Dziś pokażemy Wam miejscowy dworzec kolejowy. Tym razem nie na zdjęciach Leona Pary, ale znacznie starszych, które otrzymaliśmy od jednego z naszych czytelników.

Stację kolejową w Skoczowie została otwarta w 1888 roku, gdy znalazła się na linii Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich łączącej Morawy, Śląsk Cieszyński i Galicję. Powstał wówczas dwukondygnacyjny budynek dworcowy z budynkiem mieszkalnym dla pracowników kolei, charakterystyczny dla budowanych ówcześnie dworców austriackich. W budynku dworcowym funkcjonowała poczekalnia i kasa biletowa oraz restauracja. Do budynku dworca poprowadzono reprezentacyjną ulicę (obecnie - Mickiewicza).

14 maja 1927 roku uruchomiono linię kolejową ze Skoczowa do Pawłowic (przez Chybie). Wtedy właśnie przebudowano stację; dobudowano tory ładunkowe oraz rampę. Znajdująca się w tym miejscu wieża ciśnień została zniszczona podczas II wojny światowej przez wojska niemieckie. Do czasu odbudowy parowozy nawadniano wodą z rzeki Wisły w okolicy mostu kolejowego.

Bocznica kolejowa, znajdująca się na stacji kolejowej, prowadzi do Fabryki Samochodów Małolitrażowych. To właśnie dla pracowników tego zakładu w 1968 roku Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych wybudowało przejście nadziemne nad torami; obecnie zamknięte.

Trudnym czasem dla dworca był rok 2009. Najpierw 10 stycznia 2009 roku zawieszono kursowanie pociągów relacji Cieszyn - Bielsko Biała Główna, co sprawiło, że znaczenie stacji znacznie spadło. Pod koniec października zamknięto kasy biletowe.

Warto wspomnieć o moście kolejowym na rzece Wiśle, położonym za stacją. Jego konstrukcja pochodzi z 1953 roku.

Archiwalne zdjęcia otrzymaliśmy w wiadomości od Pana Roberta Grzebielca. Serdecznie dziękujemy za zgodę na udostępnienie fotografii w naszej serii.


Wasze zdjęcie również ma szansę znaleźć się w naszej serii! Jeśli posiadacie zdjęcia dawnego Skoczowa (sprzed trzydziestu i więcej lat), zachęcamy do przesyłania ich na nasz adres - redakcja@ox.pl (wraz ze zgodą na bezpłatne wykorzystanie przez portal OX.PL i informacją, co przedstawia dana fotografia). Stare zdjęcia można również przynieść do naszej redakcji - po ich przeskanowaniu "na miejscu", oddamy je Państwu.

POPRZEDNI ARTYKUŁ Z SERII

PD

źródło: ox.pl
dodał: PD

Komentarze

4
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2016-07-31 19:09:18
EuSa: Smutne to i za razem prawdziwe.Czy \"włodarze\"to czytają?Na dworcu działała restauracja!!!!!Szok!!!!!!Nie zdołał\"rozwalić zaborca-wręcz przeciwnie rozbudowywał kolej,nie zdołała sanacja,hitler,stalin,tzw.komuna.Wystarczyło 25lat\"demokracji\"i poprawności politycznej i mamy przykład dworców w Cieszynie,Skoczowie, Goleszów-łatwiej można dojechać np do Katowic,czy samej Wa-wy.Cieszyn-miasto powiatowe ma już całkowity brak połączeń kolejowych(remont mostku koło EC).Śmiem nawet stwierdzić,że kolej w Cieszynie chyba klapnie niestety i(oby nie)już się nie podniesie.Herb na dworcu chyba nie jest tu na miejscu.
2016-08-01 01:22:47
to jo: Eusa nie zgadzam się z tobą, jak to teraz popularne, że winne są ostatnie 25 lat demokracji. W momencie powstania kolei na naszym terenie i późniejszym okresie był to w miarę szybki jedyny środek lokomocji stąd jego popularność. Niestety w latach 80 i 90 podróż pociągiem na trasie Cieszyn - Bielsko zajmowała 2 godziny i do tego do pół godzinki postoju w Skoczowie w oczekiwaniu na pociąg z Bielska. Autobus tę trasę pokonywał w godzinkę z hakiem więc tu masz odpowiedź dlaczego upadła ta linia do tego dodać S 1 do Bielska i auto w każdej chałpie. Dodatkowo widzę Euso, że u Ciebie z historią regionu na bakier. Śląsk Cieszyński nie był pod zaborami. W 1321 książę Kazimierz I złożył hołd lenny królowi czeskiemu. Wraz z śmiercią księżnej Elżbiety Lukrecji(ostatniego Piasta) w 1653 Śląsk Cieszyński przejęli Habsburgowie którzy władali wówczas koroną czeską a po upadku Czech, Austria i dalej Austro- Węgry. Śląsk Cieszyński stał się częścią Polskiego Śląska w 1918r.
2016-08-01 18:09:17
EuSa: Nie będziemy spierać się,czy Cieszyńskie było pod czy nie zaborem A-W czy nie.Mniejsza o tak dalekie dzieje jak np średniowiecze,które nie ma tu z koleją nic wspólnego(z resztą wspaniała epoka).Po za tym trzeba by było zająć się konkretnie upadłością kolei po polskiej stronie Śląska Cieszyńskiego.Również S1 nie ma nic wspólnego z upadłością kolei w naszym regionie.Przykładów można mnożyć choćby Czechy od których odbiegamy o lata świetlne.Nie wspominając Niemiec,Szwajcarii,czy wstyd powiedzieć Włoch,Hiszpanii których chyba nawet Dartem,czy pseudoPendolino nie zdołamy dogonić.
2016-08-04 16:03:10
krzysztof.mm: eusa<br />jak już zacząłeś bulczeć o zaborach, to potem nie udawaj, że nic się nie dzieje gdy ci ktoś uwagę zwraca - to po pierwsze;<br /><br />po drugie, połączenia zlikwidowano, bo nie było chętnych na jazdę pociągami - jasne jak konstrukcja cepa, choć pewnie nie dla ciebie;<br /><br />po kolejne - jeśli się znajdzie chętny na dokładanie do kolei - proszę bardzo, nawet ja się przejadę, wyłącznie z sentymentu, bo potrzeby nie mam. <br />Ale póki co suweren naród rękami władców decyduje o wielomiliardowym dofinansowywaniu np. związkowców górniczych i podobnych patologii - a Bozia jakoś skąpi manny z nieba na dworce, preferuje kościoły...;<br /><br />Te 25 lat o których wspomniałeś (z idiotyczną wstawka o poprawności politycznej..) to nowe drogi, w tym ekspresówka Cieszyn - BB z dwoma zjazdami w Skoczowie, no i auto w każdej rodzinie, w wielu po dwa i trzy; i trzeba być ostatnim ćwokiem by nie zauważyć związku tych faktów z odejściem pasażerów od kolei. Trasę, którą pociąg robił w 1,5 godz teraz śmigamy w 30 minut. To faktycznie jest dobra zmiana.<br />Przy okazji, same koleje tez się dołożyły do swego upadku - zarośnięci, spoceni kolejorze w wyszmelcowanych czopkach, przepoconych koszulach, brud i smród w wagonach, notoryczne spóźnienia - tak wyglądało PKP do końca swego istnienia na zlikwidowanych trasach. Fuj. <br /><br />Na koniec - wbrew twoim demagogicznym sugestiom kolej wcale nie jest synonimem nowoczesności, a Cieszyn nie jest ani jedynym, ani największym w na świecie miastem, które doskonale się obywa bez dworca. <br />Bogu dziękuj, że jesteśmy w Schengen i z Czeskiego Cieszyna masz doskonałe połączenia na pół Europy, a międzynarodowe Zebrzydowice również pod ręką.<br /><br />Odjazd.
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: