Radni wysłuchali informacji na temat Fundacji ''Być Razem''
Wystąpienie Mariusza Andrukiewicza Prezesa Zarządu Fundacji „Być Razem” było okazją zwłaszcza dla radnych którzy w poprzednich kadencjach nie pełnili tej funkcji, do zapoznania się z działalnością Fundacji. Mariusz Andrukiewicz podsumował również 8 lat działalności Fundacji w Cieszynie. Fundacja powołana została w 2007 roku przez Stowarzyszenie Pomocy Wzajemnej „Być Razem”. Ideą Fundacji, jak podkreślają jej przedstawiciele, jest prowadzenie przedsiębiorstwa społecznego, wspieranie spółdzielni socjalnych, przedsiębiorstw społecznych, firm nastawionych na działalność o charakterze społecznym, stowarzyszeń oraz innych form aktywności społecznej.
Prezes Zarządu wspomniał, iż Fundacja w ramach swojej struktury prowadzi w Cieszynie przedsiębiorstwo społeczne, a dokładnie kilka warsztatów produkcyjno-usługowych, jak również realizuje liczne projekty ukierunkowane na aktywizację osób powracających na rynek pracy. Mówiąc o historii Fundacji Andrukiewicz odniósł się do projektu od którego wszystko się zaczęło. Gmina Cieszyn w 2005 roku złożyła wniosek do ZPORR o dofinansowanie projektu pn.: „Rewitalizacja nieruchomości poprzemysłowej przy ul. Wałowej 4 w Cieszynie z przeznaczeniem na Centrum Edukacji Socjalnej”. W roku 2006 została podjęta decyzja o przyznaniu dotacji.
Pierwszy etap projektu obejmował rewitalizację 9 obiektów, częściowe wyposażenie oraz wykonanie dróg dojazdowych i placów. Po zakończeniu tego etapu Gmina podpisała z Fundacją 5-letnią umowę z możliwością przedłużenia na prowadzenie przedsiębiorstwa społecznego. Na podstawie umów użyczenia Fundacja została zobowiązana do ponoszenia kosztów funkcjonowania zrewitalizowanych obiektów. Dodajmy, iż we wspomnianym przedsiębiorstwie społecznym osoby wykluczone społecznie tj.: długotrwale bezrobotni, uzależnieni, niepełnosprawni itd. zatrudnione zostały w warsztatach (pralnia, stolarnia, ślusarnia, kuchnia ze stołówką, szwalnia), a także podjęły pracę w powstających na terenie przedsiębiorstwa spółdzielniach socjalnych oraz zostały objęte różnego rodzaju programami wsparcia. Całkowity koszt tego zadania jak poinformowano na sesji to blisko 6 mln zł. Z tego ponad 3 mln zł pochodziło z budżetu gminy, około 341 tys. zł z budżetu państwa oraz z dotacji Unii Europejskiej ponad 2,5 mln zł.
Z przedstawionej przez Burmistrza Ryszarda Macury informacji na temat współpracy Gminy Cieszyn z Fundacją wynika, iż pierwsza umowa użyczenia została zawarta do 2013 roku, zaś druga od kwietnia 2013 roku do kwietnia 2018 roku. Ponadto współpraca miasta z Fundacją opierała się na realizacji takich programów jak: Program Rewitalizacji Społecznej „Cieszyn-OdNowa”, projekt „W stronę klastra-promocja ekonomii społecznej”, projekt systemowy „Aktywna Integracja Społeczna w Cieszynie”. Jak podkreśla Macura Fundacja współpracuje również z innymi jednostkami miejskimi tj. Zamek Cieszyn, czy MZD. Od 2008 roku Gmina udziela Fundacji wsparcia w postaci pożyczek. Włodarz podaje, iż „Być Razem” od 2008 roku do chwili obecnej skorzystało z pożyczek na łączną kwotę ponad 1 mln zł. W styczniu br. Fundacja złożyła kolejny wniosek o udzielenie z budżetu Gminy Cieszyn pożyczki z przeznaczeniem na rozwój przedsiębiorstwa społecznego przy ul. Wałowej 4 w wysokości 150 tys. zł na okres dwóch lat.
Po wystąpieniu przedstawicieli Fundacji radni bardzo długo dyskutowali na temat „Być Razem”. Marek Szczypka pytał m.in. o to jaki rodzaj pomocy najbardziej satysfakcjonowałby Fundację. To jest pytanie o marzenia – zwrócił uwagę Andrukiewicz. Po czym wskazał na pomoc finansową, wspólne przedsięwzięcia projektowe, czy przejęcie przez Fundację nieruchomości. Byłoby nam łatwiej. Nie dlatego, że jesteśmy pazerni i chcemy mieć jakiś majątek, ale chodzi o to, że bylibyśmy atrakcyjni dla banków. Teraz nie mamy czym zabezpieczyć kredytów. Wtedy mielibyśmy szansę na jakiś długoletni kredyt hipoteczny, który umożliwiłby nam rozwój tego miejsca – zaznaczył.
Burmistrz Ryszard Macura dodał, iż współpraca występuje na tyle na ile to możliwe ale nie jest zwolennikiem przekazywania majątku. Rozmawialiśmy już kilkakrotnie m.in. na temat przekazania majątku za tzw. przysłowiową złotówkę. (…) Nie jestem Burmistrzem, który rozdaje majątek ale oczywiście każda inna współpraca jest możliwa. Na pewno przed nami jeszcze wiele rozmów – mówił na sesji Burmistrz.
Stanisław Pońc zastanawiał się, dlaczego Fundacja mimo tego wszystkiego co robi dla społeczeństwa jest osamotniona. Andrukiewicz przyznał, iż nie czuje się osamotniony. Jesteśmy raczej bardzo skoncentrowani na swojej pracy. To były trudne lata. No bo, czy podjęlibyście się Państwo takiego przedsięwzięcia, przejęcia obiektów, których koszt utrzymania na starcie to około 20 tys. zł ? My podjęliśmy się tego, bo wynikało to z naszej kilkunastoletniej pracy w Cieszynie. Wierzę w to, że samorząd jest stabilnym partnerem. Wierzę, że jest pewna ciągłość odpowiedzialności za decyzje podejmowane przez poprzedników (…) – mówił Andrukiewicz.
Radna Grażyna Pawlita odniosła się do współpracy „Być Razem” z miastem. Usłyszałam, że nie ma współpracy. Z tego co się orientuję jesteście jedyną organizacją pozarządową, która skorzystała z takiej wysokiej kwoty pożyczek. Dodajmy, iż w latach 2008-2014 Fundacja zaciągnęła 12 pożyczek. Jeżeli miasto wycofało się z finansowania na poziomie dotacji i zaproponowało nam pożyczki to nie mieliśmy innego wyjścia – skomentował Andrukiewicz.
O sukcesie „Być Razem” mówił podczas obrad m.in. radny Tyrna, czy Pszczółka. Dlaczego to miasto zachowuje się tak jakby nie widziało Waszego sukcesu? Powinniśmy się tym chwalić – zaznaczył Krzysztof Pszczółka. Na koniec trochę danych, które przedstawił Mariusz Andrukiewicz i Dariusz Bożek. W okresie 8 lat Fundacja zatrudniała średnio 40-60 osób rocznie. Dzięki prowadzonemu na terenie Fundacji Punktowi Pośrednictwa Pracy wykorzystano 501 ofert pracy, pracę podjęło w różnej formie około 250 osób.
MSZ
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.