Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?

PFRON: Projekt „Dostępny samorząd – granty”

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) rusza właśnie z nowym projektem „Dostępny samorząd – granty”, dzięki któremu poprawi się dostępność usług świadczonych przez samorządowe jednostki i urzędy. Na realizację celów projektu przeznaczono 77 mln złotych.

 \Od 6 września 2021 roku obowiązują kolejne przepisy Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Zobowiązuje ona wszystkie podmioty publiczne w Polsce do zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – w tym m.in. osobom z niepełnosprawnością i seniorom. Obywatele otrzymują dostęp do nowych narzędzi egzekwowania swoich praw – informacji, wniosku i skargi na brak dostępności podmiotu publicznego zgłaszane do PFRON.

Celem projektu „Dostępny samorząd – granty” jest poprawa dostępności do usług publicznych świadczonych przez samorządy dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób niepełnosprawnych. Urzędy, placówki związane z edukacją, ochroną zdrowia, rehabilitacją czy sprawami obywatelskimi mogą dofinansować z pieniędzy PFRON likwidację barier architektonicznych, technicznych czy komunikacyjnych, aby spełnić warunek dostępności dla wszystkich.

Wspieranie dostępności przestrzeni publicznej to jeden z kluczowych obszarów działalności PFRON. Z myślą o osobach z różnymi potrzebami uruchamiamy kolejny projekt, który pozwoli sprawić, że polskie miasta, a w nich obiekty użyteczności publicznej, staną się jeszcze bardziej przyjazne dla osób niepełnosprawnych. Dzięki tej inicjatywie PFRON pomoże samorządowym jednostkom spełnić wymogi dostępności określone w ustawie o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – informuje na stronie Funduszu prezes zarządu PFRON Krzysztof Michałkiewicz.

Projekt zakłada zapewnienie wolnych od barier przestrzeni komunikacyjnych budynków publicznych oraz instalację w nich urządzeń technicznych i rozwiązań architektonicznych. W ramach projektu można sfinansować również działania, które zapewnią informację na temat rozkładu pomieszczeń, zapewnią możliwość szybszej ewakuacji, pozwolą na lepszą obsługę osób niewidomych czy niesłyszących.

Wnioski o dofinansowanie mogą składać w imieniu konkretnych placówek jednostki samorządu terytorialnego. Jeden wniosek może objąć działania związane z poprawą dostępności usług nawet w kilku jednostkach organizacyjnych.

Jak informuje prezes Michałkiewicz, już w tym roku PFRON zacznie przyjmować wnioski. W sumie przekazanych ma zostać 520 grantów do wysokości 100 tysięcy złotych i 100 grantów do wysokości 250 tys. złotych. W wypadku grantów do 100 tysięcy złotych od samorządów nie wymagany jest wkład własny. Dla grantów do 250 tys. złotych wynosi on 20 procent kwoty grantu.
Istnieją też dwa warunki, bez spełnienia których samorząd nie może starać się o grant. Po pierwsze w instytucji, która ma przejść proces likwidacji barier musi być koordynator dostępności, a po drugie musi ona przygotować raport z audytu dostępności.

Konkurs przebiega w określonych czasowo rundach. Konkretne terminy, wraz ze szczegółami dotyczącymi realizacji projektu dostępne są na stronie https://www.pfron.org.pl/o-funduszu/projekty/projekty-ue/program-operacyjny-wiedza-edukacja-rozwoj/dostepny-samorzad-granty/. W śląskim Oddziale PFRON działa Punkt Kontaktowy, w którym można uzyskać informacje o projekcie.

Projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji wykonującym zadania Instytucji Pośredniczącej dla Działania 2.18 „Wysokiej jakości usługi administracyjne” Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

AK, PFRON

źródło: ox.pl
dodał: red

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: