LOTE w RPA 2014 cz.4
Cała szkoła zebrała się rano w auli. Kilkaset dziewcząt ćwiczyło sing-songs (forma dopingowania) na międzyszkolne zawody lekkoatletyczne. Pod dowództwem grupki cheerleaderek wszystkie uczennice śpiewały, tańczyły, klaskały, tupały i wznosiły bojowe okrzyki. Byliśmy pod wrażeniem zgrania i zaangażowania dziewcząt. Później udaliśmy się na lekcję matematyki.
Niestety nie za dużo zrozumieliśmy, gdyż językiem wykładowym w tej szkole jest język afrykanerski. Jednak zauważyliśmy, że nauczycielka prowadzi lekcje z prawdziwą pasją. Zupełnie jak u nas! ;)
WG, ZW
Po codziennych porannych lekcjach, około godziny 13 pojechaliśmy do Franschhoek (Francuski Róg) oraz obejrzeć w Paarl Sprachendenkmal, pomnik języka afrykanerskiego (jedyny na świecie pomnik poświęcony językowi). Pogoda była bajkowa, niebieskie bezchmurne niebo i lekki orzeźwiający wiatr. Franschhoek jest miastem, w którym znajduje się pomnik poświęcony pamięci Huguenotów, którzy podczas prześladowań religijnych wyemigrowali z Francji do Afryki. Udaliśmy się także do muzeum poświęconego ich historii. Historia, którą przesiąka to miejsce wywarła na nas ogromne wrażenie. W czasie zwiedzania pilnie rozwiązywaliśmy zadania przygotowane przez panią Conradie, a sprawdzające zdobytą przez nas wiedzę:). Czekamy na nagrody. Następnie pojechaliśmy do Paarl. Ogromny pomnik przedstawia wpływ poszczególnych języków na rozwój języka Afrikaans i kultury. Symbolika jest następująca:
- Clear West - europejskie dziedzictwo tego języka (języki niderlandzki, niemiecki, francuski, angielski, portugalski)
- Magical Africa - wpływy afrykańskie na kształt języka
- Most - most pomiedzy Europą a Afryką
- Afrikaans - język sam w sobie
- Republika - zadeklarowana w 1961 r.
- Malejski język i kultura
Po tradycyjnym grupowym zdjęciu na pomniku, wszyscy wróciliśmy do samochodów i pojechaliśmy do Stellenbosch. To był naprawdę piękny dzień!
SB, VZ
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.