Konferencja otwierająca projekt „Program rozwoju i promocji produktów turystycznych oraz kulturowych Beskidzkiej 5”
29 września 2006 roku w hotelu Zagroń w Szczyrku odbyła się konferencja otwierająca projekt „Program rozwoju i promocji produktów turystycznych oraz kulturowych Beskidzkiej 5”. Konferencja ta miała na celu wymianę doświadczeń i wiedzy pomiędzy partnerami zaangażowanymi w jego realizację a zaproszonymi ekspertami oraz przedstawienie wstępnych wniosków wynikających z przeprowadzonych na terenie „Beskidzkiej 5” badań ruchu turystycznego. Wzięło w niej udział 40 zaproszonych gości – osób aktywnie działających na rzecz rozwoju turystyki w województwie śląskim.
Uczestników konferencji powitała Barbara Kuzrowska – zastępca Burmistrza Miasta Szczyrk. Krótką charakterystykę projektu, zawierającą jego założenia, cele oraz omówienie poszczególnych etapów przedstawił Mateusz Werpachowski – koordynator projektu ze Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Gospodarczych DELTA PATRTNER. Mateusz Werpachowski podkreślił nowatorstwo tego projektu w Polsce; zaznaczył także, że strategia rozwoju turystyki na obszarze „Beskidzkiej 5” – główny dokument, który powstanie w ramach projektu – nie będzie zbiorem ogólnikowo sformułowanych celów i priorytetów, lecz konkretnym i szczegółowym zapisem działań, które zostaną podjęte w kolejnych latach, aby zwiększyć atrakcyjność „Beskidzkiej 5” w oczach krajowych i zagranicznych turystów.
Tematem prezentacji Adama Hajdugi, głównego specjalisty z Wydziału Promocji Regionu, Turystyki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego była „Promocja i wzmacnianie oferty turystycznej Beskidów w działaniach realizowanych przez samorząd województwa”. Adam Hajduga omówił między innymi prowadzoną w ubiegłym roku przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego kampanię wizerunkową „Narty i snowboard w Beskidach” oraz nowe produkty turystyczne powstające w województwie śląskim – m.in. Wiślańską Trasę Rowerową oraz internetowy system informacji turystycznej www.gosilesia.pl.
Z możliwościami pozyskania funduszy unijnych na realizację projektów z zakresu turystyki
w nowym okresie programowania 2007-2013 zaznajomiła uczestników konferencji Joanna Śliz, specjalistka w Zespole Strategii, Współpracy Regionalnej i Programów Pomocowych Departamentu Turystyki w Ministerstwie Gospodarki. Joanna Śliz omówiła główne programy operacyjne, w ramach których będą mogły być realizowane projekty z zakresu turystyki. Założenia nowej perspektywy finansowej 2007-2013 wzbudziły wśród niektórych uczestników konferencji wątpliwości; wiele pytań jednak musiało pozostać otwartych, ponieważ założenia te znajdują się ciągle w fazie projektowania, a wiele spornych kwestii jest jeszcze nierozstrzygniętych.
Żywą dyskusję wzbudziło także wystąpienie Mateusza Niemca, specjalisty z Wydziału Programowania Rozwoju i Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Tematyka prezentacji: „Turystyka w Regionalnym Programie Operacyjnym” okazała się szczególnie interesująca dla obecnych na konferencji przedstawicieli gmin i powiatów województwa. Mateusz Niemiec omówił specjalny priorytet RPO poświęcony turystyce i poszczególne działania tego priorytetu. Na rozwój turystyki
w województwie śląskim w latach 2007-2013 zostanie przeznaczone prawdopodobnie około 110 mln €; środki te zostaną rozdysponowane na cztery zasadnicze działania: „Infrastruktura zaplecza turystycznego”; „Infrastruktura aktywnych form turystyki”; „Systemy informacji turystycznej” oraz „Promocja turystyki”. Burzliwą dyskusję wśród uczestników konferencji wzbudził nowy system wyboru projektów w ramach RPO 2007-2013, a szczególnie idea dwóch równoległych procedur konkursowych: preselekcji i konkursu.
Cezary Ulasiński, ekspert z Centrum Doradztwa Strategicznego w Krakowie przedstawił w swoim wystąpieniu „Mikroregion turystyczny – zarządzanie strategiczne” kluczowe aspekty planowania i zarządzania strategicznego w turystyce. Omówił m.in. najważniejsze etapy planowania strategicznego oraz przedstawił przykłady dobrze funkcjonujących mikroregionów turystycznych w Europie.
Oficjalną część konferencji zakończyło wystąpienie doktora nauk społecznych Tadeusza Kiecki-Niechajowicza oraz Bartosza Tyrny ze Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Gospodarczych DELTA PARTNER: „Zaczynamy od diagnozy – prezentacja częściowego raportu z badań ruchu turystycznego w Beskidzkiej 5”. Celem badań, które zostały przeprowadzone w sezonie letnim we wszystkich gminach „Beskidzkiej 5” był pomiar intensywności ruchu turystycznego (prowadzony na węzłach dróg dojazdowych oraz na granicach poszczególnych gmin) oraz identyfikacja i charakterystyka różnych „profili turysty”, dokonana na podstawie ponad 2 tys. szczegółowych ankiet, przeprowadzonych wśród turystów odwiedzających beskidzkie gminy. Tadeusz Kiecka-Niechajowicz i Bartosz Tyrna, po krótkim omówieniu metodologii badań, zaprezentowali najważniejsze wnioski płynące z zakończonego etapu badań. Przedstawiciele gmin „Beskidzkiej 5” z zadowoleniem przyjęli wyniki świadczące o wysokich ocenach wystawianych gminom przez turystów (szczególnie wysoko osoby odwiedzające oceniały beskidzką bazę noclegową i gastronomię, a także sposób oznakowania tras turystycznych). Jednocześnie wyniki ankiet wskazały na konieczność szerszej promocji „Beskidzkiej 5” (zwłaszcza poza granicami województwa śląskiego, gdyż aż 72% ankietowanych turystów pochodziło z terenu naszego województwa) oraz zwiększania liczby atrakcji w poszczególnych gminach – większość ankietowanych osób jako największą atrakcję na terenie „Beskidzkiej 5” wymieniała po prostu „góry”. Wielu respondentów wskazywało także na brak dostatecznej ilości imprez kulturalnych na obszarze „Beskidzkiej 5”. Jest to z pewnością związane ze strukturą wykształcenia osób odwiedzających ten region – aż 32% ankietowanych osób legitymowało się wyższym wykształceniem, a dalsze 57% - wykształceniem średnim. Podobne badania zostaną przeprowadzone jeszcze dwukrotnie - w tzw. martwym sezonie turystycznym oraz w środku sezonu zimowego.
Po zakończeniu części oficjalnej konferencji uczestnicy mieli możliwość przedyskutowania najbardziej interesujących ich kwestii z prelegentami oraz wymiany spostrzeżeń
i doświadczeń podczas uroczystego obiadu.
Co to jest „Beskidzka 5?”
Projekt „Program rozwoju i promocji produktów turystycznych oraz kulturowych Beskidzkiej 5” realizowany jest wspólnie przez pięć beskidzkich gmin; liderem projektu jest miasto Ustroń, partnerami gminy: Brenna, Istebna, Szczyrk i Wisła, zaś wykonawcą projektu jest Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Gospodarczych DELTA PARTNER.
Głównym celem projektu jest zwiększenie krajowego i zagranicznego ruchu turystycznego
w gminach „Beskidzkiej 5” poprzez opracowanie zintegrowanej strategii rozwoju turystyki dla tego obszaru. Stworzenie wspólnej strategii rozwoju turystyki dla pięciu beskidzkich gmin będzie możliwe dzięki realizacji szeregu szczegółowych działań w ramach projektu, wśród których można wymienić:
• Przeprowadzenie diagnozy stanu ruchu turystycznego oraz oferty skierowanej do osób przyjezdnych;
• Stworzenie lokalnej marki “Beskidzki produkt na 5″;
• Wypracowanie Programu Rozwoju Turystyki na obszarze Beskidzkiej 5 oraz Programu Promocji Beskidzkiej 5;
• Wyjazd na zagraniczne targi branżowe, umożliwiający skuteczne dotarcie z ofertą Beskidzkiej 5 do turystów zagranicznych;
• Opracowanie wzorów ulotek i folderów promocyjnych;
• Organizację promocyjnej imprezy kulturalnej oraz przyznanie certyfikatów lokalnym producentom;
• Ułatwienie dostępu do obiektów kultury i turystyki poprzez ich skuteczniejszą promocję oraz jednolite oznakowanie;
• Zaplanowanie działań umożliwiających przedłużenie sezonu turystycznego;
• Wypracowanie i przygotowanie nowych projektów turystycznych realizowanych przez gminy samodzielnie bądź wspólnie w ramach stowarzyszenia;
• Zainicjowanie ściślejszej współpracy pomiędzy sektorem publicznym, prywatnym oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie rozwoju turystycznego i kulturalnego 5 gmin.
Dzięki realizacji projektu „Program rozwoju i promocji produktów turystycznych oraz kulturowych Beskidzkiej 5” istnieje szansa na powstanie w Beskidzie Śląskim pierwszego
w Polsce mikroregionu turystycznego.
Wykonawcą projektu jest Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Gospodarczych DELTA PARTNER (ul. Zamkowa 3a/1, 43-400 Cieszyn; tel/fax: (033) 851 44 81; adres e-mail: b5@deltapartner.org.pl).
Dodatkowe informacje o projekcie (m.in. draft projektu) znajdują się na stronie www.deltapartner.org.pl w zakładce „Beskidzka 5”.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.