Bez biletu ani rusz
- Moje dziecko do szkoły dojeżdża autobusem komunikacji miejskiej. Odprowadzam je każdorazowo na przystanek. Niedawno spotkała mnie przykra sytuacja. Podjechał autobus, moje 9-letnie dziecko wsiadło, ja odeszłam z przystanku. Na szczęście nie byłam daleko, gdy usłyszałam wołanie córki. Okazało się, że... nie mogła dojechać do szkoły, bo pan kierowca nie sprzedał jej biletu. "Nie mam wydać z 10 złotych" - to były słowa kierowcy. Co by się stało, gdyby mnie nie było na tym przystanku, lub gdy sprawa dotyczyłaby mniejszego dziecka, lub osoby starszej?....- mówi poirytowana mieszkanka Cieszyna.
Czy rzeczywiście, kiedy kierowca nie ma możliwości wydać nam reszty i nikt z pasażerów nie kwapi się do rozmienienia banknotu - jedynym wyjściem jest pokonanie trasy pieszo? O to zapytaliśmy w Zakładzie Gospodarki Komunalnej w Cieszynie.
Tu dowiadujemy się, że zgodnie z Regulaminem Przewozowym ZGK pkt 3: „Pasażer może zakupić odpowiedni bilet za przejazd u kierowcy, płacąc gotówką w odliczonej kwocie. W przypadku braku wyliczonej gotówki, kierowca może pobrać banknot o większym nominale kwitując to na bilecie..." Pasażer po odbiór reszty gotówki zgłasza się do kasy ZGK w następnym dniu roboczym.”.
Czy to oznacza, że sami o taką ewentualność musimy poprosić kierowcę, czy kierowca powinien sam zaproponować takie rozwiązanie? - Jeżeli chodzi o większe nominały (50, 100 czy 200zł) to kierowcy z całą pewnością proponują takie rozwiązanie. Natomiast przy mniejszych nominałach wszystko zależy od pasażerów. Często wykazują się oni wyrozumiałością w stosunku do kierowcy, który nie może przerwać jazdy i szukać „drobnych”. Pasażerowie najczęściej rozmieniają pieniądze, kupują bilet od innych pasażerów, lub zostawiają kierowcy większy nominał, a resztę odbierają później, kiedy kierowca będzie miał już wydać. Zdarza się, że decydują się na zakup większej ilości biletów lub o nic nie pytając odwracają się na pięcie i wychodzą z autobusu - wyjaśnia Mariusz Klajsek, kierownik Działu Transportu, podkreślając jednocześnie, że najlepszym rozwiązaniem szczególnie dla dzieci i osób starszych jest wcześniejsze zakupienie biletu w punkcie sprzedaży lub zabezpieczenie się w odliczoną gotówkę na zakup biletu u kierowcy, ponieważ usprawni to znacznie jego pracę, co będzie skutkowało większą punktualnością autobusu na kolejnych przystankach.
- Aby ułatwić i zwiększyć komfort podróżowania, Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie ma w swojej ofercie bilety jedenastoprzejazdowe (w promocyjnej cenie - jeden bilet gratis) – jest to oferta skierowana w szczególności dla osób sporadycznie korzystających z przejazdów autobusami komunikacji miejskiej. Natomiast dla osób często korzystających z przejazdów najkorzystniejszym rozwiązaniem jest zakup biletu okresowego (miesięcznego) – który nie wymaga kasowania – dodaje Mariusz Klajsek.
Barbara Stelmach-Kubaszczyk
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.