Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Pięta, Trybuś-Cieślar i Kopeć o uchodźcach

Deklarowana przez Polskę (albo wymuszona na niej - jak chcą inni) liczba uchodźców od dwóch do - jak podały ostatnio media - jedenastu tysięcy wywołuje żywe dyskusje nie tylko na ekranach telewizorów czy w internecie, ale i przy rodzinnym stole. Niewykluczone przecież, że niedługo naszymi sąsiadami, nowymi mieszkańcami powiatu będą azylanci z Bliskiego Wschodu.

Portal OX.PL zapytał zatem cieszyńskich polityków co sądzą o problemie, przed którym nieoczekiwanie stanęła Europa, Polska a potencjalnie i Śląsk Cieszyński. Nasi rozmówcy zgodnie uważają, że winniśmy przyjąć uciekinierów, jednak w zależności od reprezentowanej przez siebie partii pojawia się mniejsze lub większe „ale”.

- Polska powinna zadeklarować przyjęcie nawet znacznie liczniejszej grupy potrzebujacych, ale jednocześnie powinna zastrzec, że przyjmuje chrześcijan, jazydow ewentualnie alawitów, natomiast wyklucza uchodźców-emigrantów islamskich - sugeruje Stanisław Pięta. Zdaniem posła Prawa i Sprawiedliwości nasz kraj winien dawać zielone światło dla uchodźców tylko po indywidualnych rozmowach, tak aby ograniczyć ryzyko ewentualnego zagrożenia bezpieczeństwa publicznego i poszczególnych obywateli. - Z informacji płynących od organizatorów Państwa Islamskiego – kontynuuje Pięta – wynika, że wśród uchodźców mają być ukryci bojownicy, którzy w przyszłości będą podejmować akcje terrorystyczne.

- Rozumiem te obawy związane z napływem obcych nam kulturowo wyznawców islamu – dodaje ze swej strony posłanka Platformy Obywatelskiej Aleksandra Trybuś-Cieślar. - Moim zdaniem, naszym obowiązkiem jako Europejczyków jest solidarne wzięcie odpowiedzialności i chrześcijańskie przyjęcie uchodźców. I uważa, że nie powinno być z tym problemu na Śląsku Cieszyńskim
- Wielokulturowość i istnienie różnorodności jest wpisane w naszą historię. Jestem przekonana, że uchodźcy znajdą u nas dom i przyjaciół. Jestem też przekonana, że decyzje rządu, o których usłyszymy w tym tygodniu na specjalnym posiedzeniu Sejmu będą wyważone i wezmą pod uwagę aspiracje i możliwości Polski.

I tu ma już wątpliwości jej były kolega partyjny, a obecnie niezrzeszony senator Tadeusz Kopeć. - Polskie władze chcą przyjmować uchodźców, ale trzeba zadać pytanie czy nasz kraj jest na to przygotowany? Czy jest gotowy ekonomicznie i mentalnie?
Bo choć bezdyskusyjne jest zdaniem Kopcia udzielenie pomocy ludziom, ratującym się ucieczką z pożogi wojennej przed utratą życia to jednak wspieranie emigracji ekonomicznej powinno być dostosowane do możliwości krajów chcących przyjmować tego typu osoby. A Polski na to po prostu nie stać.

Ponadto Kopeć również wśród potencjalnych przybyszów z Syrii czy Iraku najchętniej widziałby przede wszystkim chrześcijan „gdyż daje to nadzieję na asymilację”, a w tej kwestii ważną rolę odgrywa dyslokacja uciekinierów. - Jeżeli emigranci zostaną równomiernie rozmieszczeni na całym terytorium kraju to w naszym regionie będzie to niewielka garstka ludzi, a przeciętny mieszkaniec Ziemi Cieszyńskiej nie odczułby tego – stwierdza senator. - Wierzę w otwartość i tolerancyjność naszej społeczności, jednakże wzajemne stosunki zależą w głównej mierze od gotowości przybyszów do dostosowania się do lokalnych zasad i zwyczajów.

(ÿ)

źródło: ox.pl
dodał: BT

Komentarze

32
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2015-09-14 09:19:48
Karmelek: Czy mógłby mnie ktoś uświadomić dlaczego \&quot;kwota\&quot; a nie liczba uchodźców??? I druga sprawa nie dalej jak w sobotę 12. września obchodzono rocznicę Odsieczy Wiedeńskiej. Szkoda, że w obliczu obecnej sytuacji (jakże podobnej) nie można było znaleźć na ox-sie żadnej wzmianki na ten temat...<br />http://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/682068,Odsiecz-Wiedenska-ratunek-dla-chrzescijanskiej-Europy
2015-09-14 10:44:49
Gal: Może, w tej kwestii i nie tylko w tej, wypowiedzą się ludzie, którzy nie utracili kontaktu z rzeczywistością. Ja uważam, że obecna fala uchodźców w większości składa się z osób, które szukają w Europie szansy na lepszy, spokojniejszy żywot. Większość z nich ma dobre rozeznanie, który z krajów europejskich jest w stanie stworzyć im na to realne szanse. Nie będą, zatem wpychać się do kraju, z którego rodzimi mieszkańcy emigrują do krajów ich marzeń. Przeto nie obawiam się zalewu Polski docelowymi emigrantami. I wcale nie jest mi z tego powodu przyjemnie, bo \&quot;?nie o take Polske walczyliśmy!!!\&quot;.
2015-09-14 10:56:07
pawel27: To zdjęcie wygląda paskudnie, jak symbol islamskich terrorystów.
2015-09-14 11:36:03
enygma: Dlaczego nie mówi się prawdy , to nie są uchodźcy a emigranci. Jest duża różnica między tymi pojęciami a tymi osobami co przybywają. Dlaczego w 80% to młodzi mężczyźni a nie kobiety i dzieci ?<br /><br />Uchodźcami mogli by być prześladowani Chrześcijanie , mordowani przez dżichadzistów a nie Muzułmanie gdzie oni są prześladowani? u siebie ? , nawet na łodziach podczas rejsu prześladują Chrześcijan.<br /><br />
2015-09-14 11:47:04
blueproject2050: cieszymy się że w takich momentach wychodzi z was prawdziwe gów..no i mówicie już otwarcie jak bardzo nas, zwykłych ludzi nienawidzicie, ani swoich korzeni, ani tej ziemi, ani tradycji, ani przodków. Dajecie du...py Unii Europejskiej.<br />teraz WY NAS prześladujecie ale nie potrwa to długo bo wku...wiacie nas już zbyt długo.
2015-09-14 12:08:43
ciotka matylda: Pytanie o zdanie senatora Kopcia jest stratą czasu. Gość ten ( PO) nagle zaczął słyszeć głos zarodków. Jak sam mówi ostatnio jest mu bliżej do Gowina. Partia Gowina to większe zagrożenie niż ewentualni islamiści.
2015-09-14 13:47:36
enygma: Jeśli pani posłanka Aleksandra Trybuś-Cieślar chce przyjąć muzułmanów to niech bierze ale niech ich pilnuje , ja jestem tolerancyjny ale do pewnego stopnia. Dopóki ktoś nie stwarza zagrożenia dla mnie i mojej rodziny a Ci emigranci potencjalnie będą owe stwarzać. Najpierw przyjaźni a w nocy głowe utną za religię. JAK Najdalej z nimi od Śląska
2015-09-14 13:48:36
Donek: Lepiej wyjść z UE niż przyjąć muzułmanów w własnym kraju. Lepiej nam zapłacić Unii 40 mln złotych. Stać nas na to. Niepotrzebne referendum Komorowskiego kosztowało 100 mln zł. Zadam pytanie którego Polaka byłoby stać na zapłacenie 4000 EURO by dostać się do Niemiec. Wg. mnie to sami bogaci ludzie mieszkali 4 lata Turcji i teraz bez dalszych szans poprawy jadą do Niemiec na zasiłek który będą pobierać zawsze bez pracy. Oni nigdy nie będą pracować dla nich praca to hańba oni są na ziemiach innowierców i to oni mają na nich pracować. Dlaczego polskie media nie pokazują prawdy co dzieje się w Francji w Niemczech jakie tam są rozróby. Niezależna.pl pisała muzułmanin odciął głowę dyrektorowi fabryki i chciał ją wysadzić w powietrze. Żeby nas to nie spotkało. Ile jest filmików w necie na temat uchodźców a nam się pokazuje filmik z małymi dziećmi co za obłuda. Uchodźcy to mężczyźni w wieku od 20 - 30 lat bez rodzin. Czy uchodźcy dostawiają zony dzieci w domu. Następna sprawa czy myśmy wywołali konflikt w Syrii Libanie czy Amerykanie przy pomocy Francji Anglii i Niemiec. Dlaczego Polska ma być kozłem ofiarnym. Każdy za swoje czyny płaci. To nie Polacy ich witali z kwiatami zachęcają ich tym samym za przybyciem. Trzeba o nich napisać prawdę, Nasze żony i córki jak się u nas rozmnożą nie będą mogły wyjść na spokojnie na ulicę. Lepiej żeby przyjechali do kraju nasze dzieci które tam wyjechały za chlebem robiąc muzułmanom miejsce. Mamy też dług w stosunku do Polaków znajdujących się na terenie Ukrainy lub Rosji. Niech Unia nie zmusza Polaków do tego czego Polacy nie chcą tego nie pisze w żadnym porozumieniu.
2015-09-14 14:05:49
Donek: Zapomniałem dopisać dlaczego ich nie przyjmuje Arabia Saudyjska, Kuwejt i inne bogate kraje arabskie. Jak tak dalej będzie to Europa zginie.
2015-09-14 14:32:15
Donek: Mariupol ostrzelany ? Polacy na Ukrainie, którzy prosili o ewakuację wciąż bez pomocy polskiego rządu!<br />Niemieccy komentatorzy: Merkel przyznaje się do błędu<br />Niemieccy komentatorzy uznali decyzję rządu w Berlinie o czasowym przywróceniu kontroli na granicach za przyznanie się Angeli Merkel do błędu w polityce wobec uchodźców.<br />Szokujące doniesienia z Brukseli. RMF: Niemcy szantażują Polskę ws. uchodźców! Albo ich przyjmiemy, albo koniec ze strefą Schengen i dotacjami!?<br />To tytuły niezależny gazet.<br /><br />
2015-09-14 14:47:54
blueproject2050: Właśnie wypowiedzieliście nam wojnę a więc dobrze, przyjmujemy wyzwanie.<br />Cieszy mnie je cholerni zdrajcy sygnujecie te bzdurne teorie swoimi nazwiskami, bo wszyscy was znamy tutaj.<br />Liczba ciemnego ścierwa na mojej słowiańskiej ziemi to 0 - słownie ZERO.<br />każdy napotkany przeze mnie muslim, bezpośrednio zostanie skierowany do Waszej siedziby i waszych domów.<br />Myślicie że sprowadzicie ich tu i umyjecie rączki, informuję was sprowadzicie ich tu i personalnie będziecie za nich odpowiadać.
2015-09-14 15:14:05
Bubaszak: Ja jestem spokojny o uchodźców,nawet jeżeli UE wciśnie nam kilku z nich to oni i tak uciekną przez zieloną granice do Niemiec????Arabowie to cwaniaki żaden z nich nie jest tak głupi by próbować robić,,karierę&quot;w takiej biednej dziurze jak Polska.A co do zamachów to powiedzmy sobie szczerze jeżeli ktoś komuś u nas obetnie głowę to sprawcą na 100% będzie biały katolik a nie emigrant????Prędzej zginiesz na dyskotece niż w zamachu terrorystycznym.
2015-09-14 16:33:13
jerzyk: Bubaszak widać że tobie ktoś na dyskotece próbował głowę przetrącić
2015-09-14 17:01:14
as355: Tak nie dawno to nasi bliscy próbowali dostać się do Niemiec i podjąć pracę .Mieszkali pod mostami ,rano wystawali na targu niewolników żeby zostać zatrudnionym chociaż na jeden dzień .Jakoś z proponowanych pakietów dostawali (misia )do paszportu i do domu .Byli tacy co im się udało i teraz na emeryturze na wczasy do polaczków bo tanio i smacznie .Czasy się zmieniają i każdy naród szuka lepszego życia ,,,złodzieje aut z Polski ,terroryści z krajów Arabskich ,Cyganie z Rumuni i Azjaci prowadzący biznes w Cieszynie i nie tylko .A Ukraina ilu pracuje na terenie powiatu ,za grosze ,ale dla niego to fortuna ,bo (Polak )dobry pracę dał .Fakt że Arab to do pracy się tak nadaje jak lump z pod dużego sklepu ale są dziedziny dla nich według wykształcenia tylko nie w biednej naszej Polsce .
2015-09-14 18:26:16
Skurn: O napływającej do Europy fali można napisać bardzo dużo. Zresztą, widzi to każdy, bo nowe teorie dotyczące uchodźco-emigrantów pojawiają się kilka razy dziennie, i to tak po lewej, jak i po prawej stronie. Różnorakie media prześcigają się w domniemaniach, machina spekulacji stale się napędza, a mniej lub bardziej cenieni publicyści, choć na pozór przekonują, że trzeba gasić rozszalały pożar, tak naprawdę regularnie dolewają oliwy do ognia. Jedni bronią chrześcijańskich wartości, drudzy walczą o polskość i straszą islamską nawałnicą. Niestety, mało kto zwraca uwagę, że problem, z którym zmaga się Europa, wcale nie jest zero-jedynkowy i na dobrą sprawę żadne z proponowanych rozwiązań nie gwarantuje choćby względnego spokoju.<br /> <br />Szczerze zazdrościmy tym, którzy w kwestii uchodźców mają jasno i klarownie sprecyzowane poglądy. Którzy chcą albo witać ich chlebem i solą, albo pogonić na siedem wiatrów gdzieś w okolicę Kalifatu. My, niestety, nie potrafimy opowiedzieć się po żadnej ze stron. Nie potrafimy przejść obojętnie obok chwytających za serce obrazków cierpiących matek i umierających dzieci. Jasne, wiele z nich to sprytnie wykonane kolarze, ale trzeba pamiętać, że ogromna rzesza tych ludzi ucieka przed wojną, a wojna zawsze jest tragedią zwykłych ludzi. I właśnie ci ludzie widzą dla siebie szansę w Europie. Chcą tu zostać, zamieszkać i zaznać choćby odrobinę tej normalności, która dla nas jest czymś oczywistym i naddanym. Mają dość życia w ciągłym strachu i niepewności. Marzą o dachu nad głową, o bezpiecznym, niczym niezmąconym śnie. O azylu, dzięki któremu odzyskają utracony dawno temu spokój ducha.<br /> <br />Ale jest też druga strona medalu. Nie wierzymy, że tłumy podążające do w stronę Berlina, Wiednia czy Warszawy to wyłącznie ofiary wojny i politycznych czy religijnych prześladowań. Nie wierzymy, bo w tym przypadku obrazki również kłamią dużo rzadziej, niż się powszechnie przekonuje. Prawda jest taka, że o życiu w Europie marzą też ludzie, którzy w takim rozwiązaniu widzą dla siebie całą masę korzyści ekonomicznych. Tym bardziej, że ewentualny status uchodźcy daje im ogromne możliwości i gwarantuje start lepszy ? i nawet nie próbujcie z tym polemizować ? niż w naszym kraju ma spore grono absolwentów często renomowanych uczelni. Stary Kontynent to dla nich ziemia obiecana, gwarantująca poprawę statusu społecznego i całkiem przyjemne życie na socjalu. Dodajmy do tego ich odrębność kulturową i wyjątkową niechęć do asymilacji, a otrzymamy niebezpieczną mieszankę wybuchową, która grozi eksplozją w dowolnym momencie. Jakie mogą być skutki takiego wybuchu, niech już każdy sam sobie wyobrazi.<br /> <br />Nie będziemy zresztą owijać w bawełnę, nie ma po co. Szczerze obawiamy się napływu fali muzułmanów, którzy swoją agresywną i roszczeniową postawą, będą wymuszać akceptacje dla ich chorego systemu. Polska, jako kraj, ma mnóstwo wad, wiele mechanizmów funkcjonuje u nas całkowicie na opak, ale jednak wolność i swoboda, które znamy od dzieciństwa, to wartości, które cenimy wyjątkowo. Podoba nam się, że latem dziewczyny chodzą prawie w niczym, że nikt nie ścina im głów tylko dlatego, że nie boją się pokazać, że są ładne. Podoba nam się, że możemy pić alkohol kiedykolwiek, gdziekolwiek i ilekolwiek, że post od wschodu do zachodu słońca nie jest obowiązkowy i surowo przestrzegany. Podoba nam się, że możemy modlić się kiedy mamy na to ochotę, a religia, którą wyznajemy, wybacza nam słabości i nie zmusza do zezwierzęconej bezwzględności wobec ?innowierców?.<br /> <br />Napływ sporej ilości (albo kwoty, to teraz takie modne!) muzułmańskich imigrantów będzie ewidentnym zagrożeniem dla świata, który znamy. Widać to doskonale na przykładzie Anglii, Francji, Niemiec czy Holandii, gdzie wyznawcy islamu panoszą się w coraz bardziej ostentacyjny sposób i wysuwają coraz więcej absurdalnych wymagań. Do przesady liberalna Europa to wszystko widzi, ale zamiast postawić veto, otwiera na oścież swoje drzwi i z radością wita kolejnych wyznawców Allaha. De facto ściąga na siebie oczywiste zagrożenie w postaci nowych roszczeń i wprowadzenia Szariatu, do którego muzułmanie ? jako, że wierzą w Koran i nic więcej ? mają obowiązek dążyć. I na tym właśnie polega największy paradoks działań przywódców liberalnej Europy. Że zniszczyć może ich Szariat, prawo sprzeczne z wolnością religijną, której liberałowie tak zaciekle bronią. Bo w to, że muzułmanie nie cofną się przed niczym, wątpić, niestety, nie potrafimy.<br /> <br />W całym tym rozgardiaszu Polska znajduje się w o tyle niekorzystnej pozycji, że Unia Europejska traktuje nas jak pachołków, którzy bez szemrania zrobią wszystko, co im się karze. Konsekwencją tego są wystąpienia na poziomie Jeana-Calude?a Junckera, wycierającego sobie gębę pojęciem ?solidarność? i podłe sugerowanie, że my, Polacy, jesteśmy komukolwiek coś winni. Ten swoisty szantaż emocjonalny jest osadzony na wyjątkowo kruchym fundamencie, bo solidarność UE od wielu lat jest wyłącznie wyświechtanym sloganem. Gdyby było inaczej, to historia nic nie wiedziałby o II wojnie światowej, a w Jałcie nigdy nie orżnięto by Polaków na polską ziemię. Nie byłoby Gazociągu Północnego, nie byłoby aneksji Krymu, nie byłoby Katynia. Dlatego Juncker i inni solidarni powinni się od nas natychmiast odp******ić. Nic im nie wisimy, wręcz przeciwnie. Więc jeśli kiedyś tam uznaliśmy, że jesteśmy kwita, to teraz powinni nam za to podziękować, a nie opowiadać dyrdymały o pomocy(!), jaką rzekomo od nich otrzymaliśmy(!!!)<br /> <br />Przykre jest tylko to, że kiedy europejscy liderzy wszem i wobec głoszą, że Polska jest ZOBOWIĄZANA do pomocy uchodźcom, nasi polityczni liderzy traktują to jako prawdę objawioną. Przecież Aleksandra Trybuś powinna zostać wywieziona na taczkach za te wszystkie głupoty, które nagadała. Że niby kim jesteśmy? Europejczykami? Ha, tośmy się dowiedzieli!!! W historię mamy wpisaną wielokulturowość? Ciekawe, k**wa, od kiedy?!<br /> <br />Boże, widzisz a nie grzmisz. Przecież ta kobieta jest kompletnie oderwana od rzeczywistości! Nie wiemy, być może pani poseł Trybuś rzeczywiście czuje się Europejką, jej wybór, ale jakim prawem odgórnie każe i nam uważać tak samo? Cóż, może wielka Europejka Aleksandra Trybuś się zdziwi, ale my Europejczykami nie jesteśmy. W dowodzie mamy wbite obywatelstwo polskie i właśnie Polakami się czujemy. Z tego jesteśmy dumni i nigdy żaden trefniś nam tej dumy i godności nie odbierze. A jeśli, jak szanowna pani poseł spróbuje, to niech wie, że ręce trzymamy w gotowości.<br /> <br />Żeby jednak sprawa była jasna ? stanowisko posła Pięty, choć częściowo jest zbieżne z naszymi przemyśleniami na temat uchodźców, w wielu aspektach jest nam jednak obce. Mimo wszystko nie podoba nam się wyróżniane wśród ludzi przeczołganych przez wojenne doświadczenia chrześcijan. Przecież wyznawcy innych religii cierpią tak samo, mają identyczne problemy i podobne marzenia. Być może w kontekście tego, co pisaliśmy wyżej o muzułmanach ktoś uzna to za hipokryzję, ale przecież nie można stosować odpowiedzialności zbiorowej i mierzyć wszystkich jednakową miarą. Wierzymy w to, że wśród zmierzających do Europy tłumów jest mnóstwo ludzi, którym należy podać rękę. Pomóc, tak po prostu. Po ludzku.<br /> <br />SU<br /> <br />PS Kogoś interesuje, co ma do powiedzenia ta polityczna oferma Kopeć? Serio
2015-09-14 18:56:05
Margen: Co się stało z naszymi głowami,o sercach nie wspomnę!!! Właśnie dzięki graczom emocjonalnym którzy zasiali i sieją lęk w społeczeństwach często świadomie! co już skutkuje i zaowocowało jak widać brakiem solidarności europejskiej, w niedalekiej przyszłości BEDZIE TO MIAŁO WYMIAR KATASTROFICZNY!! skala i konsekwencje zjawiska przekroczą wszelkie wyobrażenia!! No nie wątpię,że znajdzie się duża rzesza ludzi,która będziecie się upajać krwią!......do czasu. A jak myślicie jak długo państwa,które postępują w zgodzie z etyką i w ramach solidarności będą brały cały ogrom tej okrutnej OFIARY LUDZKIEJ na swój tylko kark!! Staje się to rzeczą oczywistą(Merkel nie będzie dłużej wzywać o tę solidarność i było a teraz jest to do przewidzenia,że postawi szlaban!.... Zamiast nakręcać się wzajemnie w celach irracjonalnych,kiedy stała się już taka rzecz oczywista,kiedy dzieje się ludziom krzywda to nie powinno się pytać DLACZEGO tylko JAK to ROZWIĄZAĆ!!?............W tym wszystkim ja widzę tylko własne interesy nic więcej,zapłacimy kiedyś za to!!! Czy tak trudno zdobyć wiedzę,jak ubiega się o azyl ???...Co taki Kopeć może wiedzieć !!!!!!
2015-09-14 19:29:36
cd minerwa: Skromna sugestia<br />zmniejszenia ilości uchodźców dążących do Europy, sposobem skutecznym, szlachetnym i dalekowzrocznym.<br />Można się było spodziewać, że pomysł przydzielenia państwom Unii kwot przyjęcia uchodźców ze ?stref zagrożenia i konfliktów? w Afryce i na Bliskim Wschodzie1 wywoła kłopoty. Na polskim terenie, od lewej do prawej jego strony, trwają kłótnie. Czy przyjmować. Kogo przyjmować. Czy więcej, czy mniej. Czy robić selekcję wyznaniową, czy jakąś inną. Do tego jeszcze dochodzą średnio sensowne pomysły osób prywatnych, żeby ratować chrześcijan, podszyte płonną nadzieją, że ci się lepiej zasymilują2.<br />W efekcie mamy ogólną rozpierduchę, która większości uczestników świetnie służy do rozładowania resentymentów na wszelkie możliwe tematy, coraz mniej związane z meritum.<br />Dla ludzi, których wojna i jej skutki wygnały w świat, wynika z tego dokładnie nic.<br />Kierunek Syria<br />Raport Frontexu3 na 2015 rok mówi jasno, że ? według kraju pochodzenia ? największą grupą migrantów4 są mieszkańcy Syrii. Od trzech lat ich napływ rośnie mniej więcej trzykrotnie z roku na rok, w 2014 wynosząc ponad 80 tysiecy. W tym roku, od stycznia do kwietnia, Frontex wykrył wjazd 17 000 ludzi z Syrii5, z czego 90% przybyło przez granice Cypru, Grecji lub Bułgarii6.<br />A to są wszystko tylko drobne procenty tego, co nas czeka, o ile nie zmieni się sytuacja, motywująca ludzi do migracji. Zarejestrowane przez UNHCR7 populacje uchodźców syryjskich, to ponad: 1 700 000 w Turcji, 1 100 000 w Libanie, 600 000 w Jordanii, 200 000 w Iraku i 100 000 w Egipcie. W sumie prawie 4 miliony ludzi, którzy dali sie zarejestrować w obozach i innych miejscach. Nieznana liczba pozostaje w terenie, na dziko, czekając, jak się rozwinie sytuacja.<br />To oznacza, że roczny ?najazd? uchodźców, którego jesteśmy świadkami, stanowi zaledwie ich 2% populacji. Może być znacznie, ale to znacznie gorzej.<br />Czego oni chcą?<br />Co właściwie popycha ludzi do migracji? Do tego, żeby porzucić rodzinny kraj, wioskę, rodzinę? Żeby wydać wszystkie pieniądze, dodatkowo zapożyczyć się? Żeby ryzykowac życiem w upodlających warunkach, a na koniec być przyjętym w gumowych rękawicach, jak roznosiciele śmiertelnej choroby? Czy rzeczywiście, jak sugeruje większość popularnych wypowiedzi, to zachłannośc dobr materialnych, tego ?Edenu, w jakim żyjemy w Europie? była wystarczająca, żeby ludzie palili za sobą mosty i wyruszali w nieznane?<br />Nawet z naszej bliskiej historii wiemy, że to tak nie działa. Że ludzie trzymają się tego co znają tak długo, jak mogą. Tylko radykalne, katastrofalne zmiany potrafią tak skutecznie wykorzenić ludzi. I to jest sedno. Ci ludzie nie wyjeżdżają z rodzinnych wiosek. Oni uciekają z obozów. Obozów, do których nie dociera pomoc, czasem zatrzymywana na granicy, czasem rozkradana przez pośredniczących ?dobroczyńców?. Obozów najeżdżanych przez miejscowe bojówki, armię, policję. Demolowanych pod pozorem ?szukania terrorystów?. <br />Ci ludzie siedzą w obozach nie z zamiłowania do przygód, czy w poszukiwaniu lepszego życia. Siedzą tam, bo ich rodzinne domy są zniszczone, albo zaminowane przez uciekających ISISManów. Bo uciekli w ostatniej chwili przed pacyfikacją i nie mają dokąd wrócić. Dlatego, gdy już nie mogą wytrzymać, wyruszają dalej, do mitycznej Europy. Bo dokąd?<br />Jest takie miejsce<br />Jest w Syrii region, w którym panuje pokój między narodowościami, religiami, mniejszościami i większościami seksualnymi i wszelkimi innymi. Gdzie ustrój polityczny oparty jest na feminizmie, demokracji bezpośredniej, zgromadzeniach ludowych i ekologii rozumianej jako element polityki. To Autonomia Rojavy8. ? (Rodżawa)<br />W 2012, kiedy państwo syryjskie przestało działać, na terenach przyległych do granicy tureckiej, z inicjatywy tamtejszych społeczności kurdyjskich, proklamowano wieloetniczną, inkluzywną i świecką demokracje bezpaństwową, w postaci trzech kantonów: Efrin, Kobane i Cizre.<br />Oparta na niebywale demokratycznej i radykalnej (szczególnie jak na Bliski Wschód) ideologii9, Rojava stała się azylem dla tych wszystkich, których gdzie indziej czekały prześladowania lub śmierć, okaleczenie, ukamienowanie, przymusowe małżeństwo, czy po prostu wynarodowienie10.<br />Dość szybko Rojava stała się znana, gdy na kanton Kobane ruszyła ofensywa ISIS. W styczniu, po ponad trzech miesiącach oblężenia, kiedy to ISIS zajęła prawie cały kanton, obrońcy, wspierani przez lotnictwo Zachodu, przełamali passę i odtąd odpychają ISIS coraz dalej. W tej chwili wyzwolone terytorium przekracza już obszar sprzed ataku ISIS. Walki są wciąż ciężkie, ale coraz większa część kraju jest wolna.<br />Uciekając przed ISIS, terytorium kantonu Kobane opuściło około pół miliona ludzi. To jedna ósma ogólnej liczby uchodźców syryjskich. Część z nich już zaczęła wracać do domów. <br />Odbudowa w bólach<br />Ale nie bardzo jest dokąd wracać. ISIS i naloty Zachodu obróciły miasto Kobane11 w perzynę. Poza miastem tereny kantonu są mniej zniszczone, ale za to bardzo dokładnie zaminowane12 przez wycofujących się ISISmanów. Z nadejściem wiosny, zaminowane ruiny, naszpikowane trupami ISISmanów, stały sie dosłownie rozsadnikami zarazy. Z tym też trzeba sobie jakoś poradzić13.<br />W całym kantonie Kobane zniszczenia infrastruktury14 sięgają od 60 do 100%. W tych warunkach ludzie nie mogą żyć bezpiecznie. A mimo to już wracają15.<br />Odbudowa też już się zaczęła. Ruszyła pomoc z kurdyjskich społeczności w Turcji i Europie. Ruszyła pomoc od przyjaciół Rojavy. I stanęła na tureckiej granicy16. <br />Od początku istnienia, Rojava jest cierniem w boku Turcji. Rząd turecki jawnie wspierał ISIS, kupując od nich ropę, dostarczając uzbrojenia i zapasów, przepuszczając rekruta i lecząc rannych ISISmanów. Natomiast dla Rojavy granica jest od początku zamknięta. Już w samej Turcji, parę kilometrów od celu, transporty dla Kobane i innych kantonów są blokowane. Przejście graniczne Murşitp?nar, uchylone dla ludzi, jest zamknięte od strony tureckiej dla transportu towarowego. To nieoficjalne embargo ma zdławić próby odbudowy i ponownego zaludnienia regionu17. Ma utrzymać uchodźców w obozach, lub wypchnąć ich dalej, do Europy. Wszędzie, tylko nie z powrotem do domu.<br />Dlaczego Rojava?<br />I tu docieramy do sedna. Nawet najszczęśliwszy, najgościnniej przyjęty uchodźca, pozostaje uchodźcą. Człowiekiem wydartym z własnej wsi, własnej okolicy, własnego kraju. Człowiekiem zranionym już do końca życia. Znacznie lepiej jest dlań wrócić do domu ? jesli nie do tej samej wsi, to do tej samej okolicy, czy kraju. Dlatego Rojava jest tak potrzebna. To ona jest bezpiecznym portem, do którego ludzie będą mogli wracać z obozów, szukać sobie miejsca, rozpoczynać życie od nowa. Odbudowana i stabilna Rojava nie tylko może być przykładem dla innyh regionów w Syrii i poza nią, ale też już dzisiaj daje schronienie ludziom z obozów, a także z sąsiednich, wciąż groźnych dla życia terenów18. A może przyjąć ich więcej, tylko trzeba jej pomóc. Nawet jeśli nie osiadą tam na stałe, to lepiej dla nich jest czekać na swoją szansę w demokratycznym, przyjaznym otoczeniu, na terenie własnego kraju, niż na obczyźnie.<br />W historii Bliskiego Wschodu jest to bezprecedensowa sytuacja, kiedy oddolny ruch demokratyczny, nie tracąc swego charakteru, stworzył w targanym wojną kraju obszar wolności i pokoju. I zyskał tyle siły politycznej i militarnej, aby obronić się przed najazdem najdzikszego z wrogów, jacy pustoszyli Syrię od dekad.<br />To pierwszy raz, kiedy uchodźcy maja naprawdę wybór ? nie muszą pozostawać w obozach; nie muszą uciekać do Europy. Mają dokąd wrócić19. To jest naprawdę niesamowita, jedyna w swoim rodzaju szansa. <br />Jeśli więc chcemy czynić dobro syryjskim uchodźcom, pomagajmy Rojavie. Ona pomoże innym.<br />Dla dobra Waszego i naszego<br />Europa boryka się z problemem uchodźców. Właśnie uchodźców, a nie imigrantów zarobkowych. Blokady granic zwiększają tylko ilość ofiar wśród zdesperowanych wędrowców. Na integrację brakuje środków i chęci. Ksenofobia rośnie, a faszyzujące ruchy zyskują argumenty i wyborców. Trzeszczy w szwach mit wartości humanistycznych Europy. Trzeszczy w szwach rzeczywistość Twierdzy Europa. Sytuacja jest beznadziejna.<br />A przecież wystarczy poparcie i odrobina pomocy dla Rojavy, aby ją zmienić. Najpierw znacząco, a potem być może radykalnie. Niech polityczna i materialna pomoc dla Rojavy pozwoli jej przyjąć 40 000 ludzi rocznie. 40 000 ludzi kierujących się do Rojavy, zamiast na emigrację. To zmniejszy o połowę strumień uchodźców z Syrii, a o 14% cały napływ do Europy. Niech stabilna i bezpieczna Rojava, popierana przez Unię Europejską i jej regiony, stanie się wzorem dla innych społeczności ?w strefach zagrożeń i konfliktów?. Niech obszary pokoju i bezpieczeństwa rozlewają się we wszystkich miejscach z których teraz ludzie uciekają do Europy. Bo my nie tylko nie chcemy uchodźców w Europie. My chcemy, żeby w ogóle nie było uchodźców! A Rojava daje na to realną szansę.<br />Kto ma to zrobić?<br />Wszyscy. Oczywiście, działania muszą być podjęte przez oficjalne instytucje lub przez dobrze zorganizowane grupy ? ale ktoś je musi popchnąć do akcji. Oczywiście, zakresy i motywacje tych działań będą różne. Ale to wszystko sprowadza się do jednego: większości z nas, z różnych powodów, zależy na tym, żeby do Europy trafiało jak najmniej uchodźców. A ? na razie jeśli chodzi o Syrię ? najskuteczniejszym, najbardziej etycznym i najmniej kontrowersyjnym sposobem na to jest, aby znaleźli miejsce u siebie. I tym sposobem jest Rojava. Więc weźmy się za to, po lewej, po prawej i w centrum. Oszczędźmy pieniądze, uchrońmy Polskę i Europę przed najazdem obcych, pomóżmy tysiącom ludzi ? wszystko w jednym pakiecie. Profit.<br />Co można zrobić?<br />Lista jest krótka i jasna:<br />? Bądź poinformowany/a. Dołącz do grupy na FB20, obserwuj bloga21, zapisz się do grup dyskusyjnych22.<br />? Rozmawiaj z ludźmi w swoim środowisku, zachęcaj ich do tego samego.<br />? Jeśli działasz w ruchu miejskim, partii politycznej, albo innej grupie, wywołaj dyskusję na temat pomocy dla Rojavy. Poszukaj z zaprzyjaźnionymi ludźmi argumentów pasujących do charakteru Waszej grupy: feministyczne, humanitarne, nacjonalistyczne, religijne, anarchistyczne czy jakiekolwiek Wam pasują. Przedyskutujcie je i najlepszymi pochwalcie sie online. A potem poruszcie Waszą grupę, niech zacznie popierać odbudowę Rojavy i całą ideę.<br />? Zaangażuj się w jednym lub kilku kierunkach: <br />o Nacisk na rzecz otwarcia granicy do Kobane23<br />o Nawiązanie oficjalnego partnerstwa między Twoją miejscowością lub regionem, a Rojavą lub którymś z jej kantonów24<br />o Wsparcie techniczne dla sieci ochotników25<br />o Organizowanie akcji solidarnościowych26 lub katalogowanie istniejących.<br />o Wymyślanie nowych działań27<br /><br /><br />
2015-09-14 19:31:42
cd minerwa: tekst dlugi ale cenzor skasowal moj krotki link.
2015-09-14 20:16:42
alternatywy 5: Czy słoneczko moje widzi różnicę między zwykłym komentarzem a wklejaniem....epopei ? Sądzę, że nie :-)
2015-09-14 20:29:26
cd minerwa: a czy alternatywy umie czytac- zeby nie bylo epopei podalam tylko link. Przeczytac epopeje mogl tylko ten kto chcial. Skasowali, dlatego ten dlugi artykul. Uwazam, ze ciekawe podejscie do obecnej, bardzo trudnej dla Europy sytuacji .<br />Sloneczko zadowolone ?
2015-09-14 20:39:12
blueproject2050: No wiem, rozmawialam z cenzorem, mówi że skasował bo tekst był wysłany z palca i bzdurny. Zakończył prace i nie zobaczył że wklejone zostały wszystkie bzdury, jutro mu powiem.
2015-09-14 21:31:45
syroma: Do skurn:wszystko ok ale dlaczego piszesz o sobie w pierwszej osobie liczby mnogiej?????? Tak z czystej ciekawości pytam
2015-09-14 21:56:12
cd minerwa: do blue ...... proponuje jeszcze porozmawiac z ABW, CBS ,CIA , FBI, STASI, BKA albo przeczytac skutki uboczne swoich lekow i porozmawiac z farmaceuta.
2015-09-14 22:30:51
Skurn: @syroma: A czemu ty stawiasz na końcu zdania 6 znaków zapytania, skoro poprawie stawia się jeden? ;-)<br /><br />A tak serio - kiedyś na fejsie był tak fanpejdż - Skoczowska Urna, \&quot;redakcja\&quot; składała się z więcej niż jednej osoby. Teraz po prostu trzymamy azymut.<br /><br />Poza tym, to dość często spotykana tendencja, i to w wielu mediach, że niektóre teksty pisane są w liczbie mnogiej. W lokalnych medach tego nie uświadczysz, ale w ogólnopolskich - jak najbardziej. W zagranicznych zeesztą też.
2015-09-15 07:19:23
m_w: p. Trybus i jej kariera polityczna to jakiś kabaret. Niech Pani sobie tych \&quot; uchodźców \&quot; do domu wezmie. MY jetemy MŁODYM POKOLENIEM I MY CHCEMY TU NORMALNIE ZYC. A nie wy POpapranc... będziecie nam mówić co dla nas jest dobre. GŁOS SPOŁECZEŃTWA JEST JEDEN, i niech p. Trybus nie wcika ciemonty wiecej.
2015-09-15 09:32:39
blueproject2050: jeżeli wpuścicie BANDYTÓW I ZABÓJCÓW ARABSKICH:<br />-zgłoszę obywatelski projekt o przywrócenie kary śmierci<br />-kolejnym projektem będzie wprowadzenie prawa o publicznym ich wykonywaniu<br /><br />Pomyślcie lepiej 2 razy co chcecie nam zrobić.<br />Z dziecinną łatwością przekonamy do tego projektu większość mieszkańców, czy to jest jasne?<br />
2015-09-15 12:19:42
osa: Pani Trybuś jest chyba niepoważna. Chrześcijańskie przyjęcie uchodźców? Niech sobie Pani Posłanka przyjmie ich po chrześcijańsku w swoim domu. Nikt nie chce ich w okolicy. Ciekawe co Pani Trybuś zrobiłaby w swojej nienagannej chrześcijańskiej postawie, gdyby od Syryjczyka usłyszała \&quot;islam albo głowa\&quot;. Niech się Pani Trybuś lepiej dobrze zastanowi co mówi...<br />Zgadzam się z blueproject2050 - boję się jednak, że mogłoby stać się tak jak w Szwecji - muzułmanin za gwałt na dziewczynce szwedzkiej dostał kilkadziesiąt godzin prac społecznych, ponieważ w jego kraju nie jest to czyn zabroniony...<br />Jestem przedstawicielką młodego pokolenia (25-30) i nie wyobrażam sobie, żeby żyć w jednym społeczeństwie z muzułmaninami, którzy prędzej czy później dopną swego i będziemy wszystkie chodziły pozawijane w burki, bez jakichkolwiek praw.
2015-09-15 12:26:51
as355: Wyczuwam tu związek co alternatywnie mi nerwy, zamieniło na śmiech SŁONECZKA MOJE . Może być ciekawiej jak z uciekinierami arabskimi .
2015-09-15 14:40:44
blueproject2050: Mam jeszcze jeden projekt, dla ludzi płynnie mówiących po angielsku w naszej okolicy: przekażmy przybyłym, walecznym, muzułmańskim bardzo nas nie lubiącym imigrantom co następuje:<br />-\&quot;ludzie którzy was tu z serdecznie zaprosili - znamy ich prawda ;-) otrzymali do budżetu po 6000 euro za każdego z was, doradźmy im iż te pieniądze się im właśnie należą - taka kasa na start\&quot;.<br />-z odpowiednim nastawieniem rozczeniowym skierujmy ich tam gdzie trzeba.<br />-przedstawmy osobiście stronę zapraszającą stronie zaproszonej- jest szansa że wtedy problem sam się rozwiąże.<br /><br />Kolejne projekty będą przekazywane na bieżąco, nie traćcie nadziei.
2015-09-15 16:57:49
syroma: Do skurn: aaaa, bo myślałam że to w konwencji: my-naród:)
2015-09-15 18:55:27
kukuł: Po co dyskutować na ten temat. https://www.facebook.com/mediabezfunkcjonariuszyiaparatczykow/videos/522290677929634/?fref=nf
2015-10-23 16:37:05
Agnes0011: blueproject2050, popieram, popieram, popieram. NIE dla muslimów w Cieszynie, w Polsce, w Europie! <br />Obiło mi się o uszy, że byli u nas z Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach i oglądali coś na Małej Łące. NIE chcę ich tutaj!
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: