Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Unijne środki dla przedszkoli

Od 1 października 2008 roku w cieszyńskich przedszkolach publicznych realizowany jest projekt „Edukacja przedszkolna szansą na lepszy start szkolny” współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Głównym celem projektu jest poszerzenie i urozmaicenie oferty edukacyjnej tych placówek, co stanowić ma odpowiedź na potrzeby edukacyjne i rozwojowe jakie napotykają dzieci w wieku przedszkolnym. Wszystkie działania podejmowane w ramach projektu zmierzać mają do zapewnia dziecku płynnego i bezstresowego przejścia ze szczebla edukacji przedszkolnej do szkoły, a rodzicom pokazać jak ważnym etapem dla prawidłowego rozwoju ich dzieci jest edukacja przedszkolna.

Projekt realizowany jest poprzez prowadzenie w przedszkolach dodatkowych zajęć dla dzieci. Jest nimi objętych 555 przedszkolaków co stanowi 75% wszystkich dzieci będących wychowankami cieszyńskich przedszkoli publicznych. Zajęcia prowadzone są przez 49 osób, zarówno nauczycieli wychowania przedszkolnego jak również specjalistów z takich dziedzin jak: logopedia, gimnastyka korekcyjna, język angielski. Zajęcia prowadzone są na 3 płaszczyznach oddziaływania. Pierwsza obejmuje działania artystyczne, takie jak: plastyka, muzyka, teatr, których głównym celem jest kształtowanie i usprawnianie umiejętności manualnych, ruchowych dzieci, a także dbanie o ich rozwój emocjonalny. Druga płaszczyzna to zajęcia nakierowane na przekazywaniu dzieciom wiedzy z obszaru dziedzin istotnych dla ich dalszego rozwoju z punktu widzenia wymogów, jakie stawia przed człowiekiem współczesna cywilizacja. W grupie tych zajęć znajduje się język angielski i informatyka. Trzecia płaszczyzna nastawiona jest na eliminowanie wad rozwojowych, jakie najczęściej napotykają dzieci na etapie edukacji przedszkolnej. Stąd też w ramach projektu prowadzone są zajęcia z logopedą mające na celu korygowanie wad wymowy i jej usprawnianie, gimnastyka korekcyjna, której głównym celem jest zapewnienie właściwej postawy ciała i jego prawidłowego funkcjonowania ruchowego oraz zajęcia dla dzieci leworęcznych.

Liczba uczestników wszystkich zajęć to 1151, z czego wynika, iż statystycznie jeden uczestnik projektu bierze udział przynajmniej w 2 rodzajach zajęć. Faktycznie natomiast są dzieci, które uczestniczą tylko w jednym zajęciu, a są takie, które biorą udział w dwóch, trzech, a nawet czterech różnych zajęciach. Najwięcej dzieci, bo aż 260, bierze udział w zajęciach muzycznych. Na drugim miejscu pod względem dotychczasowej liczby uczestników jest język angielski, w nauce którego uczestniczy 253 dzieci, a na trzecim zajęcia plastyczne obejmujące grupę 189 przedszkolaków. Na zajęcia z gimnastyki korekcyjnej uczęszcza 172 dzieci, na zajęcia logopedyczne – 136, na zajęcia teatralne – 81, na informatykę – 46, a w zajęciach dla dzieci leworęcznych uczestniczy 14 przedszkolaków.
Wśród uczestników projektu znajdzie się grupa 20 dzieci niepełnosprawnych, dla których dodatkowe zajęcia stymulujące ich rozwój mają szczególne znaczenie. Z myślą o nich zakupione zostało specjalne stanowisko komputerowe. Jest ono wyposażone w dodatkowe elementy, które umożliwią dzieciom niepełnosprawnym nie tylko opanowanie umiejętności posługiwania się komputerem, ale stwarzają im nowa i ciekawą formę zdobywania wiedzy, poznawania świata, a tym samym własnego rozwoju.

Odrębnym zadaniem, realizowanym w ramach projektu jest „Spotkanie w teatrze” zaplanowane na maj 2009 i 2010 roku. Jego głównym celem jest promowanie edukacji przedszkolnej. W ramach zadania, od 16 lutego br. w 11 cieszyńskich przedszkolach prowadzone są zajęcia, na których dzieci przygotowują się do występu w spektaklu, który wystawiony zostanie w cieszyńskim teatrze w trzeci weekend maja br. Części spektaklu będą przygotowywane oddzielnie przez poszczególne przedszkola jednak pod względem tematycznym tworzyć będą spójną całość, a spektakl będący efektem ich pracy będzie nosił tytuł „Przedszkolaki idą do Europy”.

Prowadzenie tak wielu dodatkowych zajęć na tylu płaszczyznach oddziaływania nie byłoby możliwe bez otrzymania dotacji ze środków unijnych. Całkowity koszt projektu, który realizowany będzie w okresie od 1 października 2008 r. do 31września 2010 r. wyniesie 528 546,00 zł z czego 520 452,80 zł to dotacja rozwojowa przyznana z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, natomiast 8 093,20 zł to wkład własny wnioskodawcy czyli środki jakie na realizację projektu przekaże gmina Cieszyn. Otrzymanie środków unijny było możliwe dzięki złożeniu wniosku o dofinansowanie, który był odpowiedzią na konkurs ogłoszony przez Marszałka Województwa Śląskiego. Wniosek przygotowany został przez Wydział Edukacji i Kultury Urzędu Miejskiego w Cieszynie i złożony w czerwcu ubiegłego roku. Aby otrzymać dofinansowanie wniosek musiał pozytywnie przejść ocenę formalną, merytoryczną, a ponadto spełnić ogólne kryteria horyzontalne tzn. wykazać zgodność z polityką i zasadami unijnymi m.in. polityką równych szans, polityką ochrony środowiska i polityka rozwoju społeczeństwa informatycznego. Wniosek przeszedł pozytywnie zarówno ocenę formalna jak i merytoryczną i znalazł się na 9 miejscu wśród 29 wniosków, które otrzymały dofinansowanie. Oceniony został na 93 pkt. ze 100 możliwych do uzyskania.

Koordynator projektu
Dagmara Górniak


 

źródło: ox.pl
dodał: CR

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: