Teraz tysiące, potem miliony
Wykonawcę, który opracuje dokumentację projektową linii kolejowej nr 190 z Bielska-Białej do Skoczowa, wyłoniono w przetargu, w lipcu br. Wygrało konsorcjum spółek Koltech Infra i Infrares. Za projekt mają otrzymać 9,7 mln zł netto.
Koszt rewitalizacji trasy z Bielska-Białej do Skoczowa szacowany jest na ponad 350 mln złotych. Partycypują w tym nie tylko samorządy należące do Aglomeracji Beskidzkiej, ale także województwo śląskie. Ich łączny wkład w inwestycję ma wynieść 15 proc. jej wartości.
- W 2024 r. koszty projektu po stronie woj. śląskiego wyniosą 80,3 tys. zł – napisano w uzasadnieniu poniedziałkowej uchwały sejmiku.
Jest to zgodne z decyzjami podjętymi trzy lata temu. W 2021 roku Sejmik Województwa Śląskiego uchwalił, że w latach 2023-2024 samorząd województwa przeznaczy na rewitalizację linii kolejowej Skoczów Bielsko-Biała 410 tys. zł, a w latach 2025-2028 co roku 3,9 mln zł. Pieniądze będą pochodziły z budżetu województwa.
Zgodnie z zapowiedzią PKP PLK prace projektowe zadania "Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów - Bielsko-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn - Skoczów - Bielsko-Biała - Wadowice - Kraków) w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej Plus do 2029 r.", będą realizowane w latach 2024-27, a budowlane w latach 2027-29.
Projekt rewitalizacji przewiduje przebudowę odcinka linii o długości prawie 22 km. Pojadą nim pociągi z prędkością 80 km na godzinę. Odcinkowo będą mogły rozwinąć prędkość do 120 km na godzinę. Bielszczanie zyskają połączenie ze Skoczowem i dalej, z Cieszynem i Wisłą. Z kolei mieszkańcy Cieszyna i Wisły dojadą pociągiem do Bielska-Białej i dalej, do Krakowa. Połączenie będzie dużym ułatwieniem dla studentów i turystów. Czas podróży między Bielskiem-Białą a Skoczowem wyniesie 36 minut. Do Cieszyna dojazd zajmie niecałą godzinę.
Trasa kolejowa Bielsko-Biała -Skoczów jest nieczynna od 2009 r. W ramach rewitalizacji mają zostać wybudowane m.in. nowe przystanki oraz przebudowane już istniejące.
Program Kolej Plus, który jest głównym źródłem finansowana rewitalizacji, zaplanowano do 2029 r. Jest on wart około 13,3 mld zł. Z tego 11,2 mld zł stanowią pieniądze budżetu państwa, a około 2 mld zł to fundusze samorządów. Program ma wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów.
Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Woj. Śląskiego Aglomeracja Beskidzka tworzy 41 jednostek: miasto Bielsko-Biała, powiaty bielski, cieszyński i żywiecki, a także wszystkie gminy na tym terenie. Na tym terenie mieszka 650 tys. osób.
(ach)
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.