Szkoła marzeń w Drogomyślu
Od tego roku szkolnego oferta edukacyjna drogomyskiej placówki znacząco wzrosła. Dzięki udziałowi w projekcie „ Rozwój przez edukację w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Drogomyślu” szkoła wzbogaciła swe zaplecze o najnowocześniejsze pomoce naukowo-dydaktyczne, najnowszą technologię TIK (technologia informacyjno-komunikacyjna), podniosła kwalifikację kadry, poszerzyła również znacząco pulę godzin do wykorzystania na zajęcia dodatkowe. Placówka cieszy się ponadto z wyremontowanej w ramach projektu, pachnącej nowością pracowni przyrodniczej.
- Jesteśmy świadkami spełniającego się marzenia uczniów i nauczycieli o nowoczesnej szkole nastawionej na indywidualną aktywność i nowe technologie. Szczególnie cieszy fakt, że na remont pracowni udało się pozyskać dofinansowanie ze środków europejskich. Jestem pewna, że zdobywanie wiedzy w tej nowocześnie zaaranżowanej przestrzeni będzie dla uczniów wspaniałą przygodą, a nauczyciele, którzy w ramach projektu mają możliwość doskonalenia swoich kompetencji z jeszcze większą pasją będą dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem – mówiła wiceminister Marzena Machałek, która obecna była na uroczystym otwarciu pracowni.
Nowa pracownia wyposażona jest m.in. w tablicę interaktywną, nowe laptopy, robot przeznaczony do nauki programowania i zestaw kreatywny pozwalający zbudować osobistego robota. Do dyspozycji uczniów z Drogomyśla jest też profesjonalny teleskop, dzięki któremu można prowadzić obserwacje kraterów Księżyca i detali na niektórych planetach. Oprócz tego placówka może poszczycić się trójokularowym mikroskopem cyfrowym z kamerą czy mikroskopami stereoskopowymi. Wyposażona jest ponadto w sprzęt i rozmaite atrakcje, za pomocą których uczniowie mogą osobiście badać mikroświat i poznawać tajniki przyrody, mając do dyspozycji setki biologicznych preparatów mikroskopowych. To tylko niektóre z zakupów, pozwalające zarówno uczniom jak i nauczycielom na rozwinięcie skrzydeł. Otrzymane fundusze pozwalają bowiem uczniom korzystać z zajęć dodatkowych, a dzięki projektowi nauczyciele mają możliwość uczestniczenia w szkoleniach w celu poszerzenia możliwości wdrażania innowacyjnych metod nauczania.
- Gminy Strumień nie byłoby stać, szczególnie teraz, w dobie pandemii, na taki wydatek. Dlatego bardzo się cieszę, że złożone przez nas wnioski zostały docenione i to przy tak dużej konkurencji. Dzięki dofinansowaniu nasi uczniowie mogą uczestniczyć w zajęciach zarówno wyrównawczych, ale i rozwijających, które wykraczają poza podstawę programową. Jednocześnie też mogą korzystać z nowoczesnych pomocy dydaktycznych, w które zostały zaopatrzone szkolne pracownie, natomiast nauczyciele mogą podnosić swoje kompetencje. Jestem dumna z tego, że drogomyska placówka prężnie się rozwija, ma swoją wizję i uczestniczy w licznych projektach, starając się o dofinansowanie ze środków zewnętrznych - podkreśla Anna Grygierek, burmistrz Strumienia.
Starania o pozyskanie środków z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014–2020 podjęło wiele instytucji. W sumie ze 170 wniosków w województwie śląskim dotyczących wsparcia udzielanego przez Europejski Fundusz Społeczny wyłoniono tylko 51 „zwycięzców”. Wśród nich doceniono dwa wnioski złożone przez Gminę Strumień. Jeden dotyczył Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Zabłociu, drugi Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Drogomyślu.
Dzięki uczestnictwu w programie placówka w Drogomyślu zyskała ogromny potencjał, co podkreśla jej dyrektor, Ilona Gabryś - Realizowanie działań projektowych daje ogromne możliwości naszej szkole w zakresie praktycznej nauki przedmiotów ścisłych. W ostatnich latach nasza młodzież poznawała tajniki wiedzy matematyczno-przyrodniczej głównie za pomocą metod podawczych, czy też z wykorzystaniem technik multimedialnych. Dziś nasi uczniowie mają możliwość pracować metodą doświadczenia i eksperymentu, mogą za pomocą zmysłów dostrzegać zmiany, porównywać wyniki doświadczeń, zbierać wiedzę praktyczną i budować własną bazę, z której, mam nadzieję, uda im się korzystać z powodzeniem w kolejnych latach. Bardzo cieszy mnie fakt, że nasi uczniowie mogą nie tylko rozwijać się intelektualnie, ale również integrują się, prowadząc wspólne działania. Uczą się zachowań społecznych koniecznych do ich dalszego rozwoju. Nasza placówka rozwija się i pięknieje z roku na rok. Obecnie za sprawą prowadzonego projektu infrastruktura szkolna, mnogość pomocy dydaktycznych pozwala na jeszcze lepszą pracę nauczyciela z uczniem. Nauczyciele mogą wreszcie wykazać się swoimi wysokimi umiejętnościami, korzystają z najnowocześniejszego sprzętu, co pomaga im prowadzić bardzo ciekawe zajęcia - cieszy się Ilona Gabryś.
Co warto podkreślić, udział we wszystkich zajęciach realizowanych w ramach projektu jest nieodpłatny i traktowany jako dodatkowy. Polegał na zadeklarowaniu chęci uczestnictwa. Oferta zajęć proponowanych przez szkołę obejmuje trzy segmenty: dydaktyczno-wyrównawczy, rozwijający oraz spotkania prowadzone metodą eksperymentu. Łącznie w ramach projektu zrealizowanych zostanie aż 800 godzin zajęć dodatkowych.
Stworzenie młodym ludziom środowiska, w którym mogą rozbudzić swoje pasje, zainteresowania, polubić naukę czy choćby daną jej dziedzinę, poznać własne umiejętności, a dzięki temu - podnieść samoocenę, jest niezwykle istotny, zwłaszcza na etapie dorastania. Jednym z priorytetów „unijnych zajęć” jest właśnie wspomaganie uczniów w rozwijaniu tzw. kompetencji kluczowych - są to umiejętności matematyczno-przyrodnicze, nauka języków obcych, a także przydatne w życiu umiejętności uniwersalne - kreatywność, innowacyjność, obsługa urządzeń TIK (technologia informacyjno-komunikacyjna), przedsiębiorczość, krytyczne myślenie, rozumienie, umiejętność rozwiązywania problemów i uczenia się oraz umiejętność pracy zespołowej, co będzie mogło szczególnie zaowocować na dalszych etapach wkraczania w dorosłe życie, także po rozpoczęciu pracy zawodowej.
Oś priorytetowa: XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego, działanie: 11.1. Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego, poddziałanie: 11.1.4. Poprawa efektywności kształcenia ogólnego - konkurs, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Społeczny)
Artykuł sponsorowany