Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Rewolucja Lutra

W poniedziałek (29.01) na terenie Świetlicy Krytyki Politycznej w Cieszynie odbyło się spotkanie, dotyczące życiorysu Marcina Lutra. Dyskusja dotyczyła zarówno wiary, jak i tematów z wiarą niezwiązanych, czyli na przykład z rozwojem edukacji i nauki, który jest utożsamiany z rozwojem protestantyzmu. W dyskusji została przybliżona książka ''Marka Lutra'', autorstwa Andrew'a Pettegree.

W dyskusji wzięła udział dr hab. Grażyna Kubica-Heller z Uniwersytetu Jagiellońskiego, Marcin Gabryś, zajmujący się cieszyńskimi zbiorami Kościoła Jezusowego a prowadzenie dyskusji przypadło dr hab. Grzegorzowi Studnickiemu z Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. W czasie dyskusji skupiono się między innymi na rozwoju miejscowości, w której Luter mieszkał i rozwoju nauki, który pociągnęła za sobą działalność luterańskich misjonarzy.

- W książce, której autorem jest Andrew Pettegree został przedstawiony dosyć niecodzienny punkt widzenia – rozpoczął rozmowę Grzegorz Studnicki – protestantyzm i działalność Lutra została opisana przez pryzmat rozwoju technik druku. W jaki sposób więc działalność mnicha ugustyńskiego przyczyniła się do zmian?

Poruszone zostały tematy, takie jak wpływ działalności Lutra na rozwój samej Wittenbergi, która już wcześniej była miastem akademickim. Działalność Marcina Lutra jednak wpłynęła na rozwój nauki w mieście i na rozwój samego miasta. Luter swoimi tezami oraz propagowaniem protestantyzmu przyczynił się również do akceptowania różnorodności religijnej.

W dyskusji nie brakowało również akcentów lokalnych. Śląsk Cieszyński uważany był za główny ośrodek protestantyzmu w Polsce. Cieszyn z kolei przez długie lata był istotnym ośrodkiem drukarskim i wydawniczym. Jak w swojej książce wskazał Pettegree, Luter przyczynił się do rozwoju drukarstwa, więc można się dopatrywać jego bezpośredniego wpływu również na sam Cieszyn, który do dziś jest miastem wielowyznaniowym.

źródło: ox.pl
dodał: JS

Komentarze

37
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2018-01-30 17:19:30
pawel21_13: \&quot;Luter swoimi tezami oraz propagowaniem protestantyzmu przyczynił się również do akceptowania różnorodności religijnej.\&quot;<br /><br />Cytat z doktora Marcina Lutra o żydach. Modny temat dzisiaj:<br /><br />\&quot; Żydzi zasługują na to, by wieszać ich na szubienicy siedem razy wyżej od zwykłych złodziei.\&quot;<br /><br />- \&quot;Żydzi to są tak zdesperowanym, złym i jadowitym czymś, że od 1400 lat byli i są wszelką naszą plagą, chorobą i nieszczęściem. Summa: są prawdziwymi diabłami.\&quot;<br /><br />Praojciec antysemityzmu i nazizmu dr Marcin Luter.<br /><br />
2018-01-30 17:35:30
krolik bugs: W koncu Niemiec.....
2018-01-30 18:13:52
krzysztof.mm: Niedouczonym jak pawel oszołomom przypomnę, że Luter kształcił się i formował w kościele dziś zwanym katolickim, w którym antyżydowskie idee obecne były na wieki przed Reformacją. <br />Przykładem pogromy i prześladowania Żydów aż do końca XV w. w Hiszpanii, potem ocalałą resztę stamtąd wypędzono. <br />Takich wydarzeń było wiele, wszystkie z inspiracji i za przyzwoleniem, a nieraz czynnym udziałem kościoła. <br /><br />Nie wiem, jak wygląda dziś sytuacja w kontekście antysemityzmu w kościołach protestanckich, u \'naszych\' ewangelików tych postaw się nie zauważa. Natomiast polski kler katolicki i duża część baranków - owszem, wśród nich te patologie kwitną jak przed wiekami, mają się dobrze. Casus Międlara doskonale tę sytuację zilustrował. <br /><br />ps<br />to już było pisane, ale widać wypada do znudzenia powtarzać osobnikom o króliczej inteligencji - Hitler i gros jego bandy to byli katolicy.
2018-01-30 18:29:47
stefanbbn: pawel przeczytaj prosze dostepna po polsku ksiazka :Papieże a Żydzi<br />David I. Kertzer Doniosłe i głośne w świecie dzieło napisane przez wybitnego historyka, jednego z pierwszych naukowców zaproszonych do tajnych archiwów watykańskich. W oparciu o przechowywane tam dokumenty David I. Kertzer dowodzi, że w trwającej wiele dziesięcioleci kampanii demonizowania Żydów - kampanii, której tragicznym finałem był holokaust - istotną rolę odegrał Watykan. Poparcie, którego kolejni papieże udzielali francuskiemu księdzu Ernestowi Jouin, wpływowemu i nieprzejednanemu antysemicie, współpraca nuncjusza papieskiego Antonia Agliardiego z zaciekłym wrogiem Żydów, przywódcą austriackiej Partii Chrześcijańsko-Społecznej, Karlem Luegerem, czy wreszcie raporty watykańskiego wizytatora Achille Rattiego, późniejszego papieża Piusa XI, który w 1918 roku donosił z Polski o silnym i złowrogim wpływie Żydów na ówczesną sytuację - to niektóre z opisanych w książce przykładów tolerowania czy wręcz inspirowania nastrojów antysemickich przez najwyższych hierarchów Kościoła. Autor przytacza zarazem wiele nieznanych dotąd dowodów świadczących o zaangażowaniu katolików w obronę Żydów; podkreśla, że jego zarzuty nie są wymierzone w katolicyzm, a wyłącznie w dostojników, którzy sprzeniewierzyli się zasadom własnej wiary.<br />Pawel-jak przeczytast co papieze o zydach napisali to nawet tobie zrobi sie niedobrze.Nie bronie Lutra-sam jestem ewangelikiem
2018-01-30 19:57:53
wislanin135: Dla wszystkich , a w szczegolnosci do wielebnego Pana Pawla.<br />Marcin Luter byl wychowankiem kosciola katolickiego i przez KK pietnowany <br />przypomne Papieza Piusa XII... <br />Przed przyjęciem Tiary Papieskiej Pius XII był noncjueszem apostolskim w Niemczech i przekazał Hitlerowi fundusze na założenie partii nazistowskiej . Po tym jak został papieżem przesłał Hitlerowi protekcjonalną notkę następującej treści ;<br /><br />\&quot; Do słynnego pana Adolfa Hitlera , słynnego kanclerza Niemieckiej rzeszy , wspominamy z wielką przyjemnością lata spędzone w Niemczech w roli nuncjusza apostolskiego a więc uczyniliśmy wszystko co w naszej mocy by ustanowić haromijne relacje między państwem a kościołem , teraz jeszcze bardziej żrliwie modlimy się o osiągnięcie tego celu . \&quot;<br /><br />- Papież Pius XII<br /><br />\&quot; .. z Żydami wolno tak mało obcjować jak z diabłem , oni nie są lepsi niż świnie i kozły .. synagoga jest nie tylko teatrem , jest domem publicznym , jaskinią zbójców i mijescem schronienia nieczystych zwierząt , siedliskiem diabłów . Chrześcijanie nie powinni zasięgać porady u żydowskich lekarzy , lecz \&quot; raczej umrzeć \&quot; , odwrócić się od wszystkich Żydów jak od zarazy i epidemii rodzaju ludzkiego . \&quot; <br />on byl jednym z wielu Papiezy antysemitem. Jezeli chcesz przypomne Tobie chetnie \&quot;Zlote Mysli\&quot; papieski innych. Pozdrawiam i zycze milego wieczoru.<br />
2018-01-30 21:09:48
pawel21_13: Nie produkujcie się już tak. Nie będę dyskutował z ludzmi, którzy interpretują biblię na modłę luterską i posługują się kłamstwami.
2018-01-30 22:02:12
torcin: Wyjątkowo podłe podejście Lutra do społeczności żydowskiej świadczy o tym jakim był człowiekiem. Nic dziwnego że cała ta szopka pseudoreformacyjna jaka była odstawiana przez Kościół to tylko żenujące pozory nagradzane broszkami.
2018-01-30 23:22:43
elap: O tak, tego się trzymajcie jak mucha kupy. Tylko tych słów Lutra o Żydach. To wam pozwala krytykować osobę Lutra i całą reformację. Co za paradoks- sami antysemici wśród przedstawicieli i wyznawców KK, a takie wielkie obruszenie na kogoś kto opluwa Żydów. To dopiero szopka!
2018-01-31 05:55:02
krzysztof.mm: Luter prosto w twarz wygarnął katolikom - przede wszystkim klerowi, ale nie tylko - brutalną prawdę o ich zakłamaniu i obłudzie, chciwości i rozpuście, odejście od Ewangelii. Prawdę o gniciu tego kościoła.<br /><br />Zdobył swym mądrym ewangelicznym nauczaniem posłuch u milionów.<br />Jego reforma kościoła zaburzyła wielowiekowe status quo katolików, sprowadzające się do niemal absolutnej, pysznej i chciwej władzy nad światem.<br />Zlikwidował raz na zawsze monopol Rzymu na chrześcijaństwo w zachodnim świecie.<br /><br />Tego strącenia z piedestału pychy katoliccy biskupi i papieże nie potrafili wybaczyć Lutrowi przez wieki. <br />Dziś zachowanie pisowskich posłów w parlamencie, widoczne tu i ówdzie wręcz plugawe komentarze na temat protestantyzmu świadczą o tym, że prawda Lutra wciąż kole w oczy.
2018-01-31 08:38:26
hanbes: Ludzie, opamiętajcie się! Czy te Wasze cytaty służą dobremu? Nie jestem protestantem ale po co kopać do gówna skoro nie śmierdzi... Historie wyznań mają swoje cienie i blaski a co to ma do współczesności? Każdy ma swoją wiarę, poglądy. Czy to Żyd, ewangelik, prawosławny - nieważne! Ważne, że jest dobrym człowiekiem... To chyba powiedział Konfucjusz: obojętnie czy kot jest czarny czy biały, ważne żeby do brze łapał myszy...
2018-01-31 08:43:36
mateusz81: @krzysztof.mm<br /><br />Zamiast obrażania innych użytkowników zapoznaj się z filmen Grzegorza Brauna o reformacji.<br />Nie ma żadnych wątpliwości co do antysemityzmu Lutra.<br />Również - pamietaj, ze Luter zdradził święcenia zakonne i pociagnal za soba zakonnice ktora rowniez zlamala sluby czystosci zlozone przed Bogiem. W zwiazku z tym - poczatek protestantyzmu jest zakorzeniony w klamstwie.
2018-01-31 09:41:43
akord60: W poszukiwaniu Universum - dobrze jest być agnostykiem. Czy Luter był antysemitą? W 100% - i co z tego? Spuścizna dzisiejsza to cały światowy protestantyzm, nurt, który odmienił świat, zepchnął z piedestału zmurszały katolicyzm. Hitler był katolikiem - a gdyby nie był - czy miliony ofiar miałyby inny wymiar? Interpolując - cały Wszechświat, miliony ludzi, wiele wiar (a może wierzeń) do jednej osoby - czy kiedy umrzesz, pójdziesz do \&quot;nieba\&quot;? Tak?
2018-01-31 09:49:07
stefanbbn: mateusz,pawel-jak dlugo jeszcze chcecie zyc w nienawisci i grzechu?Polski papiez Jan Pawel II o Lutrze:Jan Paweł II wobec Lutra<br /><br />Wielokrotnie już Jan Paweł II z uznaniem wypowiadał się o Marcinie Lutrze.<br /><br />W 1980 r., będąc w Moguncji, Papież porównał się do Lutra, który na przeło- mie 1510 i 1511 r. przybył do Rzymu jako pielgrzym "poszukujący i stawiają- cy pytania", lecz nie chciano go wysłuchać.<br /><br />Jan Paweł II po kilku wiekach od tamtego wydarzenia przybył do Moguncji, do "duchowych spadkobierców Marcina Lutra" jako pielgrzym.<br /><br />Papież określił swoją obecność pośród "duchowych spadkobierców Marcina Lutra" mianem spotkania będącego "znakiem jedności w centralnych tajem- nicach wiary".<br /><br />W znanym liście z okazji pięćsetnej rocznicy urodzin Lutra (1983) Jan Paweł II napisał, że naukowe badania postaci Lutra ukazały<br /><br />"głęboką religijność Lutra, którą powodowany stawiał z gorącą namięt- nością pytania na temat wiecznego zbawienia".<br /><br />W grudniu 1983 r. w zborze luterańskim, Papież odmówił modlitwę "o jedno- ść chrześcijan" ułożoną przez Lutra w ostatnich latach jego życia.<br /><br />W czasie wizyty w Niemczech w czerwcu 1996 r. Papież mówił o winie katoli- ków za to, że doszło do konfliktu katolicko-luterańskiego i zapewniał, że "na- woływanie do reformy Kościoła było w pierwotnym zamyśle Lutra wezwaniem do pokuty i odnowy".<br /><br />"Po stuleciach bolesnej w obcości i sporów wspomnienie o nim pozwala nam dziś wyraźniej dostrzec wielką doniosłość jego postulatów, by teolo gia była bliższa Pismu Świętemu, i jego dążenia do duchowej odnowy Kościoła" - kontynuował Papież.<br /><br />Accattoli przypomniał też słowa Papieża, wypowiedziane podczas podróży do Skandynawii w 1989 r., o tym, że<br /><br />"każda ekskomunika ustaje z chwilą śmierci obłożonego nią człowieka",<br /><br />przez co Jan Paweł chciał dać wyraz swemu przekonaniu, że Lutra nie uważa już za ekskomunikowanego [34].Pawel ty chyba nie jestes katolikiem -przeciez papiez uwazany jest za nieomylnego w kosciele katolickim,co do twojej fobii na ewangelilkow,moze moglby pomoc psychiatra.Jako ewangelik uwazam i moj kosciol ze w sprawie antysemityzmu wszyscy zawiedli,winni sa i ewangelicy i katolicy i inne wyznania .Obecnie ,albo lepiej powiedziec od lat przyznajemy sie my ewangelicy do naszych win, zalujemy za nasze winy prosimy o przebaczenie i pragniemy dobrych relacjii z Zydami i naturalnie ze wszytkimi chrzescianami.Ostatni papieze staraja sie isc podobna droga-szkoda ze niektore owieczki w dalszym ciagu pragna zyc w tym bagnie nietolerancji.I jeszcze jeden cytat:Reformacja zatem miała wpływ na rozwój doktryny katolickiej" - powiedział Prymas Polski.<br /><br />Przypomniał powstanie seminariów duchownych, kształceniu kleryków, trosce o diecezje, dzieło Karola Boromeusza i jego zaangażowanie w wizytacje parafii, w budowanie ducha wspólnot parafialnych. "Wszystko to zostało dokonane przynajmniej w odpowiedzi na to, co zostało postawione jako punkt wzywający z Reformacji" - powiedział Prymas Polski.
2018-01-31 09:51:06
mateusz81: @akord60<br />Gdyby reformacja nie byla niektorym politycznie na reke to Luter nic by nie zrobil. Dobrze jest to wytlumaczone w ostatnim filmie Grzegorza Brauna o reformacji - porazajacy dokument.
2018-01-31 09:55:03
mateusz81: @stefan<br />Badanie prawdy nie jest grzechem. Natomiast jezeli chodzi o nienawisc - proponuje przesledzic posty np. @krzysztof.mm<br />Mam wielu znajomych bedacych protestantami i to jest osobna sprawa. Natomiast kazdy ma prawo zajac stanowisko odnosnie tego czy dobrze stalo sie, ze reformacja miala miejsce i co z niej wyniklo. Jeszcze raz zachecam do obejrzenia filmu Grzegorza Brauna.
2018-01-31 10:29:07
stefanbbn: mateusz jesli tak lubisz filmy to polecam Luther z 2003 roku reżyseria: <br /><br /> Eric Till .Film jest filmen-jesli chcesz polece ci jeszcze inne filmy o Lutrze.Wazne sa fakty historyczne a nie pelna przesady inerpretacja.Mateusz czytalem historie slaska cieszynskiego:po polsku-wydana przez historykow polskich,po niemiecku-wydana przez historykow z Austrii i Niemiec i po czesku wydana przez historykow czeskich.Jeden Slask Cieszynski-trzy rozne interpretacje-dlatego staraj sie wierzy faktom a nie ich interpretacji.Film pana Brauna jest dla publicznosci jak pawel albo ty-Pan Braun cieszy sie jak kupisz jego film-reszta go nieobchodzi
2018-01-31 10:48:31
akord60: do m.in. mateusz81<br />Oprócz Grzegorza Brauna polecić również trzeba (co prawda w innym temacie, ale też w zakresie odkrywania prawdy) film \&quot;Smoleńsk\&quot; - jest to fabuła, ale jednak potwornie porażająca! I tu pytanie retoryczne - Czym?
2018-01-31 10:49:55
wislanin135: Wielebny uzytkowniku \&quot;mateusz81\&quot;<br />Proponuje mi Pan obejrzeć film Grzegorza Brauna pt. Luter i Rewolucja protestancka. Ja ten film widzialem ( juz o tym pisalem ale do Pana powtorze ), i musze powiedziec ze jest nagonka na Lutra okropnymi klamstwami. Faktow zero...<br />Mowi on ze Luter jakoby byl pierwszym Fuehrer`em do Pana informacji Fuehrer znaczy w jezyku niemieckim nic innego jak kierownik albo operator na przyklad Geschaeftsfuehrer jest kierownikiem firmy, Lokfuehrer to maszynista, Maschinenfuehrer to osoba ktora obsluguje maszyne. Co zas do Lutra to powinien Pan wiedziec ze Hitler byl katolikien tak jak najwieksze \&quot; slawy \&quot; tamtych czacow jak Heinrich Himmler, Joseph Goebbels czy Hermann Goering , nawet najslunniejszy oprawca KZ Auschwitz Rudolf Hoeß lub \&quot;slynny \&quot; doktor Josef Mengele byli katolikami. Nawet Watykan pomogl mu i wielu innym oprawcom w ucieczce do Ameryki Poludniowej. ( Jak juz tu wspomnial Pan Stefan ) . Dalej mowi ze Luter zapoczatkowal spalenie ksiazek ktore zostalo \&quot; przejete przez Hitlera w roku 1933 , jest to klamstwo bo kosciol Katolicki robil juz to od bardzo dawna. 1 sobór nicejski, : Ariusz wraz ze swoimi dwoma najgorliwszymi poplecznikami wyrokiem soboru 19 czerwca 325 został skazany na wygnanie do Ilirii, a księgi zawierające jego nauki zostały spalone. Nastepny kandydat - sobór powszechny Efez, : Nestoriusz wraz ze swoimi uczniami uczestniczył w tym soborze, który ostatecznie okazał się dla niego zupełną porażką. Nauka Nestoriusza została potępiona jako heretycka. On sam został pozbawiony godności patriarszej. Cesarz zarządził wygnanie go do Bostry w Arabii, a potem do klasztoru w egipskiej Wielkiej Oazie. Tam Nestoriusz zmarł jako wygnaniec i więzień, nie wyrzekłszy się jednak swych przekonań. Jego prace teologiczne z tego okresu spalono po jego śmierci. Piotr Abelard w 1121 roku na synodzie Soissons (jego pierwsza rozprawa teologiczna \'\'O Trójcy Świętej\'\' skazana na spalenie; został zmuszony do przebywania w klasztorze św. Medarda, z którego uciekł i ok. 1123 roku założył na pustyni Quincey klasztor pod wezwaniem Parakleta) i w 1141 roku na synodzie w Sens (zwołany za namową Bernarda z Clairvaux). Rok 1207 \&quot;Święty Dominik\&quot; przekazuje ogniu dziela katarzy z Langwedocji .... .Księgą niszczoną i paloną przez stulecia był żydowski Talmud. Począwszy od 1242 roku, gdy dokonano w Paryżu pierwszego publicznego palenia Talmudu - spłonęły dziesiątki tysięcy tomów. Za paleniem Talmudu szły pogromy.i moglbym wymieniac tak bez konca.<br />Film o Lutrze sugeruje ze nauka luterska jakoby przyczynila sie do powstania faszyzmu w Niemcach.<br />W katolickich Itali - Marsz na Rzym (wł. Marcia su Roma) - określenie faszystowskiego zamachu stanu w 1922 roku, w wyniku którego we Włoszech zdobył władzę Benito Mussolini. \'\'Marsz na Rzym\'\' polegał na koncentracji członków faszystowskich bojówek w stolicy Królestwa Włoch. Zamach miał miejsce w dniach 27 - 29 października 1922 r.<br />W 1932 roku Faszyzm przedstawiony jest przez Benito Mussolini nie tylko jako doktryna polityczna, ale także religijna i historyczna. Główną doktryną faszyzmu ma być, zdaniem autora, statolatria, kult władzy i siły.<br />Rok 1933 katolicka Espania -Falanga Hiszpańska (hiszp. Falange Espa?ola) - hiszpańskie ugrupowanie polityczne (pierwotnie faszystowskie[1]), założone w roku 1933. W latach 1937-1975 główna i jedyna legalna siła polityczna frankistowskiej Hiszpanii.<br />To pytam sie Pana jak to jest mozliwe ze w luteranskien Szwecji , Norwegi, Dani czy Finlandi nie bylo jeszcze nigdy zadnego Fuehrer`a ??? a myslac kategoriami tego filmowego \&quot;dziela\&quot; pana Braun`a musialo by ich byc sporo , jezeli luteranizm jest podatna gleba do faszystow. Proponuje mniej pana Braun`a a wiecej prawdziwej wiary.<br />Zycze milego dnia
2018-01-31 10:55:25
mateusz81: @wislanin135<br />Nie ma zadnej nagonki na Lutra. Jest po prostu proba zmierzenia sie ze skutkami reformacji. Grzegorz Braun wypunktowal reformacje tak solidnie, ze nikt nawet nie pokusil sie o polemike.
2018-01-31 11:45:05
stefanbbn: mateusz 81-ten film o Lutrze z 2003 roku byl pokazywany na calym swiecie,nominowany do nagrod,Film pana Brauna nie zostal nawet nominowany dla np najlepszej dokumentacji,czy filmu historycznego,przykro mi ze w Polsce odbil sie takim echem,myslalem ze dla katolika papiez jest nieomylny, nastepca chrystusa na ziemi,tymczasem ty i pawel i niestety inni jak papiez POLSKI pisze o glebokiej wierze Lutra, a obecny Franciszek swietuje 500 lat reformacji nie wierzycie nawet PAPIEZOM -pan Braum zostal waszym autorytem.Przykre to .Mateusz piszesz z z Braunem nikt nie chce polemizowac-to prawda-z panfletem nie ma sensu na polemike.Zastanow sie dlaczego Film Brauna nie pokazuja w ameryce,dlaczego nie zbiera nagrod, wyroznien.<br />
2018-01-31 11:59:55
mateusz81: @stefanbbn<br />Czy film Luter o ktorym piszesz wspomnial dlaczego Luter poszedl do zakonu? Czy wspomnial okolicznosci smierci Lutra? Wspomnial dlaczego Luter dostal wsparcie w dystrybucji swoich pogladow? Wspomnial o podzialach wewnatrz grupy reformatorow? O tym, ze Luter w zakonie slubowal czystosc?<br />Prawdopodobnie nie wspomnial. Byl lekkim przyjemnym filmem aby nie wygenerowac watpliwosci i pytan...<br />Filmy trudne - jak film Brauna - nigdy nie zdobywaja nagrod bo nie po to sa tworzone.
2018-01-31 14:15:09
krzysztof.mm: kto powołuje się i przytacza jako argumenty Brauna i jego obrzydliwe paszkwile - albo sam jest niespełna rozumu, albo innych za takich uważa<br /><br />co do mateusza bardziej prawdopodobna wydaje mi się pierwsza opcja
2018-01-31 15:20:31
mateusz81: Na argumenty inwektywami. Teraz lepiej rozumiem dlaczego @krzysztof.mm zajmuje takie a nie inne stanowisko a przede wszystkim lepiej zrozumialem przyczyne uzywanego jezyka nienawisci w stosunku do KK.
2018-01-31 15:20:32
mateusz81: Na argumenty inwektywami. Teraz lepiej rozumiem dlaczego @krzysztof.mm zajmuje takie a nie inne stanowisko a przede wszystkim lepiej zrozumialem przyczyne uzywanego jezyka nienawisci w stosunku do KK.
2018-01-31 18:16:39
bronek91: Szanowni Bracia Katolicy i Protestanci, <br />Pozdrowienia dla stefanbbn Miło mi Cię Tu, wiedzieć, niech Łaska Pana jest z Tobą!<br />Pozdrowienia dla pawel21_13, niech Łaska Pana jest z Tobą, Czasem lepiej naśladować św. Jana niż św. Pawła. Poczytaj List do Filemona, zrozumiesz o co mi chodzi. <br /><br />stefanbbn, mam nadzieję, iż nie będziesz miał nic przeciw:<br /><br />http://wiadomosci.ox.pl/wiadomosc,39811,kalendarz-ewangelicki.html<br /><br />W komentarzach jest prowadzona dyskusja. Uważam iż jest przeprowadzona na tyle merytorycznie i podparta o taką ilość cytatów z Pisma, iż zainteresowani i aktywni powinni się zapoznać. <br /><br />Bracia wierzący, patrzcie się, kto jest organizatorem. Uważam, iż powinniśmy się poznawać i to merytorycznie ale nie pod artykułami związanymi z Krytyką Polityczną. Są artykuły od KK, od Protestantów, tam dyskutujcie. Krytyka Polityczna się z was śmieje, że sprzeczacie się o głupoty, ich zdaniem. Krytyka Polityczna, nie zapominajcie kto wyraża poparcia dla sprowadzania imigrantów socjalnych. Właśnie przez takie niepotrzebne spory Krytyka Polityczna będzie mieć pretekst, aby Was \&quot;uczyć tolerancji\&quot;. <br /><br />Lepiej skupmy się co to jest za organizacja, co preferuje, czym się zajmuje. <br /><br />Szanowna Krytyko Polityczna, może ktoś z Was podejmie się dyskusji, czym się zajmujecie i jaki macie stosunek do Boga;D:D:D Czekam.....
2018-01-31 18:23:38
bronek91: Slavoj Žižek nadal czytany hipstery????
2018-01-31 18:32:03
stefanbbn: mateusz81,film ktory polecam jest kooprodukcja amerykansko-niemiecka-oparta na faktach,nie na populizmie,wiekszosc zagadnien o jakie pytales porusza,m.innymi pytales o wsparcie ze strony polityki o Fryderyka Madrego ksiecia Saksonii-malo znane jest ze prapradziadkami byli:książę rawski, płocki, wiski<br />Siemowit IV Piast<br />(1352-1426)<br />?1387<br />Aleksandra Olgierdówna<br />(1368-1434-Fryderyk Madry popieral reformacje,oczywiscie nie az tyloma milionami co robi co roku panstwo polskie dla KK -Nie wiem dlaczego to ma byc zarzutem dla protestantow-cale chrzescijanstwo dziala tylko dlatego bo zostalo poprzez cesarza Konstantyna uznane za religie panstwowa-i dostalo sie tymsamym pod opieke panstwa. Dopiero od rewolucji francuskiej w niektorych pantwach zaczeto rozlaczac religie od panstwa.Polska obecnie wydaje cytat:1 364 557 tys. zł na pensje katechetów oraz 456 739 tys. zł m.in. na katolickie uczelnie, ubezpieczenia zdrowotne duchownych oraz renowację religijnych zabytków - łącznie ponad 1,8 mld zł. Tyle wedle ministerialnych statystyk, opublikowanych przez posła TR Artura Dębskiego, państwo przeznaczyło w 2013 roku na kościoły i związki wyznaniowe.<br />Rok 2017 to juz okolo 2 Mld zlotych ktore panstwo polskie wydalo na KK.Poparcie Fryderyka Madrego to niecaly 1 % tej sumy co dzisiaj otzymuje KK<br /><br />
2018-01-31 18:49:11
stefanbbn: witaj bronku-masz racje-gdzie dwoch sie kloci tam trzeci korzysta
2018-01-31 22:22:02
Wyborca 456: Cóż, jeśli dla kogoś p.Braun jest autorytetem to jego sprawa- świadczy to tylko o nim. O ile mi wiadomo to jest podobno reżyserem /?/ a nie historykiem czy religioznawcą i wyraził w tej \&quot;produkcji\&quot; /?/ swoje przekonania i awersję do protestantów. Idąc jego tokiem rozumowania można zmieszać z błotem każdą sprawę bo wszystko tworzą ludzie a oni jak wiemy są ułomni, popełniają błędy raz większe raz mniejsze więc nietrudno znaleźć w każdym życiorysie jakąś rysę; wystarczy ją powiększyć, przerysować i już....... . Ciekawe kiedy ten \&quot;autorytet\&quot; popełni jakiś dokument o historii papiestwa, skandalach, oszustwach, podstępach, morderstwach, rozpasaniu seksualnym, żądzy pieniądza- ot, tak dla równowagi.
2018-02-01 05:46:44
krzysztof.mm: dopóki społeczność katolicka nie odetnie się głośno i wyraźnie od takich idiotów i oszołomów jak kilku tu się pod jej banerem prezentujących - dopóty smród nienawiści religijnej, zakłamania i pospolitej głupoty mateuszów, pawelów, bronków itepe się wokół niej będzie unosił, i będzie ona co najwyżej na tę samą pogardę co tamci zasługiwała
2018-02-01 09:12:01
bronek91: Wyborca 456<br /><br />Czy jest historia? Jakie są etapy badania? Wiesz może?
2018-02-01 09:15:34
bronek91: krzysztof.mm<br />Wypowiadasz się w imieniu własnym czy w obronie Krytyki Politycznej?<br /><br />Krytyko Polityczno, wypowiedz swoje imię!!! <br />
2018-02-01 16:03:15
akord60: W narracji KK jest jedno słowo, które oddaje wiele znaczeń - JAKOBY<br />Widmo krąży po powiecie cieszyńskim, widmo Krytyki Politycznej - a Luter właśnie (jakoby)
2018-02-01 19:18:49
bronek91: Pojęcia REFORMACJA a REWOLUCJA nie są w po łacinie synonimiczne.... Dobrze wiemy, jakie to widmo. Prekariusze wszystkich krajów łączcie się!!!! <br />LUX IN ARCANA - sowa Minerwy wzbija się o zmierzchu a Wenus wespół z Eos poprzedza nadejście oświecenia.... <br /><br />Jako jednostki musimy podporządkować się procesom społecznych wymyślonym przez Sułtana Galijewa. Bo wie lepiej!!! To \&quot;kolorowi\&quot;- mieszkańcy kolonii tworzą prawdziwy proletariat. To oni tworzą awangardę rewolucji. To oni są dojrzali do przeprowadzenia rewolucji. <br /><br />Losami świata włada determinizm i wobec dziejów jesteśmy bezradni... Musimy się dostosować. Tylko awangarda wie co dla ludzkości najlepsze.... W tym celu może stosować przemoc, przeciw reakcji, która pojawia się zawsze. Jest to czynione dla dobra całej ludzkości... Usprawiedliwiane powszechnym bezpieczeństwem i pokojem.... <br /><br />Pomyśleć, że jak to poznawałem w 2010 roku to parskałem ze śmiechu i wierzyłem w dekadencję lewactwa. Kilka lat wystarczyło abym zrewidował poglądy....
2018-02-02 17:14:33
krzysztof.mm: ani jeden z załganych katolskich obłudników nie zająknie się na temat o co chodziło w reformie kościoła dokonanej przez Lutra [i zresztą nie tylko jego] - zamiast tego ubecką metodą plucie i obrzucanie błotem człowieka<br /><br />to najlepiej świadczy o tym, że od tamtych czasów fałsz i obłuda mają się wśród polskich baranków dobrze, że ten kościół, co hoduje takie patologie wciąż wymaga głębokich zmian
2018-02-02 22:16:23
bronek91: Krzysztof.mm <br /><br />Mówiliśmy już o co chodzi: <br /><br />http://wiadomosci.ox.pl/wiadomosc,39811,kalendarz-ewangelicki.html<br /><br />W komentarzach jest prowadzona dyskusja. Uważam iż jest przeprowadzona na tyle merytorycznie i podparta o taką ilość cytatów z Pisma, iż zainteresowani i aktywni powinni się zapoznać. <br /><br />Na temat Lutra dość trafne wnioski wysunął Engels. Krytyka Polityczna powinna to znać.....
2018-02-03 19:51:48
stefanbbn: @krzysztofmm- zgadzam sie jak zwykle z Toba,ja wierze ze czlowiek jest w stanie lub ma prawo inaczej widziec i odczuwac niz ty lub ja,mozna argumentami podyskutowac-nie mozna jednak nikogo obrazac,ty nazywasz rzeczy po imieniu,ja staram sie uwzglednic niedoskonalosc czlowieka.Twoje wypowiedzi bardzo dobrze rozumie.Pozdrawiam serdecznie Stefan
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: