Od gotówki przez gwoździarkę po tabernakulum
Ramy prawne pracy biura
Funkcjonowanie Biura Rzeczy Znalezionych zostało usystematyzowane w 2015 roku, po wejściu w życie ustawy o rzeczach znalezionych, która precyzuje m.in. wartość przedmiotów, które mogą być przyjmowane przez biuro. – „Przyjmujemy rzeczy od 100 złotych wzwyż” – mówi Pupek. Ustawa reguluje także sposób przechowywania znalezisk oraz wskazuje procedury, które pomagają w odnajdywaniu ich właścicieli.
Znaleziska z całej Polski
Choć Biuro Rzeczy Znalezionych funkcjonuje przy Starostwie Powiatowym w Cieszynie, mieszkańcy z całej Polski mogą zgłaszać tam znaleziska, bez względu na miejsce ich odnalezienia. Przykładowo, osoba z Cieszyna, która znalazła gotówkę w Gliwicach, może złożyć ją do najbliższego biura w swoim miejscu zamieszkania.
Poszukiwania właścicieli – media społecznościowe i formalności
W dobie popularności mediów społecznościowych część osób próbuje odnaleźć właścicieli znalezisk na własną rękę, publikując posty na Facebooku. Jednak wiele osób wciąż zgłasza się do Biura Rzeczy Znalezionych, czasem odwiedzając wcześniej policję. – „Jeśli wartość znalezionego przedmiotu nie przekracza 100 złotych, znalazca może stać się jego właścicielem na podstawie dokumentu wydanego przez Starostwo” – wyjaśnia kierownik biura.
Procedura przechowywania znalezisk o wyższej wartości
W przypadku przedmiotów o wartości przekraczającej 100 złotych Biuro sporządza protokół i poświadczenie, w którym znajdują się informacje o okolicznościach i miejscu znalezienia. Ogłoszenia wzywające właścicieli do odbioru publikowane są na stronie Biuletynu Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego. Treść ogłoszeń jest ograniczona do minimum szczegółów, aby uniknąć prób odbioru przez osoby nieuprawnione.
Praca detektywa w urzędzie...
Codzienne obowiązki urzędników w Biurze Rzeczy Znalezionych wymagają analitycznego myślenia oraz umiejętności łączenia faktów. Średnio co trzecia rzecz odnajduje swojego właściciela, jednak nie wszystkie przypadki kończą się sukcesem. Przykładem wyjątkowego znaleziska było tabernakulum, które ze względu na swoją sakralną naturę nie mogło być przechowywane w magazynie biura. Przedmiot trafił do kaplicy szpitalnej w Żywcu na mocy umowy z Diecezją Bielsko-Żywiecką.
Przekazanie rzeczy w przypadku braku właściciela
Jeżeli właściciel znaleziska nie zgłosi się po odbiór w określonym czasie, znalazca może uzyskać prawa własności po zgłoszeniu się do Starostwa Powiatowego. W przypadku tabernakulum, ponieważ właściciel nie został odnaleziony, Biuro przekaże je diecezji w formie darowizny.
Godziny otwarcia biura rzeczy znalezionych
Biuro Rzeczy Znalezionych w Starostwie Powiatowym w Cieszynie jest otwarte od poniedziałku do piątku, w godzinach 7:00-15:00, służąc mieszkańcom powiatu i przyjmując zgłoszenia nowych znalezisk z różnych części kraju.
red./mat.pras.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.