Nie zaśmiecaj swojego sumienia! - nowa kampania społeczna MŚ
O problemie niewłaściwej gospodarki śmieciami w gospodarstwach domowych pisaliśmy na naszym portalu wielokrotnie. Właśnie rusza emisja spotów edukacyjnych w ramach największej dotąd kampanii społecznej Ministerstwa Środowiska poświęconej wyrabianiu ekologicznych nawyków postępowania ze śmieciami.
Spalasz śmieci za domem? Wywozisz je do lasu? Nie segregujesz?... To „grzech ekologiczny”! – twierdzi ministerstwo środowiska. Odpady i gospodarka nimi to obecnie jeden z najważniejszych problemów ekologicznych. W Polsce obowiązuje już nowoczesne prawo wzorowane na normach unijnych, dotyczące m.in. konieczności zbiórki zużytych baterii czy recyklingu starego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Z roku na rok podnoszone są wymagania dotyczące np. poziomów odzysku poszczególnych surowców czy recyklingu. Krok po kroku przygotowujemy się do osiągnięcia standardów, które inne kraje europejskie zdołały już wypracować, ratując się przed utonięciem w śmieciach.
Ale o skuteczności zmieniającego się prawa decyduje jego przestrzeganie i codzienne nawyki każdego z nas. Dbanie o środowisko nie jest zarezerwowane dla rządów. Każdy z nas codziennym zachowaniem ma wpływ na swoje otoczenie. Wielokrotnie portal ox.pl pisał o problemie spalania śmieci w przydomowych kotłowniach - Do pieców trafia niemal wszystko – mój sąsiad, wiem o tym pali starymi oponami, wieczorem nie można nawet sypialni wywietrzyć – mówiła w jednym z artykułów pani Lidia. Palenie śmieci szkodzi nie tylko zdrowiu ale i gospodarce regionu. Kto przyjedzie na narty w góry, kiedy zamiast świeżego, rześkiego powietrza, turysta wdychać będzie zapach palonego plastiku? Wielokrotnie Urzędy miejscowości turystycznych apelowały do mieszkańców, aby nie palić „byle czym” w piecach.
W 2010 roku Ministerstwo Środowiska zachęca Polaków do świadomego i zgodnego z zasadami ekologii obchodzenia się ze śmieciami:
- Odpady to obecnie jedno z największych wyzwań środowiskowych. Wiele udało się już osiągnąć, zmieniając prawo i dostosowując standardy, tu planujemy też dalsze zdecydowane działania, żeby kompleksowo uregulować cały sektor. Ale żeby przestać ciągnąć się w ogonie Europy, jeśli chodzi np. o odzyskiwanie surowców z odpadów czy recycling, potrzebujemy więcej edukacji i zmiany zachowań. Dlatego uruchamiamy największą dotychczas kampanię społeczną poświęconą temu tematowi – podkreśla prof. Andrzej Kraszewski, minister środowiska.
Od wtorku 2 marca przez dwa kolejne miesiące będzie można oglądać w telewizji 3 spoty edukacyjne w dwóch wersjach 30 i 15 sekundowej. Filmiki nawiązują stylistyką do popularnych seriali z życia parafii i przedstawiają sytuacje, w których sympatyczny, choć surowy ksiądz uświadamia parafianom, że ich dotychczasowe codzienne postępowanie ze śmieciami to… „grzech ekologiczny”!
- Liczymy, iż kampania wywoła poruszenie. Większość odbiorców grupy celowej jest świadoma istotności zagadnień ekologicznych, ale nie przeszkadza im to palić i wywozić śmieci do lasu. Nie ma znaczenia, czy kampania będzie oceniana jako „fajna” czy „niefajna”, „obrazoburcza” czy też „mądra”. Ważne jest, czy sprawi, że wiele osób zmieni swe zachowanie – ocenia Karolina Kulicka, Dyrektor Departamentu Edukacji Ekologicznej w Ministerstwie Środowiska. - Skuteczna reklama musi odwoływać się do autorytetów i przekonań ważkich dla swojej grupy celowej. Dlatego naszym głównym zadaniem było znalezienie sposobu, żeby odbiorcy uznali przekaz za istotny właśnie dla siebie i pomyśleli: „to ja osobiście za to odpowiadam!” – dodaje Lech C. Król z agencji Adwertajzing, która odpowiada za merytoryczne przygotowanie kampanii. Kampania „Nie zaśmiecaj swojego sumienia” mówi wprost o osobistej odpowiedzialności ludzi za własne czyny. Chodzi o to, aby ludzie zaczęli dyskutować na temat swoich działań i ich konsekwencji w zakresie ochrony środowiska. Aby palenie śmieci czy wywożenie ich do lasu nie odbywało się już za milczącym przyzwoleniem sąsiadów.
Zobacz spoty:
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.