Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Komunikacja w powiecie. Padły kwoty podczas sesji

Czy komunikacja w powiecie cieszyńskim jest dobra? Czy jest droga? Co można poprawić? Na ten temat dyskutowali wczoraj (28.08.2024) radni podczas Sesji Rady Powiatu. Pretekstem do dyskusji była Informacja o funkcjonowaniu Transportu Publicznego w Powiecie Cieszyńskim przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Padły kwoty – ile kosztuje nas komunikacja w powiecie?

 

Podczas wczorajszej (28.08.2024) Sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego omawiano wiele tematów (Czytaj: Skrót tematów. Po Sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego), jednym z nich, który został szerzej omówiony była kwestia komunikacji powiatowej. Pretekstem do dyskusji stała się informacja o stanie komunikacji przed nowym rokiem szkolnym, standardowo przedstawiana co roku w tym czasie na sesjach.

Na początku tego punktu obrad radna Danuta Łabaj, Przewodnicząca Komisji Edukacji podała informację o funkcjonowaniu Transportu Publicznego w Powiecie Cieszyńskim przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2024/2025. Zauważyła m.in., że - tak jak do tej pory - bilety miesięczne wykupione na powiatową linię u jednego z operatorów będą egzekwowane u innego operatora na zbieżnych odcinkach tej linii.

Piotr Rucki, Przewodniczący Komisji Dróg Publicznych, Transportu i Bezpieczeństwa dodał, że na Komisji członkowie jej również dyskutowali o innych tematach związanych z transportem, m.in. o możliwości wprowadzenia wspólnego biletu na terenie całego powiatu cieszyńskiego, poruszano sprawy związane z rozliczeniami z przewoźnikami, omawiano możliwość wykorzystania dworca w Cieszynie, o możliwościach zmiany funkcjonowania komunikacji w tym rejonie.

Mieczysław Szczurek, Wicestarosta Powiatu Cieszyńskiego zabrał głos w sprawie wywołany przez Starostę Janinę Żagan. Odniósł się do sprawy rezygnacji jednego z przewoźnikow z linii Strumień-Bielsko. Jak zauważył Szczurek, zwiększenie liczby połączeń do Chybia, skąd jest już możliwość połączenia z Bielskiem, była tym, co starostwo mogło zrobić „na już”. Jak podał Szczurek, ustalono również, że jeden z operatorów wraz z władzami Chybia i Strumienia oraz pozostałych gmin, przez które linia przebiega, wystąpi do Marszałka Województwa Śląskiego o utworzenie linii wojewódzkiej (bo linia wykracza poza powiat) na tym odcinku. Nie ma możliwości jednak, żeby to było od 1 września, najwcześniej nastąpi to za miesiąc, dwa.

Jaworski: Potrzeba zmian

Radny Christian Jaworski zabrał głos i poruszył temat transportu publicznego, podkreślając swoje doświadczenie z czasów, gdy pełnił funkcję członka zarządu odpowiedzialnego za ten obszar w 2019 roku.

- Sam jak byłem jeszcze członkiem zarządu do spraw właśnie transportu publicznego w 2019 roku, dość mocno się zajmowałem tymi tematami. Obecnie wówczas zaczął się proces podpisywania umów na wykonywanie transportu publicznego z prywatnymi przewoźnikami - mówił radny. Jaworski przypomniał, że wszystkie 32 linie powiatowe są obecnie obsługiwane na podstawie umów z dofinansowaniem.

Radny zaznaczył, że powiat otrzymuje środki od 11 gmin, a także z rządowego funduszu na wsparcie przewoźników prywatnych.

-Ja bym chciał zaznaczyć myślę istotną rzecz, ponieważ dostajemy od gminy pieniądze, gmin naszego powiatu. To jest 11 gmin bez miasta Cieszyna, które dopłacają do transportu, dopłacamy my jako powiat i przede wszystkim dopłaca rząd polski poprzez specjalny fundusz, gdzie aplikujemy - tłumaczył, wyrażając zdziwienie, że mimo rozmów z firmami transportowymi, brak jest konkretnych reform. Jaworski zwrócił uwagę na opóźnienia w realizacji biletu łączonego oraz na poziom cyfryzacji firm przewozowych, podając za przykład Komunikację Beskidzką, gdzie "można kupić tam, sprawdziłem, bilet przez internet. Można zakupić ten bilet zarówno miesięczny, jak i jednorazowy. Można w aplikacji przez telefon zakupić, a także, to jest ważne, można bilety miesięczne i dobowe wykupić na wszystkie linie.

Jaworski argumentował, że powiat powinien skupić się na dobru mieszkańców, a nie prywatnych firm. Dodał, że powiat może dążyć do zmiany systemu transportu, włączając cyfryzację i szersze sieciowanie.

- Jesteśmy powiatem turystycznym. Mówimy tu oczywiście o przygotowanie transportu i komunikacji przed rokiem szkolnym. Natomiast wiadomo transport jest powiatowy publiczny ogólny. To nie tylko jeździ tym nasza młodzież. Przede wszystkim turyści, Wisła, Ustroń, Istebna, Brenna, wszystkie te górskie gminy, miejscowości, a także Cieszyn jako stolica powiatu historyczne miasto, przecież turyści tu przyjeżdżają. Taki bilet dobowy byłby bardzo przydatny - wyjaśniał.

Starosta Mieczysław Szczurek odpowiedział na wypowiedź radnego, przypominając, że to właśnie Jaworski namawiał wójtów i burmistrzów do założenia związku komunikacyjnego. "Na pana wniosek zostało zorganizowane spotkanie z wójtami i burmistrzami, ale pomysł spotkał się ze zdecydowanym sprzeciwem," powiedział Szczurek. Wyjaśnił, że powiat zdecydował się na rozwiązanie, w którym jest organizatorem transportu i ma kilku operatorów.

Ile kosztuje transport powiatowy? Czy jest drogi?

Szczurek zaznaczył, że powiat organizuje transport i występuje o środki, a operatorzy się z nim rozliczają. Starosta przytoczył także dane finansowe, tłumacząc, że powiat otrzymał 13,2 mln zł z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, ok. 1,1 mln dokładają gminy, a całkowite wydatki na transport wynoszą ok 16,5 mln zł, z czego 2 mln zł dokłada powiat.

Starosta Szczurek porównał te kwoty działania powiatowej komunikacji z Komunikacją Beskidzką.

- W przypadku Komunikacji Beskidzkiej dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych to jest o ile dobrze pamiętam 13 milionów, 12 milionów 975 tysięcy. Natomiast w ich przypadku to są dopłaty gmin, bo to jest spółka i to są po prostu dopłaty. I te dopłaty, którzy państwa według planu na 2024 rok wynoszą 14 milionów, 13 milionów 640 tysięcy zł. Czyli do tej porównywalnie kwoty z RPA mamy jeszcze 14 milionów 13 tysięcy. Do tego dochodzą jeszcze takie drobne opłaty i to się zamyka kwotą, dokładnie tam zapisane, 14 milionów 453 tysięcy i 640 zł. Jakby tego było mało, do tego dochodzi dotacja celowa otrzymana z gmin na zadania bieżące i to są odnośnie administracji i tego jest dwa miliony 123 tysiące, czyli jeszcze te gminy płacą oddzielnie tak jakby nad administrację. […] Do tego proszę państwa dochodzi majątkowe wydatki otrzymane z funduszu rządowego Polski Ład na zbiorowy transport dziewięć milionów dziewięćset sześćdziesiąt tysięcy i to po podsumowaniu daje plan dochodów równoważony w pewnym sensie kosztami w wysokości […] 39 milionów 648 tysięcy 510 zł to zostawcie to państwo z naszymi kilkunastoma milionami i będziemy wiedzieć dlaczego w prosty sposób oni mają znacznie niższe ceny biletów. Oni mogą mieć wspólny bilet i wiele różnych rozwiązań.

- Jesteśmy porównywalni pod względem liczby kilometrów przejeżdżanych rocznie - około 4 miliony kilometrów - ale ich budżet jest znacząco większy - wyjaśnił starosta.  - Zestawcie to państwo (te 39 milionów) z naszymi kilkunastu milionami kilkunastoma milionami i będziemy wiedzieć, dlaczego w prosty sposób oni mają znacznie niższe ceny biletów. Oni mogą mieć wspólny bilet i wiele różnych rozwiązań – zauważył.

Szczurek podkreślił, że realizacja pomysłów radnego Jaworskiego, takich jak wspólny bilet, wymagałaby przeorganizowania systemu i większych nakładów finansowych.

- Reasumując jeszcze raz na koniec pana pomysły uważam za dobre są możliwe do realizacji, ale wymaga to całkowitego przeorganizowania systemu i dogadania się z gminami i przede wszystkim dwukrotnie większych pieniędzy - powiedział na zakończenie.

Radny Jaworski odniósł się do tej wypowiedzi i zaproponował, żeby na razie choćby stworzyć bilet dzienny, dobowy, strefowy i żeby jakoś dogadać się z przewoźnikami, na co Szczurek zaoponował, że tu nie chodzi o dogadywanie się, ale zakup urządzeń, które np. jak w przypadku skipów sczytywałyby w każdym autobusie bilet i zamontowanie go w autobusach przewoźników, bowiem to starostwo zleca przewoźnikom - operatorom kursy, więc to starostwo, jako organizator przewozów zapewnić musi potrzebne czytniki. Obiecał, że zrobi rozeznanie co do cen takich czytników.

Dworzec autobusowy w Cieszynie dla wszystkich

Radny Janusz Juroszek zgodził się z Radnym Jaworskim, że komunikacja potrzebuje unowocześnienia, możliwości zakupu biletów online, wspólnych biletów. Poruszył też temat wspólnego dworca autobusowego w Cieszynie (obecnie nie wszyscy przewoźnicy korzystają z cieszyńskiego dworca - przyp.red.):

- I chciałbym jeszcze, bo wczoraj dyskutowaliśmy również na temat dworca, tutaj autobusowego w Cieszynie. Nie wszyscy przewoźnicy oczywiście korzystają z dworca, więc wczoraj była informacja, że są jakieś powiedzmy nadzieje na to, że dojdzie do jakiegoś porozumienia. Więc tutaj życzę zarządowi, żeby ten temat kontynuował i żeby pozytywnie sprawę rozwiązał.

Odpowiedziała mu Janina Żagan:

- Jestem po rozmowach z panią burmistrz (Cieszyna – przyp.red.), która ze swoim gronem specjalistów sprawy omawia i początkiem września spotykamy się i obiecała, że przedstawi swoje propozycje, bo to głównie zależy od stanowiska miasta w tej sprawie, bo to miasto dysponuje miejscami, gdzie mogłyby nasze autobusy się zatrzymywać. Także sprawa jest w toku – wyjaśniła.

 

Materiały do sesji TUTAJ

Zapis wideo sesji TUTAJ

 

Natasza Gorzołka

 

źródło: ox.pl
dodał: NG

Komentarze

8
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2024-08-29 20:23:53
RysiekK22: Dworzec w Cieszynie ( jak też każdy inny w centrum jakiegokolwiek innego miasta ) NIE powinien obsługiwać autobusów międzymiastowych które są w mieście gatunkiem inwazyjnym tak samo jak hordy blachosmrodów-prywatnych łateczek, a może nawet bardziej. Autobusy międzymiastowe powinny dojeżdżać do przystanków na obrzeżach miasta (docelowo w centrach przesiadkowych ) połączonych miejskim zbiorkomem z centrem miasta. Rzeczy oczywiste dla Świadomych Obywateli. Fakt że urzędasy w starostwie tego nie rozumio i w swej ignorancji i szkodnictwie prawie dorównują obecnej cieszyńskiej władzy jest wielko tragedio.
2024-08-29 20:36:11
Hahaha: I to jest myślenie leśnych dziadków w radzie.Lepiej płacić prywatnym firmom niż powoli rozwijać komunikację w powiecie. Tego się nie da i już, bo trzeba by było się zająć czymś ważnym i się wysilić. A nie tylko obchody i kwiaty pod pomnikami i uśmiechnięta mina do zdjęcia pamiatkowego.Kupić bilet miesięczny trzeba jechać do Cieszyna cud że można zapłacić kartą. Wispol 4.5 km od Ustroń Polana do Ustroń Centrum 6.50zł w 1 str. Jak jeszcze autobus jedzie o czasie to sukces.
2024-08-30 09:09:00
utopiec: Może by tak obok dworca PKP, na miejscu skąd odjeżdżają autobusy postawić jakiś oszołom?
2024-08-30 09:48:13
Bugs: RysiekK22: ta jasne i jak ktoś będzie chciał pojechać do Bielska to zaliczy dwa autobusy i dwie opłaty i straci tyle czasu, że samochodem obróci w tym czasie w obie strony. UTOPIA.
2024-08-30 13:44:45
oxjas1: Dlaczego Czechom sie oplaca nawet w malym miasteczku czy na wsiach. W Czechach oprocz - „ autobusów lokalnych jest też bardzo rozwinięta sieć lokalnych pociągów. Tych, nawet przez największe "dziury", przejeżdża przynajmniej kilka dziennie. Nawet najmniejsze miejscowości są obsługiwane przez lokalne autobusy należące do przewoźników prywatnych lub samorządowych. Oto przykład. Byliśmy w wiosce Pustějov. Z jego centrum wyjeżdżało w ciągu dnia 28 różnych autobusów. Ostatni wyruszał w trasę na 10 minut przed północą. Pierwszy, tuż po godz. 5 rano. — Jedna z tych linii autobusowych jedzie z północy na południe w naszym powiecie, a druga z zachodu na wschód.”
2024-08-30 16:03:14
RysiekK22: do Busa: nie jest problemem że ktoś będzie musiał przesiadać - o ile nie będzie musiał czekać za długo - to po primo, opłaty podlegają regulacji więc można je wyregulować tak by promowały WŁAŚCIWY sposób przemieszczania - to po drugo, a po trzecio to uruchomienie transportu optymalnego, korzystającego z przywilejów drogowych (głównie w miastach ) spowoduje że jazda ałteczkiem może trwać dłużej niż transportem optymalnym - i dobrze.
2024-08-30 16:16:38
pszeniczny: Reasumując, do sprawnej komunikacji w powiecie potrzeba: po pierwsze primo-pieniędzy.Po drugie primo-pieniędzy.I wreszcie, po trzecie primo-pieniędzy.
2024-08-30 16:41:38
RysiekK22: zapomniałeś o najważniejszym SLUSZNEJ KONCEPCJI . bez niej jakiekolwiek piniondze nic nie poprawio a nawet mogo zaszkodzić.
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: