Gdzie na wycieczkę górską? Z Morawki na Kotarz, zejście do Ligotki Kameralnej

Ta niedługa, bo 10-kilometrowa wycieczka górska to propozycja dla tych turystów, dla których dojazd transportem publicznym nie stanowi problemu. Początek i koniec trasy zlokalizowane są bowiem w takim od siebie oddaleniu, że dojazd własnym samochodem nie jest możliwy. Wędrówkę zaczynamy w Morawce, a kończymy w Ligotce. Miejscowości te leżą w dwóch dolinach oddzielonych od siebie pasmem górskim, przez które prowadzi trasa proponowanej wycieczki.

Jedziemy pociągiem do Dobrej koło Frydku-Mistku (Pociągi do Frydku-Mistku odjeżdżają z Czeskiego Cieszyna około 15 lub około 40 minut po pełnej godzinie – w zależności od pory dnia oraz dnia tygodnia). W Dobrej udajemy się na przystanek autobusowy. Dworzec kolejowy od przystanku autobusowego w Dobrej dzieli 1 km drogi. Mapę, jak dojść, znajdziemy tutaj

Autobusem jedziemy do centrum Morawki. Bilet na autobus linii 351 kupujemy u kierowcy do przystanku Morávka, střed. Rozkład jazdy autobusów wyświetlany jest na elektronicznej tablicy znajdującej się wewnątrz wiaty przystankowej. Warto też przygotować się na to, że okoliczne sklepy w soboty i niedziele otwarte są najwyżej do 12:00 czy 11:00, jeśli w ogóle, a w pobliżu przystanku nie ma żadnej czynnej gospody. Jest za to park z ławkami obok pobliskiego kościoła, można więc w miłej scenerii poczekać na autobus.

W Morawce z od przystanku autobusowego w centrum miejscowości (Morávka, střed) kierujemy się tak, jak prowadzi niebieski szlak turystyki pieszej na Kotarz, a dalej do Ligotki Kameralnej. Znakami niebieskiego szlaku turystycznego będziemy kierować się właściwie przez całą tą wycieczkę. Ale uwaga! Niedawno przebieg szlaku został nieco zmieniony, czego nie zdążono jeszcze uwzględnić na wielu mapach. Należy więc kierować się oznaczeniem widocznym w terenie, lub naniesionym śladem na mapy.cz tutaj

Szlak prowadzi przez most na rzece Morawce, za którym skręca w prawo. Niebieski szlak na Kotarz początkowo biegnie wspólnie z zielonym. Nie rozstają się one tam, gdzie jeszcze do niedawna, a o 160 metrów dalej. W terenie jest to dobrze oznaczone, na wielu starszych mapach szlak jednak zaznaczony jest inaczej, aniżeli prowadzi obecnie. Tam, gdzie do niedawna szlak niebieski skręcał w lewo, w górę, rozwieszono kartki informujące o zmianie przebiegu szlaku i o tym, że przejście przez pensjonat „Jízdárna” tylko dla jego gości. Szlak niebieski rozstaje się więc z zielonym te niecałe 200 metrów dalej, aniżeli wskazują niezaktualizowane jeszcze mapy. Szlak niebieski według nowego przebiegu skręca w lewo przed mostkiem przez Wielki Lipowy Potok (Velký Lipový potok). Szlak w nowym przebiegu okrąża teren pensjonatu „Jízdárna” ze stadniną koni. Dalej prowadzi już tak, jak dawniej.

Kawałek wyżej, na końcu polany, znajduje się wspaniały punkt widokowy. Ustawiono tam tablicę z opisaną panoramą. Widać stąd Trawny, Kozlankę, charakterystyczną najwyższą w Beskidzie Śląsko-Morawskim Łysą Górę, dalej Malchor, Oborę, Iwaneczną, Kikulę, Murońkę.

Dalej już też szlak prowadzi tak, jak dawniej i tak, jak naniesiony jest na dostępnych mapach.

1,1 km przed turystycznym rogaczem Kotarz-schronisko (Kotař- tur.chata) można wybrać jedną z dwóch dróg. Szlak niebieski prowadzi prosto. W lewo natomiast biegnie nieznakowana leśna droga. Tabliczki umieszczone na drzewie przy rozdrożu informują, że droga ta prowadzi do „Gospódki Atelier (hospůdky Ateliér). Czynna jest w piątki, soboty i niedziele w godzinach 10:00 – 16:00. Kiedy lokal jest zamknięty, to przejście przez jego prywatny teren jest zabronione. Tak więc jeśli na wycieczkę wybraliśmy się w inny dzień, to od rozdroża szlaków turystycznych Kotarz-schronisko (Kotař- tur.chata) idziemy za znakami niebieskiego szlaku turystycznego. Jednak jeśli idziemy w godzinach otwarcia gospódki, to jeśli mamy ochotę posilić się lub napić, możemy wybrać prowadzącą koło lokalu drogę.

150 metrów za lokalem urządzonym w starej, góralskiej, drewnianej chacie skręcamy w prawo, w leśną drogę, która po kolejnych 150 metrach doprowadzi nas do niebieskiego szlaku turystycznego. Skręcamy w lewo i już do końca wycieczki kierujemy się jego znakami.

750 metrów dalej, przy samym szlaku, znajduje się turystyczny obiekt gastronomiczny Kotarz (Restaurace Chata Na Kotaři). Otwarty jest oprócz poniedziałków w godzinach 10:00 – 16:00, w niedziele do 15:30.

Jeśli natomiast wolimy zamiast z któregokolwiek z lokali gastronomicznych skorzystać z darmowej, świeżej, źródlanej wody, to możliwość taka nadarza się pomiędzy wspomnianymi obiektami. Tuż przy drodze, którą prowadzi niebieski szlak turystyczny, blisko schroniska Kotarz tryska bowiem źródełko, z którego można zaczerpnąć wody.

Z Kotarza dalej poprowadzą nas znaki niebieskiego szlaku turystycznego. Czujność, by nie pomylić drogi, należy zachować na odcinku prowadzącym wąską i miejscami mało widoczną ścieżką przez świerkowy las. W pewnym momencie oczom naszym pomiędzy drzewami ukaże się widok na Jaworowy.

Szlak sprowadzi nas do Ligotki Kameralnej, do asfaltowej drogi. Gdy się na niej znajdziemy, skręcamy – tak, jak wskazują znaki – w lewo. Od tego miejsca do przystanku autobusowego w centrum Ligotki Kameralnej (Komorní Lhotka, náměstí) jest 2,4 km. Pilnować oznaczenia szlaku trzeba za restauracją i hotelem Säntis. Szlak skręca tam bowiem między płotami w prawo, w ścieżkę, która prowadzi nad samym brzegiem potoku Rastoka.

Wycieczkę kończymy w centrum Ligotki Kameralnej. Stamtąd autobusem jedziemy do Gnojnika, skąd wygodnie dojedziemy do Czeskiego Cieszyna pociągiem. Trasę możemy też skrócić o niecałe 2 km, wsiadając w autobus już na pętli autobusowej (Komorní Lhotka, konečná) znajdującej się w Ligotce przy restauracji i hotelu Säntis, lub wydłużyć o 4 km idąc do Gnojnika pieszo. Poprowadzi nas wówczas nadal niebieski szlak turystyczny.