Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Etykiety na wiosnę - przypominamy o nowych zasadach dotyczących oznaczenia opon

Teoretycznie mamy już wiosnę, niestety pogoda za oknem temu przeczy. Przy okazji tej pory roku czas przypomnieć o czynności, która powinna zmobilizować wszystkich kierowców - zbliżającej się wielkimi krokami wymianie opon.

Wydaje się, że nic w tym dziwnego, lecz warto przypomnieć czytelnikom o nowych przepisach dotyczących etykietowania opon.  Unijne rozporządzenie weszło w życie w listopadzie 2012 roku. Etykieta na oponie? Co to oznacza? Krok po kroku przedstawimy nowinki dotyczące wymiany opon w naszych samochodach.

Zmiany dotyczą głównie przede wszystkim producentów opon, jednak ta informacja jest również bardzo istotna dla kierowców. Spore Innowacje wpłyną na nową jakość komfortu i bezpieczeństwa. Wszyscy bez wyjątków, muszą zamieszczać na swoich produktach etykiety z informacjami, dzięki którym łatwiej będzie podjąć decyzje dotyczące wyboru dla nas lepszych opon. Dotyczy to opon do samochodów osobowych i dostawczych, wyprodukowanych po lipcu 2012r. W przypadku opon ciężarowych umieszczanie etykiet nie jest obowiązkowe, ale nie zwalnia to producentów z obowiązku udostępniania informacji o  osiągach opon w przejrzysty sposób.

Na etykiecie mamy zawarte następujące informacje: klasę energetyczną opon ustaloną na podstawie oporów toczenia, które wiążą się z zużyciem paliwa, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom emitowanego hałasu podczas jazdy

W odwołaniu do pierwszej informacji należy pamiętać, że klasa energetyczna będzie klasyfikowana literami od A do G. Im dalej w alfabecie, tym  mniej zaoszczędzimy na paliwie.

Punkt drugi mówi o przyczepności.  Klasa bieżnika będzie oznaczana podobnie jak w przypadku klasy energetycznej.  Klasa zostanie dopasowana na podstawie specjalnych testów. Polegają one na mierzeniu skuteczności awaryjnego hamowania na mokrej nawierzchni przy odpowiedniej prędkości, przy zachowaniu odpowiedniej głębokości warstwy wody, danej temperatury podłoża i specjalnych warunków dotyczących toru do testów.

Poziom emitowanego hałasu podczas jazdy podawany jest w decybelach. Najniższa dopuszczalna wartość 72 dB jest o 4 dB niższa od przeciętnej głośności obecnych opon na rynku.

Niewątpliwie etykietowanie opon sprawi, że kupowanie opon może być bardziej czytelne. Producenci teraz  także będą zmuszeni  do tworzenia wysokiej jakości opon, by nie stracić klientów. Według ekspertów Unii Europejskiej przepis ten podniesie bezpieczeństwo i zmniejszy zanieczyszczenie środowiska.

Nie zapominajmy także o głównych zasadach drogowych dotyczących wymiany ogumienia, zawartych w Kodeksie Drogowym.

PLT

źródło: ox.pl
dodał: PLT

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: