Informacja na temat organizacji transportu zbiorowego
Według przedstawionych przez Powiat Cieszyński informacji, aktualnie obsługiwanych w naszym powiecie jest 35 linii komunikacyjnych przez 5 przewoźników. Łącznie dysponują 128 autobusami o zróżnicowanych parametrach. „Największy” przewoźnik posiada 51 autobusów, zaś „najmniejszy” 9 autobusów. Biorąc pod uwagę tabor wszystkich przewoźników maksymalnie można przetransportować 7 594 osoby.
Analizując autobusy pod kątem pojemności oraz liczby miejsc siedzących i stojących można stwierdzić, iż najwięcej w powiecie mamy pojazdów przystosowanych do przewozów międzymiastowych oraz typowo turystycznych. Miejskich autobusów jest zaledwie 10 sztuk. Warto dodać, iż brakuje nowych pojazdów. Średnia wieku taboru wynosi ponad 15 lat. Najczęściej posiadanymi autobusami są te z 2000 roku – 17 sztuk. Najstarszy autobus ma obecnie 26 lat, natomiast najmłodszy 4 lata. Najwięcej autobusów spełnia 3 europejski standard emisji spalin.
Starosta Powiatu Cieszyńskiego Janusz Król wspomniał o ustawie o publicznym transporcie zbiorowym, której wejście w życie zostało po raz kolejny przesunięte w czasie. Tym razem zaplanowano termin na 1 stycznia 2019 roku. Jednocześnie konsultowany jest projekt z lutego br., który jest już siódmym projektem nowelizacji ustawy z 2010 roku o publicznym transporcie zbiorowym. Projekt przewiduje istotne zmiany w tymże transporcie o których wspomniał Król.
Planowany, nowy sposób organizowania transportu, czyli m.in. powiat staje się organizatorem transportu zbiorowego, wybiera operatorów, podpisuje umowy itd., jest odsunięty w czasie. Trudno oceniać, czy to dobrze, czy źle dla samego transportu. Na pewno dobrze dla finansów powiatowych. Ponieważ ciężko sobie wyobrazić, że taki transport, zorganizowany w sposób jakbyśmy wszyscy oczekiwali, będzie bez dodatkowych środków dla operatorów – mówił na sesji Janusz Król.
My, jako samorządowcy wiążemy nadzieje z tym projektem, ze zmianami które są przewidywane w ustawie. Uwzględnia się samorząd wojewódzki w organizowaniu transportu międzypowiatowego, tego wcześniej nie było. Jest większa elastyczność jeżeli chodzi o zawieranie umów pomiędzy samorządami. Przy tych pozytywnych zmianach, są również zapisy, które budzą nasze obawy np. łączenie kursów w pakiety, czyli łączenie linii komunikacyjnych o małych i dużych potokach pasażerskich – dodał Król.
Temat transportu zbiorowego ożywił dyskusję wśród radnych. Głos zabrał m.in. Przewodniczący Rady Powiatu Ludwik Kuboszek. Dotarło do mnie wiele skarg na linię obsługującą przejazd Cieszyn-Katowice. Autobusy są małe, niejednokrotnie przeładowane. Poruszają się w sposób budzący niepokój, nie mówiąc już o komforcie jazdy. Taka sytuacja trwa od lat. Decyduje o tym Urząd Marszałkowski, więc może warto by zgłosić właśnie tam te wszystkie zastrzeżenia i uwagi – mówił Kuboszek.
Na temat braku połączeń z najdalej położoną od Cieszyna gminą Istebna zwracała uwagę Łucja Michałek oraz Janusz Juroszek. Mieszkańcy zgłaszają uwagi i proszą o rozwiązanie problemu. Tych połączeń nie ma zwłaszcza w godzinach wieczornych. Sprawa wymaga interwencji. Może w porozumieniu z Wójtem Gminy Istebna, dałoby radę ten transport publiczny, również przy nieopłacalnych kursach, zachować – zaznaczyła Michałek.
Dzień po posiedzeniu Rady Powiatu Cieszyńskiego samorządowiec Andrzej Bacza złożył interpelację dotyczącą transportu publicznego, a dokładnie likwidacji kursów w skoczowskich sołectwach. Informuję, iż na terenie Gminy Skoczów sytuacja pod tym względem stała się krytyczna. (Pisaliśmy: Gmina dofinansuje kursy?, Jest porozumienie ).
Starosta tłumaczył, iż są to uwagi do podmiotów prywatnych, które realizują transport publiczny na terenie powiatu cieszyńskiego. Pojawia się wiele wniosków, wiele zastrzeżeń np. w kwestii likwidacji pewnych linii. Jednak musimy zdać sobie sprawę z tego, że to są prywatne przedsiębiorstwa. My tak naprawdę nie mamy wpływu na to, jak kursują przewoźnicy. Jednak z drugiej strony jesteśmy przykładem samorządu, gdzie jeszcze ten rynek transportowy nie jest tak mocno „poobijany”. Przewoźnicy są w stanie ze sobą rozmawiać. Funkcjonuje ciało doradcze Rada Przewoźników. Przedstawiciele spotykają się tutaj w Starostwie Powiatowym, raz na kwartał bądź raz na pół roku. My mamy okazję przekazać im wówczas te tematy, które nas dotyczą – zwracał uwagę Starosta. W przypadku połączenia z Katowicami, Janusz Król zaznaczył, iż realizująca to połączenie firma jest monopolistą na tym odcinku. Niejednokrotnie pisałem do Marszałka, bądź przekazywałem skargi, czy też interpelacje radnych. Póki co nie udało się tego zmienić.
Starosta Powiatu Cieszyńskiego dodał jednak, iż w momencie kiedy planowany projekt nowelizacji ustawy wejdzie w życie, to Starostwo będzie gotowe do wprowadzenia wymaganych zmian.
MSZ
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.


Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
