Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Sejmik za drogą wodną

Sejmik Województwa Śląskiego zaaprobował stanowisko w sprawie modernizacji i rozwoju tego szlaku wodnego Odrzańskiej Drogi Wodnej. Dzięki niej żegluga transportowa z Ostrawy nad morze byłaby realna.

O użeglownieniu Odry do Ostrawy mówi się już od dawna. Na portalu pisaliśmy na ten temat w 2015 roku – zobacz: łódką z Ostrawy do Szczecina.

W marcu 2017 r. Prezydent RP podpisał akt ratyfikacyjny dotyczący Europejskiego porozumienia o głównych śródlądowych drogach wodnych o znaczeniu międzynarodowym (porozumienie AGN). Jest to początek przedsięwzięcia, dzięki któremu polskie śródlądowe drogi wodne, w tym Odrzańska Droga Wodna, mają zostać odbudowane i włączone w system europejski.

W dokumencie przyjętym przez Radę Ministrów „Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030” ujęto budowę Kanału Śląskiego łączącego Odrzańską Drogę Wodną z Drogą Wodną Górnej Wisły oraz budowę kanału Koźle–Ostrawa, będącego polskim odcinkiem szlaku wodnego Dunaj–Odra–Łaba, które to inwestycje zlokalizowane mają być w obszarze województwa śląskiego.

Podczas sesji radni przyjęli stanowisko w sprawie modernizacji i rozwoju tego szlaku wodnego. „Sejmik Województwa Śląskiego z aprobatą przyjmuje działania władz centralnych mające na celu przywrócenie funkcji Odrzańskiej Drogi Wodnej i rozwijanie infrastruktury transportu rzecznego, jako wpisujące się w politykę przestrzenną województwa” – czytamy w apelu.

„Przez dziesiątki lat Odrzańska Droga Wodna napędzała gospodarkę Górnego Śląska. Jej żeglowność jest łatwo przywrócić. Jeśli chcemy się liczyć gospodarczo, musimy powrócić do systemu autostrad wodnych Europy ” – tłumaczył podczas sesji Henryk Mercik, członek Zarządu Województwa Śląskiego. Podkreślił także, że Śląskie jest regionem, dla którego sprawna i zrównoważona sieć transportowa ma wielkie znaczenie. Planowana budowa Kanału Dunaj-Odra-Łaba oraz Kanału Śląskiego, w połączeniu z przywróceniem wymaganych parametrów żeglownych Odry, wzmocni konkurencyjność regionu.

„Równoważenie systemu transportowego poprzez rozwój transportu wodnego z pewnością stanie się impulsem rozwoju regionów, w tym województwa śląskiego. Infrastruktura śródlądowych dróg wodnych i urządzeń towarzyszących, poza funkcją transportową, służy również innym celom, takim jak ochrona przed powodzią i skutkami suszy poprzez retencjonowanie wody. Wielofunkcyjne zbiorniki retencyjne pełnią również bardzo ważne funkcje ekologiczne. W niektórych przypadkach możliwe staje się energetyczne wykorzystanie zgromadzonych wód. Podstawową jednak korzyścią płynącą z systemu żeglownych rzek i kanałów jest zmniejszenie generowanych przez transport samochodowy presji na środowisko. Potrzeba ograniczenia tych negatywnych oddziaływań nie powinna podlegać żadnej dyskusji” – czytamy w stanowisku radnych.


red./mat.pras.

źródło: OX.PL/mat.pras.
dodał: NG

Komentarze

2
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2017-05-23 14:51:58
bronek91: W POLITYCE napisali, że to się nie opłaca, że nikomu ni ma potrzebne, żodyn nie będzie korzystał a hasło tiry na barki to anachronizm.
2017-05-23 14:54:14
bronek91: Stwierdzili że ni ma to wykonalne, ponieważ trzeba będzie budować spiętrzenia, jazy i inną infrastrukturę wodną, na co nie można się obecnie zgodzić, ponieważ za bardzo ingeruje w przyrodę.
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: