Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Nadmierny ruch i hałas na ul. Katowickiej?

Jeden z cieszyńskich samorządowców zwraca uwagę na nadmierny ruch pojazdów ciężarowych typu TIR na ulicy Katowickiej w Cieszynie. Wskazuje na duży hałas i zanieczyszczenie środowiska. Pyta włodarzy, czy zostały w tej sprawie poczynione jakieś działania.

Cieszyński samorządowiec Krzysztof Kasztura, zwraca uwagę na nadmierny ruch pojazdów ciężarowych, a tym samym hałas na odcinku ulicy Katowickiej w Cieszynie. Złożył w tej sprawie interpelację. Jakie działania od początku obecnej kadencji podjął Burmistrz Miasta Cieszyna w celu ograniczenia ruchu samochodów ciężarowych typu TIR na odcinku ulicy Katowickiej w Cieszynie tj. na drodze DW 938? – pyta Kasztura.

Samorządowiec prosi również o udostępnienie wyników pomiaru ruchu i hałasu na wspomnianej ulicy, jeżeli takie zostały przeprowadzone (od granic Miasta do rozjazdu z drogą ekspresową). Problem nadmiernego ruchu pojazdów (…) był przedmiotem wielu pism i spotkań, ale efektu tych działań nie widać. Przedmiotowe samochody wytwarzają niewątpliwie nadmierny hałas i zanieczyszczają środowisko naturalne. Brak zdecydowanych działań w tym zakresie powoduje również zmniejszony wpływ do skarbu Państwa  z opłat uiszczanych na drogach ekspresowych i krajowych na odcinku Pawłowice-Skoczów-Cieszyn – zwraca uwagę Kasztura.

Burmistrz Ryszard Macura podkreśla, iż temat ograniczenia ruchu pojazdów na wskazanym odcinku ciągnie się już od kilku dobrych lat. Między innymi w 2015 roku odbyło się w Cieszynie spotkanie w celu wypracowania jednolitego stanowiska związanego z określeniem godzin w których miałoby obowiązywać ograniczenie ruchu dla pojazdów ciężarowych poruszających się DW 938. Przedstawiciele Gminy Cieszyn postulowali o całkowite ograniczenie ruchu pojazdów ciężarowych z dopuszczeniem całodobowego ruchu samochodów ciężarowych poruszających się w kierunku Jastrzębia -  przyznaje Burmistrz. Pozostali uczestnicy Gmin zaproponowali wówczas, by takie ograniczenie ruchu miało miejsce w godzinach nocnych (od 23.00 do 8.00). Wycofanie się gminy Hażlach z przyjętego stanowiska doprowadziło do fiaska negocjacji – przypomina Macura, po czym dodaje. Interweniowałem dwukrotnie, kierując pisma do Gminy Hażlach. Niestety stanowisko Gminy nie uległo zmianie.

Burmistrz wspomina również o wyłączeniu z ruchu DW 938 ul. Katowickiej w Pawłowicach ze względu na budowę węzła. Ruch został przywrócony jesienią zeszłego roku. Co znów spowodowało jego wzmożenie. Włodarz podkreśla jednak, iż wystąpi w tej sprawie do Marszałka Województwa Śląskiego, aby zostały podjęte odpowiednie działania. Wystąpię o wnikliwą analizę przedmiotowego tematu i podjęcie działań, które wpłyną na ochronę zdrowia mieszkańców przed nadmiernym hałasem pochodzącym od ruchu samochodów ciężarowych typu TIR w obszarze administracyjnym miasta Cieszyna – wskazuje włodarz, odpowiadając na interpelację Krzysztofa Kasztury.

 

MSZ

źródło: ox.pl
dodał: MSZ

Komentarze

28
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2017-04-21 10:25:28
krokusik: Postawić zakaz w Pawłowicach i po krzyku. Po to są drogi ekspresowe, dwupasmowe żeby tiry tamtędy jeździły. W Hażlachu dogadać się będzie ciężko, bo komuś by się biznes urwał. <br />Jednak ten wątek to niech już odpowiednie służby zbadają.
2017-04-21 11:47:56
GusGus: Tirowcy chcąc zaoszczędzić parę złotych opłaty blokują nam skutecznie miasto.<br />A jaki problem postawić patrol policji który będzie wnikliwie kontrolował stan techniczny, tacho itd.?<br />I patrol na siebie zarobi i kierowcom bardzo szybko przestanie się opłacać taka oszczędność.
2017-04-21 13:21:34
Volvik: GusGus ty myslisz że tirowcy jakiegoś patroliku się wystraszą???<br />To już nie te czasy, teraz 99% tirów to nowy sprzęt i czego mieliby w nich ci policjanci tak na szybko na drodze szukać ??? A tacho...? człowieku, oni pilnują teraz tego jak pies budy, inaczej to by ich ITD puściło z torbami. <br />A tak poza tym to droga DW 938 to droga wojewódzka (nie jakaś lokalna osiedlówka), dlaczego więc miałby na niej być zakaz dla tirów? Co to ma być jakaś dyskryminacja, bo jednemu z drugim rzekomy hałas, albo spaliny przeszkadzają???<br />Jak ktoś mieszka przy drodze to chyba nie jest to dla niego niespodzianką... że po drodze auta jeżdżą. A jak sie komu nie podoba to niech się wyprowadzi gdzie indziej, ale tam pewnie inny powód do narzekan sobie wynajdzie. <br />Co to za ku....a czasy nastały, wszystko wszystkim przeszkadza, jak nie hałas, to ruch i spaliny, albo jeżdżący pociąg i opuszczone szlabany, dym z komina, szczekanie psów, zapach, szum wody w kanalizacji, płacz dzieci, odgłosy z warsztatu itp, itd... <br />Toż to za chwilę żyć i pracować nie będzie normalnie można...
2017-04-21 13:23:09
wodz dziewieciu niedzwiedzi: zrobic objazd przez pogwizdow i wtedy moze stanowisko gminy hażlach sie zmieni
2017-04-21 13:29:11
GusGus: Tak ci tirowcy mają wszystko w porządku, że wszyscy non stop się muszą ostrzegać gdzie na trasie jest jakiś patrol:-)<br />Weź Volvik nie żartuj. Blokują nam miasto, żeby zaoszczędzić parę złotych opłaty.<br />Miasto ma pełne prawo dbać o swoich mieszkańców i ,, zachęcić\'\' tirowców do tego, żeby wybierali drogę dwupasmową. W 90% przypadków po wnikliwej kontroli każdy z nich dostanie mandat. Na początek wystarczy popatrzeć jak wymuszają pierwszeństwo przy włączaniu się do ruchu na katowickiej, ile procent z nich używa kierunku przy zjeździe z rond a kontrola stanu technicznego dopełniła by obraz całości.
2017-04-21 14:11:01
Volvik: Nie wyolbrzymiaj problemu GusGus. Kiedy i gdzie masz to miasto zablokowane przez Tiry??? Zauważ kto i co faktycznie blokuje miasto, a nie powielaj nieprawdziwego stereotypu. Każdy dzień kilkakrotnie jeżdżę (busem) ul. Katowicką i to w godzinach porannego i popołudniowego szczytu i jedyne co widzę to sznur aut osobowych. Tiry jeżeli są w tym korku, to są to tylko pojedyncze sztuki, prawdziwy korek robią niezliczone rzesz ludzi, którzy pojedynczo swoimi osobówkami dojeżdżają rano do Cieszyna, a popołudniu (po pracy) z Cieszyna wyjeżdżają. Oprócz tego jeszcze zatrzymują się przed każdymi pasami i wielce uprzejmie przepuszczają pieszego, który niejednokrotnie wcale nie chce przechodzić. Moim zdaniem to właśnie jest prawdziwa przyczyna zakorkowanego Cieszyna , a nie Tiry. <br />Ale cóż... jak się niema pomysłu jak rozwiązać w mieście komunikacyjny chaos, to najlepiej znaleźć sobie dobre wytłumaczenie, a jeszcze lepiej kozła ofiarnego (Tiry) na którego można zwalić cały problem (to tak a-propo, pana samorządowca K.K, który zainicjował ten temat). <br />A skoro już GusGus tak się uczepiłeś zakorkowanego miasta to ciekawe kto wg. ciebie blokuje ulice Bielska, Wyższa Brama, Górny Rynek, Bobrecka, Kolejowa Korfantego, o Liburnii i Stawowej już nie wspomnę... co (?) Tiry to blokują??? Weź się zastanów co piszesz.
2017-04-21 14:41:29
STEVEabc: Problem zniknie jak postawią bramki z elektronicznym poborem opłat za przejazd.
2017-04-21 14:52:12
GusGus: Volvik<br />Ruchu osobówek nie zmniejszymy, bo helikopterami ludzie do pracy nie dolecą.<br />Ale tirów, które nam blokują skutecznie jedną z głównych nitek, możemy się pozbyć. Oni tu nie muszą jeździć. Ludzie do pracy muszą. Tiry blokują nam Cieszyn bo chcą zaoszczędzić parę złotych opłaty. Każdego dnia o okolicach rond w godzinach szczytu jest korek. I to w głównej mierze powodują go tirowcy którzy te ciasne skrzyżowania pokonują z prędkością 5km/h.
2017-04-21 15:40:48
kasioczek: Szanowni komentatorzy mam propozycję. Zaorajmy to miasteczko i wszyscy będą mieli spokój ,ciszę , czyste powietrze i będzie bezpiecznie. Kuźwa to jest 40 tysięczne miasto i ruch kołowy , transport musi być. Jak się komuś nie podoba to w Bieszczady<br />
2017-04-21 15:50:29
Przepierón: W bieszczadach też będą marudy marudzić, że do sklepu daleko, że za cicho, że słychać śpiew ptaszków.
2017-04-21 15:52:48
kasioczek: Do Pana Burmistrza, zamiast zajmować się przegraną sprawą ul. Katowickiej i Tirami może by Pan pomyślał nad dopłatami do wymiany pieców C.O. w miasteczku Cieszyn bo gmina Skoczów już to robi... Pozdrawiam
2017-04-21 15:55:11
kasioczek: Jak nie w Bieszczady to może San Escobar...<br />
2017-04-21 16:56:03
q96: Nie chodzi o to, zeby zaorać czy zakazać bezmyślnie, tylko o to, żeby się pozbyć ruchu tranzytowego. Jakoś w Czechach na bocznych drogach są zakazy 12t i problemu nie ma. Tiry wam nie przeszkadzają a za chwilę będziecie narzekać, że droga w fatalnym stanie, zreszta już jest. Drugim problemem jest prędkość z jaką sie te ciężarówki poruszają, może jedna na 10 jedzie prawidłowo i wtedy hałasu nie ma.
2017-04-21 19:34:37
wny: Ulica Katowicka owszem jest na nieszczęście drogą wojewódzka. Jednak i na tych drogach można wprowadzić zakaz wjazdu dla samochodów ciężarowych. Dla tych którzy nie wiedzą o czym mówią, proszę spróbować w godzinach szczytu wyjechać z parkingu przy SP6, z ul. Krokusów, Szarotka w kierunku Cieszyna - powodzenia. Nie jeżdżą tamtędy TIRy? Jest ich niewiele?, zapraszam na 15min. obserwację przy rondzie "Ficka i Matuszka". Jeżdżą powoli? - na dzień dobry ustawiłbym radar pomiędzy ul. Zajęczą a Krokusów. Zwróciłby się w miesiąc i to głównie dzięki TIRom. Panie Radny Kasztura, głównym czynnikiem za ograniczeniem ruchu ciężarowego na Katowickiej powinno być bezpieczeństwo i niewłaściwa podbudowa owej drogi a nie hałas i zanieczyszczenie środowiska. To co, jak będą jeździć dwupasem nie będą zanieczyszczać?
2017-04-21 22:29:30
krokusik: Problem jest nieco większy niż tylko granice miasta. Hażlach, Rudnik, Pruchna, Golasowice. Ale co tam krzykaczom mieszczuchom. Im tymczasowy \&quot;pks\&quot; przeszkadza, ale tiry to już nie? Może zamknijmy dwupasmówkę z Wisły do Skoczowa i cały ruch puśćmy przez Cieszyn? W sumie to niewiele więcej samochodów będzie - Szkoda słów.
2017-04-21 22:50:46
Volvik: Ludzie zastanówcie się w końcu co wam chodzi z tymi tirami??? Jedni mówią że blokują miasto bo przez ronda za wolno jadą, inni że za szybko i radary chcą ustawiać... Toż to jakaś jedna wielka dziecinada jest z której nic konkretnego nie wynika. Tiry i tak do granicy jakoś dojechać muszą, czy się to komuś podoba czy nie. A poza tym, do samego miasta też sporo tirów wjeżdża, chociażby zaopatrzenie sklepów i zakładów. Babskie biadolenie nic tu nie da, z tym po prostu trzeba nauczyć się żyć, bo to choroba cywilizacyjna naszych czasów.<br />Kiedyś końmi wozy drabiniaste po kostce brukowej ciągali, konie srały gdzie popadnie, kopytami po kostce waliły, śmierdziało, trzaskało itp, i myślicie że ludzie tak narzekali jak dziś??? Wręcz przeciwnie, cieszyli się ze na plecach nie muszą towarów nosić. A dzisiaj...? same marudy i malkontenci, wszystko wszystkim przeszkadza, tylko krytyka, wymagania i roszczenia.... Dobrobyt ludziom we łbach poprzewracał, myślą że mogą tylko zadąć i brać, ale w zamian nic nie chcą dawać. <br />A przecież tu chodzi tylko o odrobinę tolerancji i zdrowego rozsądku.
2017-04-21 22:54:54
fazol1: Jak czytam niektóre komentarze to nie wiem czy się śmiać czy płakać. Musimy pamiętać o tym że ciężarówki zawsze będą na tej drodze czy tam w mieście bo zaopatrzenie i obsługa zakładów musi być. Ja jeżdżę takową ciężarówką zwaną tirem i zapewniam że jadąc katowicką 50km/h robię za zawalidroge i patrze na tych idiotow z małych aut jak mnie wyprzedzają nawet na podwójnej ciągłej. A odnośnie skracania z Pawłowic do Cieszyna nie chodzi o to żeby zaoszczędzić parę groszy bo w to nikt się nie bawi tylko CZAS. A jak komuś przeszkadza jadąca ciężarówka koło domu to powiem tyle.; kto Ci kazał się budować tak blisko drogi. A normy emisji spalin ciężarówki mają o wiele bardziej wyśrubowane niż osobowe.
2017-04-21 23:33:05
fazol1: I podpisuję się obiema rękami pod tym co pisze Volvik.
2017-04-21 23:35:21
krokusik: @fazol1 - fanzolisz. 1.Sprawdź w \&quot;mapie gogle\&quot;. Pawłowice - Cieszyn skrzyżowanie s52/938. Przez Pruchną 22min. Przez Skoczów 22min. Jest różnica w kilometrach, ale za to dwupasmówką nie ma ograniczeń do 50km/h. Chyba, że ktoś przekracza prędkość w terenie zabudowanym.<br />2.Nikt tu nie pisze o dostawach towarów do sklepów, czy do lokalnych firm. TU CHODZI O TIRY JADĄCE PRZELOTEM PRZEZ NASZE OKOLICE.
2017-04-21 23:40:46
krokusik: @Volvik. Wyjaśnij może, co by się stało jeśli tiry jeździły by dwupasmówką przez Skoczów, a nie przez Pruchną? Masz w tym jakiś interes, czy tak po prostu piszesz? Masz jakieś konkretne argumenty? Post wyżej tłumaczyłem, że czasu nie nadrobisz, a ludziom utrudnisz życie. Jak już pisałem chodzi mi o samochody jadące przelotem przez nasze okolice.<br />
2017-04-22 07:37:36
GusGus: Dobrze, że koledzy broniący ruchu tranzytowego na Katowickiej przedstawili się i wiemy, ze to są po prostu tirowcy patrzący ze swojego punktu widzenia. Do tego piszą nieprawdę. Nie o żaden czas tu chodzi.<br />Od ruchu tranzytowego są drogi do tego przeznaczone. Odsunięte od zabudowań, z ekranami itd. Miasto nie ma żadnego interesu w tym, żeby nam tą nitkę blokowały i niszczyły Tiry. Jaki niby zysk z tego mamy my mieszkańcy?<br />Może obrońcy ruchu tranzytowego na Katowickiej je wymienią?
2017-04-22 07:42:05
acid: Wprowadzić całkowity zakaz ruchu tirów i osobówek,wprowadzić nakaz poruszania się tylko rowerami,Będzie cicho ,czyste powietrze i dla zdrowia lepiej. :-))
2017-04-22 09:30:10
olapaola: lampa po prawej stronie jadąc w stronę Cieszyna przy rondzie też jest dużym problemem!
2017-04-22 11:21:53
Volvik: A może tak koledzy GusGus i krokusik najpierw łaskawie uściślą swoje subiektywne podejście do tzw. \&quot;ruchu tranzytowego\&quot; bo najwyraźniej sami nie wiedzą o czym piszą. <br />Po pierwsze jest to tylko pojęcie umowne opierająca się jedynie na zaleceniach i nie posiadające żadnych wiążących usankcjonowań, a po drugie (jak już wspominałem wcześnie) ul. Katowicka (do węzła z S-52) jest drogą wojewódzką DW938 odpowiadającą takim samym kryteriom (wago-tonażowym) jak drogi krajowe, czyli ekspresówka. Tak więc czy się to komuś podoba czy nie Tiry (również w ruchu tranzytowym) mogą po niej jeździć na takich samych zasadach jak wszyscy. <br />A po trzecie, czepiacie się drogi od Pawłowic, a przecież dochodzi jeszcze dojazd od Jastrzębia drogą DW937, może ktoś powie jak z tego kierunku tiry mają dojechać do granicy??? Faktycznie GusGus, masz rację, każdy patrzy ze swojego punktu widzenia, ty chyba mieszkasz przy kantorach i jesteś jednym z tych którym wszystko tam przeszkadza... nawet ronda ci się nie podobają. <br />A tak kwoli ścisłości, nie jestem tirowcem.
2017-04-22 11:53:13
wodz dziewieciu niedzwiedzi: he ja ta drogą 938 jeżdze codziennie i to dwa razy dziennie zachowanie kierowcow tira polega na tym gdy na ograniczeniu do 50 km dojezdżaja do zderzaka mrugaja swiatlami bo sie im spieszy wyprzedaja w kalembicach gdy jade zgodnie z przepisami !jak najbardziej postawic zakaz w pawlowicach ,a swoja droga to napewno pisza tu własciciele stacji benzynowych gdzie parkuja tiry !nastepny aspekt sprawy czemu na drodze kalembice pastwiska droga taka rozpier.... co przez osobówki nie to tiry ----sorry najlepiej sfrezowac i zostawic ewentualnie postawic znak uszkodzona nawierzchnia i po sprawie !
2017-04-22 16:51:44
Rajmund: Dla tirów to oszczędność 10 minut dodatkowo brak opłat na bramce. Dlatego, jeżeli ktoś chce aby tiry jeździły przez Skoczów to musi wydłużyć czas przejazdu bo domyślam się że na drodze nie da się wprowadzić myta.<br />Pozdrawiam
2017-04-22 17:55:36
g.KA: Jestem przekonany, że pan radny wywołał temat zastępczy zamiast zająć się prawdziwymi i poważnymi problemami miasta. To po takich inicjatywach naszych radnych widzimy, że Cieszyn ma marne szanse na szybki rozwój i czeka nas stagnacja.
2017-04-24 11:28:01
m.emer: Volvik ma rację, ruch tranzytowy to kwestia bardziej umowna niż kodeksowa, a jeżeli już mamy zagłębiać się w przepisy to prawidłowo powinno mówić się o \&quot;kierunku przejazdu tranzytowego\&quot;, określają go znaki uzupełniające T-12 i T-13, które i tak z założenia zawierające jedynie informację (zalecenie, ułatwienie) dla kierowców określonej grupy pojazdów (np. ciężarowych pow. 3.5 t) jadących przejazdem przez daną okolicę. Kierowca takiego pojazdu wcale jednak nie musi korzystać z tego zalecenia i może wybrać sobie inną drogę (wg. własnego uznania).<br />Jedyne co może go powstrzymać, to znak zakazu (w tym przypadku znak B-5), ale aby taki znak mógł tak drastycznie ograniczyć właściwości drogi wojewódzkiej to musiałaby zostać wdrożony i zakończony proces zmiany statusu całej drogi. To jednak żmudna, długotrwała i bardzo trudna procedura wymagająca solidnych merytorycznych, a przede wszystkim technicznych uzasadnień, na pewno nie wystarczy tutaj narzekanie kilku niezadowolonych mieszkańców fragmentu ulicy Katowickiej w Cieszynie.<br />Generalnie Cieszyn jako miasto nie ma kompetencji aby taki znak w ogóle móc na jakimkolwiek fragmencie tej drogi postawić (a już tym bardziej w Pawłowicach) bo na całej długości (do węzła z S52) znajduje się ona pod jurysdykcją Wojewody Śląskiego. Z doświadczenia wiem że póki co niema prawnych możliwości ograniczenia ruchu samochodów ciężarowych na drodze DW 938.<br />PS. Jeżeli pan radny K.K wywołuje ten temat, to albo w ogóle nie orientuje się w sprawach które porusza i nie nadaje się do dzierżenia mandatu radnego, albo robi to cynicznie i z premedytacją (pod publiczkę wzorem swoich \&quot;góru\&quot; z Wa-wy z ul. Nowogrodzkiej) w celu podniesienia własnych notowań wyborczych. <br />...a ciemnota wszystko łyknie, bo akurat usłyszała to co chciała usłyszeć...
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: