Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Serwisowanie LPG - jak i gdzie?

Instalacja LPG skutecznie obcina wydatki na eksploatację samochodu, ale tylko wtedy, gdy odpowiednio o nią dbamy. Jeśli zapomnimy o właściwym serwisowaniu, spalanie wzrośnie i pojawi się ryzyko poważnych awarii silnika, na które być może będzie trzeba wydać przynajmniej równowartość zaoszczędzonych pieniędzy. Oszczędzając na rodzaju paliwa, nie można oszczędzać na regularnym serwisowaniu. Jak dbać o LPG, by jazda samochodem była tania i bezawaryjna?

Prosty rachunek – tankowanie paliwa, które kosztuje obecnie około 1,59 zł za litr musi być bardziej opłacalne niż tankowanie tego kosztującego 4,46 zł za litr. LPG w Polsce jest tańsze od Pb95 średnio o 60% i to nie zmienia się od wielu lat, ale trzeba pamiętać, że eksploatacja pojazdu z LPG nie ogranicza się do cen paliwa.

Jazda samochodem z instalacją LPG może być naprawdę tania, ale, aby zaoszczędzić w późniejszym czasie, najpierw trzeba zainwestować w samą instalację. Koszt montażu zależy od mocy silnika (im więcej mocy, tym drożej) i liczby cylindrów, a zaczyna się od ok. 1600 zł. Już tutaj należy być czujnym przy każdym pytaniu o jakość komponentów – te tańsze mogą narazić nas na awarie i niespodziewane, dodatkowe koszty w późniejszym okresie. 

Najprostsza instalacja LPG zawiera takie elementy, jak: butla, reduktor, elektrozawór, układ sterujący dawką paliwa oraz mikser. Butla gazowa otrzymuje legalizację na 10 lat, więc jej wymiana potrzebna jest zaledwie raz na dekadę. Bez tej zmiany pojazd nie przejdzie badania technicznego. Koszt nowej butli to ok. 600 zł.
Jednym z najważniejszych elementów instalacji są wtryskiwacze gazu. To od nich zależy, jak silnik pracuje na gazie, więc tu również nie opłaca się oszczędzać na jakości. Dobre wtryskiwacze będą służyć nawet 10 lat, ale ich koszt zaczyna się od 500 zł za komplet. Zużyty wtryskiwacz rozpoznamy po problemach z przechodzeniem silnika w tryb awaryjny oraz trudnościach z rozwijaniem mocy. 

W samochodach posiadających silnik z ręcznie regulowanymi luzami zaworowymi, korekcja luzów jest potrzebna znaczenie częściej niż w samochodach na benzynę. Jeśli doprowadzi się do wypalenia gniazda oraz utraty kompresji potrzebna może być nawet regeneracja całej głowicy, której koszt zwykle przekracza 1500-1700 zł.

Układ wtrysku w samochodzie na benzynę nie wymaga regulacji przez całą żywotność samochodu. Inaczej jest w przypadku samochodów zasilanych gazem, gdzie przydatna jest kalibracja wykonywana raz na jakiś czas (najlepiej co roku) za pomocą komputera diagnostycznego. Koszt to ok. 50 zł.  

Konieczna jest też wymiana podstawowych części i płynów eksploatacyjnych – m.in. oleju, filtru powietrza, przewodów napięcia, świec zapłonowych. Zwłaszcza te ostatnie dwa elementy, w przypadku samochodu z instalacją LPG, powinny być wysokiej jakości, ponieważ gaz wymaga średnio 30-40% większej energii przy zapłonie niż samochody na benzynę. Jeśli więc, chcemy uniknąć problemów związanych z uruchamianiem pojazdu na gaz, zadbajmy o świece i przewody lepszej jakości, a te zwykłe zostawmy tym, którzy jeżdżą na benzynę. 

Kolejnym elementem, na którym lubią oszczędzać niektóre warsztaty LPG, a na którym oszczędzać nie warto, są węże instalacji. Wykonane z gumy węże należą do jednych z najmniej trwałych części instalacji, ale różnica między trwałością tych oryginalnych a tych w wersji „ekonomicznej” jest nawet 10-krotna! Na szczęście to niedrogi element, dlatego warto go kontrolować raz na rok i w przypadku parcenia od razu wymieniać, gdyż takie zużycie grozi utratą szczelności. 

Filtry LPG to następny niedrogi (ceny od ok. 60 zł) element, który wymaga jednak częstej wymiany. Zaniedbanie ich wymiany spowoduje problemy z pracą pojazdu na gazie. 

Samochód gaśnie lub nie chce się przełączyć na gaz? To pewnie reduktor, zwany też parownikiem. W przypadku samochodów z LPG, jedna z najpowszechniejszych awarii dotyczy właśnie elementu, który zmienia ciekły gaz na lotny. Ta część eksploatacyjna zużywa się średnio co 80 tys. km. Reduktor wyposażony jest w cienką gumową membranę, która pod wpływem zmiany podciśnienia dostarcza odpowiednią ilość gazu do silnika. Z czasem guma traci swą miękkość a reduktor zaczyna szwankować. Zazwyczaj nie opłaca się regenerować reduktora, gdyż nowy kosztuje prawie tyle samo (300-500 zł). Na rynku dostępne są też zestawy naprawcze za ok. 100 zł.

Jeśli samochód zasilany gazem gaśnie, powodem tej nieprzyjemności może być też uszkodzenie katalizatora. Katalizator warto wymieniać, gdy pojawiają się niepokojące objawy, jak wspomniane gaśnięcie, czy zaburzenie płynności przełączania się z benzyny na gaz.

Tematem, jak najbardziej związanym z eksploatacją samochodu na gaz, jest jakość paliwa, a ta w Polsce oceniana jest raczej nisko. Systematyczne tankowanie paliwa słabej jakości to stopniowe budowanie listy awarii, jakie mogą się zdarzyć. O niezadowalającej jakości LPG świadczy wytrącanie się smoły i parafiny, które oblepiają cały układ. Warto sprawdzać, co na temat jakości gazu na poszczególnych stacjach paliw w Polsce piszą inni kierowcy, a tankując, należy pamiętać, że prawidłowa eksploatacja samochodu na LPG wymaga minimum 25% benzyny w baku

Samochody na gaz często użytkowane są w sposób nieodpowiedzialny, o czym świadczy chociażby powszechnie panujące przekonanie, że auta z LPG są mniej zadbane. Większość osób zainteresowanych posiadaniem samochodu na gaz, poważniej rozważa możliwość zakupu samochodu na benzynę i zainwestowania w instalację LPG, niż zakup pojazdu z wykonaną już instalacją. Nic w tym dziwnego – jeśli pojazd z gotową instalacją należał do użytkownika, który nie dbał o styl jazdy, regularne serwisowanie i kierował się przede wszystkim wolą zaoszczędzenia – ryzyko, że zaraz po zakupie czaka nas wiele problemów i duży rachunek w warsztacie, jest bardzo duże. 

Podsumowując, samochód na gaz jest opcją oszczędną, ale tylko dla odpowiedzialnych kierowców, którzy wiedzą, jak jeździć i jak serwisować swoje „cztery koła”. Warto wiedzieć nie tylko „jak” serwisować, ale także „gdzie”. Wszystkich posiadaczy samochodów na LPG zapraszamy na Stację Kontroli Pojazdów Auto Gaz Czech przy ul. Motelowej 16 w Cieszynie. 

Przypominamy także o trwającej promocji „Zrób przegląd, zjedz za kupon”, w której  w łatwy sposób zgarnąć można bon na McZestaw Big Mac®.

Aby zdobyć kupon o wartości 15,90 zł wystarczy do końca roku 2016 wykonać okresowe badanie techniczne pojazdu o masie do 3,5 t (także LPG) na SKP przy Motelowej. Ilość kuponów jest nieograniczona i każdy może wziąć udział w promocji wielokrotnie. Kupon zrealizować można w restauracji sieci McDonald’s w Cieszynie przy ul. Katowickiej, czyli zaledwie 50 m od Auto Gaz Czech. Promocja „Zrób przegląd, zjedz za kupon” jest prosta i bardzo korzystna. Jej szczegóły i regulamin możesz sprawdzić na stronie: www.promocja-na-skp.ox.pl.

Jeśli zdarza Ci się zapomnieć o terminie kolejnego okresowego badania technicznego – zamów już teraz przypomnienie sms na stronie:  www.autogazczech.eu.

Stacja Kontroli Pojazdów nr SCI 015/P przy ulicy Motelowej 16 w Cieszynie działa od 12 kwietnia 2010r. Do okresowych badań technicznych pojazdów o masie do 3,5 t, Auto Gaz Czech wykorzystuje nowoczesny sprzęt diagnostyczny renomowanej firmy MAHA oraz profesjonalny sprzęt do geometrii kół firmy Beissbarth.

STACJA KONTROLI POJAZDÓW Auto Gaz Czech

AUTO GAZ CZECH SP. J.

ul. Motelowa 16

43-400 Cieszyn

tel. 33 479 34 35

Godziny otwarcia:

pn-pt: 7.00 - 19.00

so: 7.00 - 13.00

 

artykuł sponsorowany

źródło: ox.pl
dodał:
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: